A betartandó felejtésirány

A szabaddá vált ember nincs egyedül, időnként levelez, de mindig mindenkinek ugyanazt a levelet írja.

Végh Attila
2022. 07. 15. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üres képpel sípol a tévé, kékes fényében szunyókál Alapi Vince, a hatvanhat éves költő. Eredményes nap áll mögötte: elég olcsón sikerült megszereznie a kis mátrafüredi házat Ilonka nénitől, aki a hajdani vízimolnár család utolsó sarja, és aki arról nevezetes, hogy lánykorában boszorkányokkal találkozott a gyöngyösi temetőben. Alapinak több viskót is kínáltak, de neki ez kellett, mert gyerekkorában a családdal ide jártak nyaralni. Elalvás előtti utolsó élménye a norvég film zárómondata: „Látják, milyen furcsa az élet? Ez csak egy film volt, mégis fáj.”

Alapi tehát nem unalmában aludt el. Valóban fájt a film – felpuhult idegrendszerébe a rendező nyila betalált –, mert egy íróról szól, aki európai könyvbemutató-körútjára magával viszi feleségét. Amíg hősünk interjút ad és tévéműsorokban sütkérezik, addig az asszony hotelszobákban üldögélve várja urát. A nő végül összejön egy fotóssal, és csak egy cetlit hagy maga után a szállodai íróasztalon: „Mert hiányoztak a szavak”.

Álmában egy tenger márványpartján sétált. Szikrázott a vizes kő, sirályok jajgattak. Alapi nemrég azt írta valami esszében, hogy az író azokat a szavakat, amelyeket szeretteinek, barátainak és szeretőinek kellene elmondania, félreteszi, magába zárja, hogy majd az írás tüzében olvassza ki. „Ez a szótlan könyörtelenség az alkotás ára” – szólt a konklúzió, de most, hogy a film fölsebezte, érzi már, hogy nincs szó könyörtelenségről, az ügy nem ilyen egyszerű.

Másképp kell neveznünk azt a lelket, aki egy ajtócsukódás sötét sávjában siklik ki az evilágiak köréből. Mert bezárulása a túloldalon egy új, mindennél hatalmasabb világba nyit. Ez a világ egyben a legősibb. Egyetlen lakója van, Alapi Vince. Szerettei, barátai és szeretői a zárulás túloldalán. Itt, a márványparton a séta nem igényel mozgást. Itt az van, ami van. Itt, a saját érzéseimre rácsapott ajtó mögött nincs biztonság, nem valamiféle létálmos, viaszdermedt megállapodottság pislákol. Ez a part nem az önnön szívjóságába belepocakosodott polgárok játszótere. Sötét van.

Most próbálom hősömet, Alapit követni. Saját érzéseimet fogva tartom; azt akarom, hogy csak engem tépjenek szét, senki mást. „A szabadság áldozata – az áldozat szabadsága” – játszanék a szavakkal, ha volna még kedvem ajtón inneni nyelven szólni. Minden korábbi tettem emléke tompa matatás a hihetetlenben. Én vagyok, aki érez, egyedül én. Világot pedig a sötétülés teremt körém, ahogy az „egyedül én” értelme kialszik. Belőlem van mindenki, de most ez sem érdekes, ahogy semmi más sem. Úgy jutottam ide, hogy tisztelni kezdtem a felejtést. Rájöttem, hogy iránya van, és hogy ennek szabadon átadjam magam, annak első mozdulata ez: mint egy titkos ügynök, átadlak neki benneteket, szeretteim, barátaim, szeretőim. A mindennapok besúgójának végül itt, a márványparton a szél valamit a fülébe súg. Zene a fejben. Kés a szívben. Senki se hallja, látja. Eljutottam oda, ahol az embert már csak egyetlen dolog érdekli: kiállni saját érzései, e puha léptű, selymes nagyragadozók elé.

Hogy ezek után mi történt bennem Alapi Vincével, arról nincs hír. Híreknek innen nincs visszaút. A szabaddá vált ember persze nincs egyedül, időnként levelez, de mindig mindenkinek ugyanazt a levelet írja.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.