Irodalomszerető emberek körében inkább riasztó, semmint csalogató a bestsellerszerző titulus. Ha valami túl népszerű, elbizonytalanodunk annak irodalmi értékeiben, és ez az átok üldözi Guillaume Mussót is, aki Franciaországban már 2010 óta minden évben a legolvasottabb szerző (de máshol is kiemelkedő népszerűségnek örvend, köztük nálunk is), mégsem halmozzák el a különféle irodalmi díjakkal. A szakma ellenállása azonban enyhülni látszik az évek alatt: 2017-ben már megkapta thriller és noir műfajában a teljes életműért járó Raymond Chandler-díjat (ezzel 43 évesen máris olyan ikonok társaságába emelkedett, mint John Le Carré vagy Jo Nesbø), de az igazán vízválasztó esemény a két évvel később megjelent regényének, Az írók titkos életének elsöprő kritikai fogadtatása volt.

Musso ráadásul rendkívül termékeny szerző is, állandó elsősége sem független attól, hogy minden évben új kötettel jelentkezik, ami szintén nem segíti a gyanakvó olvasók megnyerését. Ugyan hogyan dolgozhatna egy író mindig ugyanazon a magas színvonalon? Mégis melyik kötetét emeljük le a polcról, fogalmazódhat meg könnyen a kérdés, mikor a boltokban elénk tárul a tornyokban álló Musso-regények látványa. Jómagam is ezért tartózkodtam sokáig Musso olvasásától, mígnem a Park Kiadó tavaly megjelentette Az írók titkos életének Miles Hyman által illusztrált képregényalbum változatát.
A magyar képregénykiadás az elmúlt években rengeteget fejlődött, s habár aligha lesz valaha a franciákhoz, spanyolokhoz, olaszokhoz vagy a belgákhoz hasonló gazdag és terebélyes képregénykultúránk, sikerült hátrahagynia a lebutított irodalom címkéjét.
Ugyanakkor ironikus, de épp e megvető billog miatt jómagam viszolygok az irodalmi művek képregény-adaptációtól, még ha tisztában is vagyok a formátum azon nyelvi és képi sajátosságaival, amiért önálló művészeti ágként is megállja a helyét (a témába vágó olvasmány Scott McCloud: A képregény felfedezése című munkája), akár eredeti, akár adaptált történetekről van szó. Míg korábban az irodalmi adaptáció több generációnak egyet jelentett a Füles magazinban megjelent oldalakkal (mindenekelőtt Korcsmáros Pál rajzaival), ma már szép számmal jelennek meg egymás után a különböző klasszikusok nívós kivitelű képregényváltozatai: Állatfarm, 1984, A szolgálólány meséje, Az ötös számú vágóhíd, A háború művészete, Halál a Níluson, A legyek ura, Az út, Az idegen (Közöny), és így tovább. A Park Kiadó eddig három képregényt jelentetett meg, jelen írásunk tárgya mellett az Anne Frank naplóját és A fák titkos életét.