Dunakeszin él, de már több mint húsz éve Gödön készít csellókat Kőrösi Ferenc, akinek műhelye valódi időutazást jelez. A csellókészítő mester ugyanolyan tisztelettel beszél a fáról és a munkafolyamatokról, mint arról a Frirsz-díjról, amit nemrég neki ítélt oda a szakma. Készített már hangszert Spanyolországba és Ománba is, de ami még fontosabb: érződik, hogy minden egyes hangszerbe beleteszi a lelkét.

A hazai hangszerkészítő szakma magas színvonalú
Elvarázsolt, erdei hangulatot áraszt az a gödi ház, amelynek egyik ajtaja Kőrösi Ferenc műhelyébe vezet, míg egy másik helyiségben Etzler Bernd vonókészítő mester műhelyét találjuk. – Régi barátság a miénk, ezért döntöttünk úgy, hogy közös házban dolgozunk. Több mint húsz éve itt készülnek a hangszerek. Én vagyok az a hegedűkészítő, aki egyáltalán nem készít hegedűket, csupán csellókat – mondja mosolyogva Kőrösi Ferenc.
Mint megtudjuk, a családjában nem, de a baráti körében volt egy fiatalember, aki hegedűket készített. Ő hozta meg a kedvét ehhez a mesterséghez.
– Akkoriban több barátomhoz hasonlóan én is gitároztam és igyekeztünk saját magunk átalakítani, javítgatni a gitárokat. Tulajdonképpen ez vezetett a hangszerkészítéshez – emlékszik vissza a mester, akinek a Zeneakadémia vonóshangszer-javító műhelyében Lakatos Ferenc volt a mestere. Elmondása szerint nemcsak kiváló szakember volt és egyedülálló módon gondolkodott a hangszerek javításáról, karbantartásáról, megőrzéséről, hanem egy karizmatikus figura is. – Beszippantott mindaz, amit ő képviselt – teszi hozzá.

Körülnézve a műhelyben, különféle hangszerek és szerszámok sorakoznak az asztalon, ropog a tűz a kályhában és mindent beleng a fa illata. Egyszerre idilli és nosztalgikus az egész. Közben arról beszélgetünk, hogy a hegedű- és a csellókészítés mit sem változott az elmúlt kétszázötven évben. – Ugyanazokból az anyagokból, ugyanazokkal a technológiákkal és szerszámokkal készül most is egy mesterhangszer, mint Stradivarius korában – lép a munkaasztal felé a mester, majd a kezébe vesz egy parányi gyalut és máris munkához lát a legnagyobb alázattal. Miközben a faforgácsok a földre hullanak, beavat a hangszerkészítés rejtelmeibe. Először a kivágott faanyagot összeragasztják, majd kifaragják, kidomborítják a tetőt és a hátat is. A hangszer tetejétől függ leginkább a hangzás, ezért ennek a farésznek nagyon szigorúan meghatározott szálirányának és minőségének kell lennie. A vékonyra kimunkált léceket, kávákat gőzzel hajlítják meg, így készül a hangszer oldala. Ezután kerül rá az a rész, amelyen a húrok találhatók (a nyak, a csiga és a fogólap, utóbbinak az alapanyaga ébenfa), majd a lakkozás következik, amivel folyamatosan kísérleteznek.
Nem készen, a boltban vásárolják a lakkot, hanem legtöbben saját maguk főzik különféle nyersanyagokból: borostyánból, lenolajból, fenyőgyantából és egyéb egzotikus gyantákból. Minden mester próbálja a saját receptjét kikeverni. A pác több rétegben kerül rá a hangszerre, de színtelen, alapozó lakkot is használnak, ami megvédi a fát a kártevőktől.