A történelmi sorozatok alapvetően három kategóriába sorolhatók. A Downton Abbey vagy Az aranykor típusú romantikus drámák a családanyák kedvencei, az intenzív, sokszor a brutalitást sem nélkülöző darabok az „apaműsorok” (Peaky Blinders, A sebész), a posztmodern, erotikát vagy anakronizmust tartalmazó művek, mint A Bridgerton család vagy a Nagy Katalin – A kezdetek pedig a fiatalokat ültetik a képernyő elé. Az agyafúrt vagány ügyesen ötvözi a három típust, miközben a Charles Dickens legkarizmatikusabb zsebtolvaját, a címszereplő Jack Dawkinst (Thomas Brodie-Sangster) és a legikonikusabb gonosztevőjét, Fagint (David Thewlis) a Twist Olivér történései után tizenöt évvel a napfényes Ausztráliában követi tovább.

Alapvetően kockázatos több mint 180 évet várni egy folytatással. A Twist Olivérnek ugyan számos feldolgozása, illetve továbbgondolása született már, de Jack Dawkins történetét egy 1980-as brit szériát kivéve (amelyben a tinédzser Dawkins egy bentlakásos iskolában tanul Olivérrel) mind addig mesélik, ameddig a fiút zsebtolvajlás miatt Ausztráliába száműzik. David Maher, David Taylor és James McNamara sorozata ezt használja ki, így hitelesen viszi szereplőit új környezetbe. Az agyafúrt vagány sok tekintetben nem is a Twist Olivér folytatása, sokkal inkább egy Ausztráliában játszódó, rockzenével fűszerezett fanfiction, amely vidám hangja ellenére mégis hű a dickensi alapokhoz. Nem zavaró, hogy a ködös londoni sikátorok helyett az ausztrál tengerpart a helyszín, a szereplők pedig nem a regényben megszokott karakterek.
Az agyafúrt vagány Dickenshez hű fanfiction
Dawkins kitüntetett tengerésztiszt lett, nagymenő sebész, aki a zsebtolvajláshoz használt villámgyors ujjait nemesebb célok érdekében kamatoztatja. A regényben emlékezetesen mindig nagyobb ruhákban járó, felnőttnek kinézni akaró fiú most a nők bálványa, Brodie-Sangster kölyökarca miatt a figura mégis finom párhuzamot mutat Dickens eredetijével. Az agyafúrt vagányt azonban nemcsak a korbeli különbségek jelzése köti a Twist Olivérhez. A regény központi témája, hogy a „jó ember” identitást az alsóbb osztályt elnyomva tartó társadalmi struktúrák elrontják, és Jack Dawkins is hasonló utat jár be. Hiába küzdi fel magát sebésszé, az nem fizetett pozíció, így kénytelen szerencsejátékból eltartani magát, ami ismét megágyaz a bűnözésnek.