Izgatott várakozástól zsizseg a Gyermekvasút hűvösvölgyi állomása. Megszólal a hangosbemondó: az állomásra vonat érkezik. A peronon álló népes gyermeksereg türelmetlenül várja a szerelvényt, hogy sietősen elfoglalhassák a legjobb helyeket, bizonyítva, hogy a gyermekek lelkét ma is foglyul ejtik a zakatoló és fütyülő vasparipák. És valljuk be, a felnőtteknek is megdobban a szívük, amikor befut a vonat.

Hetvenöt éve lett a budai hegyek kihagyhatatlan látványossága a Gyermekvasút. 1947-ben merült fel először, hogy Magyarországon is szükség volna egy hasonló vonalra, mivel addigra már Európa számos országában, leginkább a Szovjetunióban és Németországban létesültek gyermekvasutak. Végül 1948-ban kezdődött a leánykori nevén Úttörővasútként emlegetett vonal építése. Péterffy-Cserháti Katalin, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársa szerint a Gyermekvasút létrehozásának időszaka meghatározta a működés jellegét, hiszen Rajk László belügyminiszter megszüntette a civil és társadalmi szervezetek működését, betiltotta a cserkészszövetséget, ezzel utat teremtett a kommunisták ifjúsági mozgalmának, az úttörőknek.
Helyszínül eredetileg a Népliget, a Margitsziget és a gödöllői királyi kastély kertje is szóba került.
Végül Gerő Ernő közlekedésügyi miniszterként javasolta a budai hegyeket, ahol szovjet mintára szerveztek úttörő-köztársaságot, amelynek központja az 1945 előtt is a kommunisták találkozóhelyeként szolgáló, később Úttörővárosként emlegetett Csillebérc lett.

A Gyermekvasút sikerének a titka
Az építés 1948. április 11-én kezdődött. Első három kilométeres szakaszon Széchenyi-hegy és Virágvölgy között a vonatforgalom bő három hónappal később, 1948. július 31-én indult meg. A teljes vonalat még két évig építették, Hűvösvölgybe 1950. augusztus 20-án jutott el az Úttörővasút, amely bár a kezdetektől a kommunista propaganda fegyvere volt, az ideológiai máz valójában vékonyka maradt és nem tudott igazán hatni a fiatalok lelkére. A MÁV elsődleges célja a hazai vasutas utánpótlásképzés biztosítása volt, nem pedig a politikai befolyásolás. Az egykori gyerekvasutas, Váczi Viktor, Hűvösvölgy állomásfőnöke szerint a 10–14 éves korosztállyal úgy lehet megszerettetni a vasúti feladatok elvégzését, hogy hagyják kibontakozni az önálló munkavégzést. Négy hónapos tanfolyamonn ismerkednek meg a vasutas szakma alapjaival.
Az állomásokon minden munkakört kipróbálnak, öt sikeres tanulószolgálat után mehetnek önálló szolgálatra.
Idővel tehát egyre felelősségteljesebb munkakörbe kerülhetnek a fiatalok. Később vasutasként vagy közlekedési szakemberként számos élményből és tapasztalatból építkezhetnek a képzésen résztvevők.