A Gyermekvasút két magyar filmet is megihletett: az egyik a Reményvasút, a másik a Fiú a vonaton. Előbbi egy szocio-dokumentumfilm, ami a rendezője, Trencsényi Klára bevallása szerint sem a Gyermekvasútról szól, hanem a mai tinédzserekről, akiknek ebben a szerepben felnőttet kell játszaniuk, idejekorán felnőniük. Miközben néhányuk már rég átesett olyasmin, amin gyereknek sosem lenne szabad – legyen az a szegénység, a szülők válása vagy a családok szétesése.

Így robogott végig a vonat a filmtörténeten
A Fiú a vonaton független, minimális költségvetésű mozi egy Magyarországon élő amerikaitól, Roger Deutschtól. Az egyik főhős őstraumája, egyben a két főszereplő konfliktusának forrása vezet vissza a Gyermekvasútra. Egy dokumentumfilmes rendező az egykori Úttörővasútról forgatott alkotásával visszatér Magyarországra egy közönségtalálkozóra, ahol megkeresi őt a film egyik szereplője (gyerekszínészből lett rendezőnk, Tóth Barnabás), akit évekkel később is bánt, ahogyan a film ábrázolta. A Fiú a vonaton egyfajta könnyed, egészen családbarát thriller, ami a filmkészítés etikájáról szól.
Ami az egyetemes filmtörténetet illeti, a vonat leginkább vizuális attrakcióként jelent meg a vásznon, elég az egyik első mozgóképre, az 1895-ben bemutatott, kerek 50 másodperc hosszú A vonat érkezésére gondolni a Lumière-fivérektől. A legenda szerint a közönség soraiban kitört a pánik, mivel azt hitték, a vonat közéjük fog hajtani. Ezt az attrakciót azóta leginkább 3D-ben sikerült újraalkotni, amire jó példa a különleges effektusok és a térhatású filmezés pionírja, Robert Zemeckis 2004-es Polar Expressz című animációs filmje.
De térjünk vissza a kezdetekhez: a némafilmkorszakban a vizualitáson kívül mást nem is igazán kínálhatott a mozgókép, a leglátványosabb hollywoodi műfaj pedig ekkoriban a burleszk volt. A műfaj – Chaplin után – második nagy szupersztárja, Buster Keaton talán legjobb filmje, A generális nagyrészt egy vonaton játszódik, az egész egy bravúros kaszkadőr-maraton korának Tom Cruise-ától.