A ludovikás tiszt nimbusza szerint valóságos nőideál. Mitől lett az? Volt valamilyen előképe az 1808-ban alapított, de ténylegesen csak 1872-ben létrejött Ludovika Akadémiának? Netán a legendás porosz tisztképzés volt a minta?
– Inkább az osztrák tisztikar tekinthető előképnek, amely hagyományosan a társadalom elitjéhez tartozott annak ellenére, hogy javadalmazásuk nem tükrözte megbecsülésüket. Ez nálunk ugyanígy volt. A Ludovika királynéról elnevezett intézmény létrehozásakor elsősorban a bécsújhelyi katonai akadémiát tekintették mintának. Elsőrendű cél volt, hogy az innen kikerülő tiszt a társadalom előtt mintapolgárként jelenjen meg, aki amellett, hogy úri módon tud viselkedni, presztízsét komoly szaktudás és műveltség alapozza meg. A képzést három szálra fűzték föl. Az első elvárás, hogy csapattisztként meg tudjon felelni a beosztásában, a második, hadtudományos képzettsége birtokában képes legyen a tiszti ranglétrán felfelé haladni, míg a harmadik, hogy általános műveltsége felülmúlja a gimnáziumi érettségi szintjét.
Kerítésmászók
– Ezeket hogyan érték el?
– Magas szinten oktatták a történelmet, illetve a nyelveket. A németnyelv-tudást vették legkomolyabban, de a francia mint a hadtudomány nyelve is kötelező volt, emellett az Osztrák–Magyar Monarchia valamelyik nemzetiségi nyelvét is tanulni kellett. Az első évben a hadseregszervezésről, a harcászat fejlődéséről, a hadtörténetről, a katonai stratégiákról tanultak, az utolsó három év a fegyvernemi képzésről szólt, különösen a két világháború között, amikor már a gépesített hadseregek korát éltük. Emellett az első világháború után mindenki tagja volt a Levente körnek. Ennek lényege, hogy az akadémistának választania kellett valamilyen tetszőleges tudomány- vagy művészeti területet, amelyben képezi magát, majd idővel tanúbizonyságát adja az abban szerzett jártasságának.
– Emellett volt idő tánc- és illemtanórákra is?
– Hogyne, a humán műveltség, az illemtan, a társalgási képesség pallérozása része volt a képzésnek. Elvárás volt a budapesti színházi életben való részvétel, emellett a Ludovikának volt énekkara, szimfonikus zenekara, tánckara, sőt a hallgatókkal verseket is írattak. Nem szólva a bálokról, amelyeken a tanári kar is részt vett családostul, az akadémikusok partneréül meghívtak gimnazista lányosztályokat, hogy együtt gyakorolják az illendő viselkedést, amit a tanárok szemmel tartottak. A szerelem persze tilos volt, ezt parancsba adták.
– Meg lehet azt tiltani?
– Kétlem. De mit csinál egy vágyakozó férfi? Szökik! Az akadémiát háromméteres kőkerítés övezte. Visszaemlékezések szerint az éjszakai taxisok ismerték a dörgést: a főbejárathoz vigyem az akadémikus urat, vagy hátra, az Örömvölgyi utcába? A fal mellett rendszerint úgy állt meg a taxi, hogy a tetejére fellépve az akadémikus könnyen le tudta küzdeni a kerítést. Igaz, voltak hatalmas lebukások is. Az egyik anekdota szerint egy kerítésen kimászó kadét gyanútlanul az épp arra sétáló parancsnoktól kért segítséget a lemászáshoz.