– Hogyan kell elképzelni a délvidéki magyarok ellen elkövetett világháborús bűnök kutatását?
– Az eddigi köteteim nagy része saját korábbi kutatásokon alapul, újságírók cikkeire, levéltári és más forrásokra támaszkodtam. Eddigi témáim más értelemben voltak súlyosak, nehezek: több befolyásos ember múltját érintették. Ilyen a szintén nemrég megjelent A tévé megszállása című könyvem is. A délvidéki népirtásról szóló kötet viszont sokkal inkább mások visszaemlékezései alapján készült el, és nagy segítséget nyújtott hozzá a Bethlen Gábor Alapítvány is, amely támogatta a kutatásomat. Rendszerbe foglaltam és megpróbáltam olvashatóvá, befogadhatóvá „ügyeskedni” mindazt, ami nagyon nehezen feldolgozható, amit fáj olvasni. Matuska Márton újságírót és Cseresnyés Magdolnát feltétlenül ki kell emelnem, ők nagyon sokat kutattak, publikáltak erről, nem beszélve azokról a kötetekről, amelyeket Magdolnáék Keskenyúton Alapítványa adott ki. Ők valódi hősök. Számomra pedig egyfajta terápiává vált az írás. Matuska Mártont meg is kérdeztem, hogy hogyan tudja több mint harminc éve a délvidéki népirtást kutatni, erről beszélgetni, interjúkat készíteni, hallani és lejegyezni a szörnyű tragédiákat, amire ő azt mondta, hogy a Szentlélektől kapott belső erővel, illetve úgy, hogy ezt egyfajta küldetésnek is tekinti.
– A feltárás egyfajta igazságkeresés is önnek?
– Biztosan. Engem mindig nagyon vonzottak azok a példaképek, akik ilyen emberek voltak, így példának említhetem Pákh Tibort, aki a szovjet kényszermunkatáborokat és a kommunisták börtönét is megjárta, Krassó Györgyöt vagy akár Csengey Dénest. Ezekre az igazságkeresőkre jellemzően korai halál várt, bár Pákh Tibor a kevés csoda egyike, aki sokáig élt. Földi élete végén azért ment már volna elhunyt felesége után, hogy együtt lehessenek. Mások pedig jellemzően elégtek az igazságkeresésben, vagy el is égették magukat, cigarettával, alkohollal, így tett például Hajnóczy Péter író, s persze Csengey és Krassó is. Mindegyikük esetében a küzdelem, az ellenállás volt a lényeg. Nem a siker, hanem az út. Az enyém az, hogy az elhazudott múltat hitelesen lehessen rekonstruálni.
– Milyen reakciókat tapasztalt a kötetre?
– Kaptam pozitív visszajelzéseket, többek közt Cseresnyés Magdolna is írt nekem, de írtak történelemtanárok, történészek is. A legfontosabbak azok a reakciók, amelyek olyan emberektől érkeztek, akik régóta kutatják ezt. Ők pedig azért örültek a könyvnek, mert számukra az a lényeg, hogy minél több ember megtudja az igazságot. Sok, bár messze nem elég írás született már ebben a témában, de ezek nem kerültek annyira reflektorfénybe. Talán mert újságíró is vagyok, ez az ismertség is segíthet abban, hogy minél több emberhez eljusson ez a tragédia a könyvemen keresztül.
– Élt a Délvidéken rokona? Van családi kötődése a népirtáshoz?
– Nem, személyesen nincsen. Erre Cseresnyés Magdolna is mondta, hogy érdekes, hiszen ezt jellemzően olyanok kutatták és publikáltak róla, akik családilag érintettek voltak a délvidéki eseményekben. Én kívülálló vagyok, de mégsem, hiszen ez az egész magyarság ügye: ez a fajta etnikai tisztogatás, elitmegsemmisítési kísérlet máshol is megtörtént, csak a délvidéki nagyon direkt, nagyon agresszív volt. Külön figyeltek arra a jugoszlávok, hogy „eltüntessék” azt az elit réteget, amely összefogta a magyar közösséget. Épp ezért gyilkolták le különös kegytelenséggel a kovászembereket, a papokat, a szerzeteseket. A kommunisták ezt mindenütt megcsinálták. Beszélhetnénk itt a Benes-dekrétumokról, a Ceausescu-rezsimről is. Ha kellett, mindenhol újraírták a múltat. Az elhallgatás persze még ennél is kényelmesebb.