A Magyar Katolikus Püspöki Kar a rendszerváltozás utáni hazai gazdasági, társadalmi és politikai helyzetre reagáló Igazságosabb és testvériesebb világot! (1996) című szociális körlevelében lassan már három évtizeddel ezelőtt megfogalmazta: a magyarországi gazdaságnak a fenntartható fejlődés és a mérséklő hatású önkorlátozás jegyében van esélye a sikerre és a kiegyensúlyozott viszonyokkal bíró gazdaságszerkezet kialakítására.
A gazdasági növekedés hagyományos mutatói (mint például a bruttó hazai termék, a bruttó nemzeti termék, az éves növekedési ráta stb.) nem fejezik ki sem az ország valódi gazdasági fejlettségét, sem pedig a természeti erőforrások kimerülését. Az ilyen mutatók növelésére való kizárólagos törekvés vezetett világszerte a környezet és az élet minőségének romlásához. A valódi, »fenntartható« fejlődés feltételeinek megteremtéséhez s irányának kirajzolásához szükség van a nemzetgazdaság új számbavételi rendszerének kidolgozására és az eredmények új mutatóinak felhasználására. A katolikus társadalmi tanítás egyfelől elismeri a gazdaságnak mint a társadalom egyik szférájának önállóságát, sajátos mozgástörvényeit; másfelől azonban a leghatározottabban elutasítja azt a felfogást, amely ebből a viszonylagos önállóságból kiindulva nem ismer más mércét a gazdaságban, mint az egyének és csoportok önös érdekeinek érvényesítését
— olvasható a püspökkari dokumentumban.
Nemrégiben jelent meg erről a témakörről Baritz Sarolta Laura közgazdász, domonkos nővér, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola adjunktusa Summa oeconomiae: Értekezések és beszélgetések az emberközpontú gazdaságról című könyve. Napok óta olvasgatom ezt a vaskos kötetet, amely sem tartalmát, sem nyomdai kivitelét tekintve nem könnyű olvasmány, hiszen a keménytáblás kiadvány több mint hatszáz oldal terjedelmű. Első részében Baritz Sarolta Laura értekezései olvashatók, amelyek lapjain a szerző abból a kiindulópontból vezeti le mondandóját, hogy a gazdasági mechanizmusok működésében a piac – maga alkotta, vagy valamilyen külső erő (például állam, jogi környezet, nemzetközi szerződések stb.) által meghatározott – szabályai nem öncélúak és nem önmagukért valóak, s hogy a vállalatnak, mint közgazdasági fogalomnak és szervezetnek nem pusztán a profit a célja, hanem valami más is.

Pedig adódik a kézenfekvő válasz a klasszikus modern kapitalista – vagyis gyökereit tekintve XVIII–XIX. századi – alapelveket fundamentumul véve: a lényeg a tőkés (a befektetők, a tulajdonosok stb.) eredménye és haszna. Van azonban fontosabb cél is: amikor egy szervezet a menedzsmentjének és tulajdonosi körének a jövőképét igyekszik működése során megvalósítani, és ebben a vízióban bizony a gazdasági eredmény elérése mellett az értékteremtés igénye is jelen van. Ez lehet a piacon megjelenő termék vagy szolgáltatás azon értéke, amely a kutatás, fejlesztés, innováció révén alkot többletet, de lehet valamilyen társadalmi érték előállítása is. A kismamák és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatástól kezdve a károsanyagkibocsátás csökkentésén keresztül az újrahasznosításig és a társadalmi felelőségvállalásig sok formája ismert ennek a mindennapok üzleti gyakorlatából.