– Liberális látószög című, tanulmányokat tartalmazó kötetében a klasszikus liberalizmus védelmében érvel a tengerentúlon napjainkra teret nyerő progresszív liberalizmussal szemben. Melyek az utóbbira vonatkozó legfontosabb fenntartásai?
– Fundamentális különbségek vannak a két irányzat között. Míg a klasszikus liberalizmus a szólásszabadság esetében a beszélőt védi, a progresszív a hallgatót akarja megóvni. A klasszikus liberalizmus pártolja a szabad, korlátok nélküli akadémiai vitát, a progresszív liberalizmus ellenben gátat szab neki – felfogása szerint bizonyos témákat egyszerűen mellőzni kell. És míg a klasszikus liberalizmus a meritokrácia elvét vallja – vagyis azt mondja, hogy az egyén a képességeinek, érdemeinek megfelelően juthat előre, kerülhet pozícióba –, addig a progresszív liberalizmus a reprezentativitás elvét érvényesíti – elég csak megnézni például a kanadai kormány összetételét.
– Hogy látja, a progresszív liberalizmus előretörése kapcsolatban áll a liberalizmus manapság gyakran emlegetett válságával?
– Van ilyen összefüggés, igen, de maga a liberalizmus szerintem nincs válságban. A klasszikus liberalizmus vívmányai – a hatalmi ágak elkülönítése, az állam és az egyház szétválasztása, a felelős kormányzás eszméje – már megvalósultak az Európai Unióban és Magyarországon, és alkotmányos védelmet élveznek. A progresszív liberalizmus azonban egyértelmű támadást intéz ezen alapértékek ellen, ez a krízisjelenség magyarázata.
– Mit gondol, a progresszív liberalizmus képes lehet önmérséklet tanúsítására, konszolidálódásra?
– A progresszív liberalizmus – mint minden agresszív eszmei irányzat – nem ismeri fel, hogy önkorlátozásra van szüksége. Csak úgy fog megváltozni, ha kívülről korlátozzák, például a szólásszabadság hívei kiállnak a számukra fontos vívmány védelmében, és nyilvánvalóvá teszik: az elsődleges értékhez képest másodlagos, kinek az érzékenysége sérül egy-egy megjegyzés vagy felszólalás következtében. Ha így lesz, a progresszív liberalizmus háttérbe szorulhat, de egy területen még így sem fog vereséget szenvedni: ez az emberi jogi terület. A történelemben ugyanis valamennyi olyan törekvés győzött, amely a kevéssé emancipált csoportok egyenlő jogállását próbálta elérni.