A társasjátékok iránti érdeklődés egyre nő, a vásárlóerő csökken

A Covid-járvány idején, 2021–2022-ben több társasjáték jelent meg idehaza, mint a járvány kitörése előtti években, és a piacvezető társaság ügyvezetője arra számít, hogy a növekedés 2023-ban is folytatódik. Ráadásul idén olyasmi történt az összesített népszerűségi lista élén, amire öt éve nem volt példa. Cikkünkből nemcsak az derül ki, mi ez a változás, de az is, melyek az idehaza legkeresettebb társasjátéktípusok, és mely árkategóriába tartozó darabok fogynak leginkább.

2023. 03. 17. 17:00
Megnőtt a társasjátékok élvezhetőségének, újrajátszhatóságának jelentősége. Kalandról kalandra
20221223 Győr Társasjáték családoknak Fotó: Huszár Gábor HG Kisalföld Képen: Karacs Kata Fotó: Huszár Gábor Forrás: Kisalföld
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Board Game Geek (BGG) a legnagyobb társasjátékos közösség az online térben. Bárki, aki regisztrált az oldalukra, az általa megfelelőnek ítélt pontszám megadásával értékelheti, milyen élményt nyújtott neki egy-egy játék.

 

Óriás társasjátékok a pécsváradi várban Fotó: Dunántúli Napló/Löffler Péter

 


Megbonthatatlan játéktriumvirátus?

– E pontszámok összesítésével alakult ki az a népszerűségi lista, melynek élbolya átrendeződött. A Brass: Birmingham letaszította az élről az első helyét fél évtizede őrző Homályrévet. Sőt egyes várakozások szerint ez a két alkotás
– a Pandemic Legacyval együtt – megbonthatatlan triumvirátust alkot, a közeljövőben is egymást váltják majd a dobogós helyeken – mondja Paulik Tamás, a Magyar Társasjátékos Egyesület vezetője.
– A BGG jellemzően olyan emberek nemzetközi tájékozódási pontja, akik komolyan veszik a társasjátékozást: sok időt töltenek vele, így van rálátásuk a mezőnyre. 

Jellemzően azon játékokra adnak magas pontszámot, amelyekben megjelenik az igényesség – legyen szó a játék vizuális arculatáról, a szabályrendszer kialakításáról vagy a játékélményről

 – szolgál további részletekkel Aczél Zoltán, Magyarország piacvezető társasjáték-kiadó és -forgalmazó cégcsoportja, a Gémklub ügyvezetője.
Nézzük, milyen alkotásokról is van szó! Az eddigi vezető helyét elveszítő Homályrév fantasy közegben játszódik, résztvevői hősök csapatát irányítják kalandról kalandra. Az általuk mozgatott karaktereknek együtt kell működniük egymással, miközben folyamatosan erősödnek, újabb és újabb képességekre tesznek szert, mágikus tárgyakat szereznek meg, ijesztő szörnyeket győznek le. A Pandemic Legacyben a játékosok egy egészségügyi vészhelyzetekre specializálódott csapat tagjainak bőrébe bújnak, és az a feladatuk, hogy – egyedi képességeik összehangolásával – megakadályozzák a világot járvánnyal fenyegető vírusok elterjedését. A Homályrév kampányjáték, vagyis a játékosok több helyszínből összeálló kaland résztvevői, melyet megfűszerez egy kerettörténet.

 

 

Megsemmisített kártyák, kiiktatott utak

A Pandemic Legacy ezzel szemben – amint azt a címe is jelzi – úgynevezett legacy (örökség) típusú játék, melyet szintén előre megírt történet kísér, de az főként egy helyszínre fókuszál, és annak elemei, apró összetevői változnak a játékosok döntései alapján. Mivel minden döntés visszafordíthatatlan következményekkel jár, a résztvevőknek mindent alaposan át kell beszélniük, mielőtt határoznak. Ezt egy nyolc éve berobbant, akkoriban radikálisan újnak számító játékmenet garantálja: bizonyos kártyákat az adott parti végén meg kell semmisíteni, így a következőben már nem lehet kihúzni azokat. Bizonyos utakat az adott parti végén ki kell iktatni, így a következőben már nem lehet rajtuk végigmenni. Sőt: a játékszabály bizonyos bekezdésekkel bővül, így a következő partiban már olyan előírások betartására is ügyelni kell, melyek az előzőben még nem is léteztek. E megoldások következtében minden parti egyedi és újrajátszhatatlan – ebben rejlik a legacy (örökség) típusú játékok igazi különlegessége.
A trónkövetelő Brass: Birmingham a Homályrévhez és a Pandemic Legacyhoz képest klasszikus stratégiai játék. Résztvevőinek az ipari forradalom idején kell sikeres üzletemberekké válniuk, vagyis szállítási útvonalakat kiépíteni, gyárakat létesíteni, a pénzüket fialtatni, jövedelmező befektetéseket találni. Tehát komplex gazdasági játékként is értelmezhető, mely a való életben is hasznosítható üzleti, pénzügyi alapismeretekre épül.
– 

Noha a közösségi házakat a pandémia alatt bezárták, így az ott tartott társasjátékos klubok működését ideiglenesen fel kellett függeszteni, az embereknek változatlanul kellett valami elfoglaltság, amellyel értékesen, minőségi módon tölthették az otthonaikban, nemegyszer a családtagjaikkal együtt rájuk szakadt időt. Ez pedig a társasjátékozás lett – mondja Paulik Tamás.


