Borvendég Zsuzsanna
történész, Magyarságkutató Intézet
A „nagy darálás”, vagyis az állambiztonsági iratok tömeges megsemmisítése 1989 utolsó napjaiban zajlott. Szimbolikus pillanatok. A bizonyítékok eltüntetése előrevetítette az erkölcsi megtisztulás ellehetetlenülését is.
A Kádár-rendszerben alapélményként jelen lévő rendellenesség (amelyről az előző részben volt szó) a rendszerváltás hónapjait-éveit is meghatározta. Egypárti diktatúrában óhatatlan, hogy a párton belül jelenjenek meg az ellenzéki hangok, ez a hatvanas évek végétől a politikán kívül állók körében is egyre nyilvánvalóbbá vált. Az 1968-as gazdasági reformkísérlet, majd annak visszaszorítása, a Társadalomtudományi Intézet felállítása és a kritikai hangvételű szociológiai kutatások megkezdése egyértelmű jelei voltak annak, hogy a párt korántsem egységes, de hogy a valóságban milyen erők mozgolódnak a mélyben, azt senki sem tudhatta. Az igazság az, hogy ma sem értjük még igazán.
A nyolcvanas évekre ezek a reformkommunisták arcot kaptak, kezdtek kirajzolódni a párton belüli törésvonalak, de színre lépett és egyre határozottabban hallatta hangját a párton kívüli ellenzék is. Csengey Dénes egy 1988-as előadásában a népiek mellett a ’68-as közgazdászokat és a lukácsista filozófusok újabb generációját, az úgynevezett Lukács-óvodát nevezte meg mint a három nagy ellenzéki csoportosulást, de közülük is utóbbiakat tekintette radikálisnak. A Beszélőt és a szamizdat kiadókat megalapító, magát demokratikus ellenzéknek kinevező személyekről a nyolcvanas években még tényleg nem lehetett igazán tudni, kik is ők valójában.
A Szabad Kezdeményezések Hálózatában egymásra találó, sok esetben szélsőbalról érkező liberálisok csoportja többnyire a rendszer kegyeltjeinek, sőt nem ritkán a politikai rendőrség magas rangú tisztjeinek gyermekeiből állt. Ez a megállapítás ma már közhelynek számít, hangsúlyozása mégis fontos, hiszen sarkalatos kérdéseket vet fel.
A Kádár-rendszer felépítménye és működése precíziós műszerhez hasonlított, amelyben mérnöki pontossággal számították ki az engedményeket, a megszorításokat, a tiltásokat és a szankciókat az Aczél György fémjelezte kultúrpolitikától kezdve az állambiztonság társadalom feletti ellenőrzéséig bezárólag. Kivételt talán csak a gazdasági szereplők ténykedése jelentett, de ez sem volt véletlen. Kizárhatónak tartom, hogy ebben a sok szempontból tervszerűen működő politikai közéletben ne számoltak volna a rendszer bukásának lehetőségével.