Óvodapedagógusoknak rendezett szakmai találkozót a Móra Kiadó, amelyen alkalom nyílt a pedagógiai módszerek és gyakorlati tapasztalatok megosztására is. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus előadásában hangsúlyozta: a megismerést és a fejlesztést támogató környezet kialakítása az alapja minden saját tevékenységen alapuló tapasztalatnak, az önirányítás, az idegrendszeri harmónia és a tanulási képességek fejlődésének, a személyiség egészséges formálódásának. Szloboda-Kovács Emese gyógypedagógus az impulzuskontrollal, vagyis a kitartás fejlesztéséhez és fenntartásához, valamint a célok sikeres megvalósításához szükséges technikákkal ismertette meg a közönséget.
Óvodapedagógusok „bibliája”
A Móra Kiadó szépirodalommal, ismeretterjesztéssel kezdte meg működését több mint hetven évvel ezelőtt, nemzedékek nőttek fel az Ablak-Zsiráf képes gyereklexikonon, a Gőgös Gúnár Gedeonon vagy a Mosó Masa mosodáján. Az iskolai könyvtárakban és az óvodai polcokon ma is megtalálhatók a Móra Kiadó kötetei, elsősorban alapművek, kötelező olvasmányok.
– Régóta érezhetjük, hogy a pedagógusok számítanak ránk – mondja Kovács Zsanett marketingvezető. – Forrai Katalin zenepedagógus életműve az óvodapedagógusok „bibliája”. Munkásságából nőtt ki a mondókázós, éneklős baba-mama foglalkozások mindkét irányzata: a Kerekítő és a Ringató. Amikor 2018-ban a Dinasztia Tankönyvkiadó beolvadt a Mórába, megjelentek a pedagógiai és pszichológiai szakkönyvek, a foglalkoztató- és fejlesztőfüzetek is a kínálatunkban. Kifejezetten a szülőket szólítja meg a Móra családi iránytű sorozata. Török Ágnes, a kiadó edukációs vezetője szerkesztésében most indul a Mondjad még! című sorozat, amely irodalmi szöveggyűjtemény és családi olvasókönyv egyetemi oktatók válogatásában.

Kajla fülű
Nem baj, ha Andris nem olyan ügyes, mint Zolika, mi azt szeretnénk, hogy magához képest a legeslegügyesebb Andrissá váljék – kezdte az óvónő a szülői értekezletet, mi, szülők pedig összenéztünk: ilyen is van? Itt a gyerek személyiségének kibontakozása is fontos, nem csak a teljesítmény meg az igazodás? Ez az emlék már Csutor Bélával, a Flaccus Kiadó alapítójával beszélgetve merül fel bennem a névadás miatt. Quintus Horatius Flaccus római költő mellékneve ugyanis annyit jelent, hogy kajla fülű. Ismerünk ilyen gyerekeket, akiknek eláll a fülük, vagy más megkülönböztető jegyük miatt nem simulnak bele olyan könnyen a környezetükbe, esetleg kajlák, szétszórtak, de ettől még nagyon kedvesek és együttműködők. Csak kicsit éretlenek. A jó óvodapedagógus pedig tudja, hogy a fejlődés ritmusa mindenkinél más és más – az nem lehet cél, hogy egyformára „kalapálják” a gyerekeket. Csutor Béla bólogat erre a megközelítésre, és hozzáteszi régi-régi emlékét: a gimnáziumi latinórán annyira megtetszett neki Horatius mellékneve, hogy már akkor elhatározta, ha egyszer szellemi műhelyt alapít, annak Flaccus lesz a neve.