– A Covid tehát kisebb, ám jól érezhető lökést adott a hazai társasjátékpiacnak: 2021/2022-ben mintegy 250 új cím jelent meg magyarul. Ez a szám valamivel magasabb, mint az ugyanezen kategóriában 2020/2021-ben megjelent címek száma – teszi hozzá Aczél Zoltán.
A Covid csúcsidőszaka alatt mutatkozó élénkülést a Magyar Társasjátékos Egyesület is tapasztalta. A hazai kiadók évről évre jelölhetik az általuk megjelentetett új címeket a Magyar Társasjáték Díjra. A 2021-es címek közül 2022-ben mintegy kétszáz játék kapott jelölést, ami 15 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A magyar vásárlók – immár nemcsak a bezártság hónapjai, de a korlátozások feloldása óta eltelt időszak tapasztalatai alapján – változatlanul három játéktípust keresnek leginkább: az egyszerűbb stratégiai és családi játékokat, mint például a rendkívül népszerű Azul, Everdell és Kingdomino, valamint a felszabadult hangulatot gyorsan megteremtő partijátékokat, melyek közül egyértelműen a Dixit áll az élen.

 

Kirakós játék a szabadban Fotó: Szabad Föld/Németh András Péter


– A partijátékok mezőnyében egyébként számos népszerű, magyar fejlesztésű cím található: a Hajnóczy Soma világbajnok bűvész által tervezett Fröccs vagy a Győri Zoltán nevéhez köthető Igen? és Spicy. Ez utóbbi nemcsak idehaza, de külföldön is sikert aratott: eddig 15 országban jelent meg. Lényege, hogy ha nincs a kezükben a megfelelő színű és számú kártya, a résztvevők kénytelenek félrevezető reakciókat adni, megtévesztő állításokat tenni – a játék tehát egyszerre fejleszti a másik szándékainak felismerését, valamint saját blöffölési technikánkat – mondja Aczél Zoltán.

 

 

Lassuló növekedés

A korábbi időszak lendületét csak a 2022 második felétől mind határozottabban megmutatkozó áremelkedés és infláció fékezte némiképp. Egy társasjáték egyik legfontosabb alkotóeleme még mindig az utóbbi időben igencsak megdrágult papír. Számos cím magyar változata külföldi – nemegyszer kínai – nyomdákban készül, miközben a tengeren túli szállítás költségei nem mondhatók éppen alacsonynak. 

Így egyes új játékok akár húsz-negyven százalékkal is drágábbak lehetnek, mint az áremelkedés előtt megjelent társaik.


– Míg régen egy olcsóbb társasjáték ára ötezer forintnál kezdődött, nagyjából 12 ezerig ment fel, és kevés cím volt ennél magasabb árkategóriában, manapság jellemzően nyolc–tizennyolcezer forint között mozog, és jelentősen bővül a húszezer forint feletti társasok száma. A megrögzött társasjátékosokat és komoly gyűjtőket persze nem tartja vissza az áremelkedés. Ők gyakran vásárolnak, és akár több tízezer forintot is kiadnak egy-egy címért. Ez vélhetően a jövőben is így lesz majd – mondja Paulik Tamás. – A kérdés inkább az, hogy akik eddig évente egy társasjátékot vettek, azok milyen döntést hoznak majd az infláció és az áremelkedés következtében. 

Többségük a nyolc–tizenötezer forint között elérhető címeket keresi, és a nagy dobozos játékoktól várja a nagyobb élményt. A játék összetettsége, izgalmi foka ugyanis nem egy esetben összefüggésben áll a doboz méretével.


Aczél Zoltán tapasztalata szerint tíz-tizenkétezer forint a lélektani határ, a vásárlók többsége nem szívesen lépi át, ha nem muszáj. Egy-egy sikeresebb címből még így is elkel pár ezer példány, hiszen a társasjátékok iránti érdeklődés idehaza egyre nő, csak a vásárlóerő csökken. Ebből következőleg a vásárlók jobban megfontolják, mire adják ki a pénzüket, mint eddig. Megnőtt a társasjátékok élvezhetőségének, újrajátszhatóságának jelentősége, és fontosabbá vált a szakboltokban elérhető szaktanácsadás szerepe. Mindent összevetve: 2023-ban is lassuló növekedéssel számol a hazai piacon. 

 

A trónkövetelő társasjáték, a Brass: Birmingham bemutatója


És ha már a BGG listájának élén álló társasjátéktriásszal kezdtük, zárásként térjünk is vissza hozzá. Megszólalóink ugyanis nem értenek egyet azzal, hogy a Brass: BirminghamPandemic LegacyHomályrév mezőny változtathatatlan volna, épp ellenkezőleg: úgy vélik, a jelenleg a negyedik helyen álló Ark Novának jó esélye van arra, hogy előrébb lépjen, és elfoglalja az első három hely valamelyikét. E játékban a résztvevőknek a saját állatkertjüket kell benépesíteni és menedzselni a természet védelmében, úgyhogy elképzelhető, hogy 2023-ban kétszer is váltás történik a BGG toplistájának élén. A vasútvonalak és gyárak helyét átveszik a bengáli tigrisek, az elefántok vagy a pandák…

 

Borítókép: Megnőtt a társasjátékok élvezhetőségének, újrajátszhatóságának jelentősége (Fotó: Kisalföld/Huszár Gábor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.