Embertépő

Széttépett lény az ember. Sosem azonos aktuális önmagával, mert létezik egy potenciális önmaga is.

2023. 09. 08. 7:30
Forrás: Merítő - A szerző felvétele
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Széttépett lény az ember. Sosem azonos aktuális önmagával, mert létezik egy potenciális önmaga is. Ő nem az, aki, hanem aki lehetne. De potenciális önmagával sem azonos, mert létezik egy aktuális önmaga is. Hiába lehetne ő valaki más, ha most mégiscsak ez, ami. E két lény, e két önmaga huzakodásában telik az ember élete. Talán néha képesek vagyunk a változásra, de közben mégis önmagunk maradunk. Talán önmagunk tudunk maradni, de közben szüntelenül átalakulunk. Cserélődnek a sejtek, a sejtések, a vágyak, az emlékek, de a szubsztancia marad, ami volt. És persze nem.

Ennek a küzdelemnek odakint a világban számos leképeződése van. Hagyomány és újítás, teszem azt. Querelle des anciens et des modernes. Kétarcú életünk arcai külön-külön is kettősek, és ahogy szaporodnak a reflexiók, a tükröződések, a lelki fényjátékok, úgy lesz egyre áttekinthetetlenebb, hogy mi is történik velünk. Mert a hagyományról is kiderül (legkésőbb a filozófiai hermeneutikában), hogy miközben mintakövetésre hív fel, ugyanakkor önnön lerombolására is felszólít. Gadamer egyenesen oda nyilatkozik, hogy a hagyományápolás legautentikusabb módja a hagyomány lerombolása. Minden kornak meg kell találnia tradícióiban azt az elemet, azt az „üzenetet”, amely őhozzá szól, amelyről úgy érzi: mélyen érinti. A többit pedig hagyni kell elsikkadni. A hagyománynak tehát van egy hagyomány-eleme és egy újítás-eleme. Az újítás maga, a progresszió (ezen nem azt a liberális dühöngést értem, amit manapság a politikai élet progressziónak nevez) hasonlóképp kétarcú, hiszen az újításnak is megvan a hagyománya.

De szóba hozhatnánk véges és végtelen problémáját is. Létezésünk véges, de erről igyekszünk nem venni tudomást. Elménk állandóan a végtelenbe tör, de persze igyekszik azt kezelhetővé tenni, végesíteni. Vallással, csillagászattal, filozófiával, matematikával. 

Kant azt mondja: képtelenek vagyunk elképzelni, hogy a világegyetem véges. Hiszen akkor fölmerül a kérdés: mi van utána? De azt sem tudjuk felfogni, ha végtelen. Hiszen akkor hol a vége? Nem tudunk berendezkedni sem a véges világban, sem a végtelenben. Kettőjük vitájában vagyunk otthon.

Amikor az ember öregszik (nota bene: mindenki öreg, csak nem egyszerre), múlt és jelen vitája erősödik föl benne. Az egyik oldalon az emlékek, amikor gyerekek, fiatalok, akármik voltunk. A másik oldalon az, ahol most tartunk, amivé lettünk. Utóbbi siralmas állapota pedig előrevetíti azt, amit végképp nem tudunk felfogni: visszaolvadásunkat a megnyugtató semmibe, ahonnan jöttünk. Egy növekvő árnyékot követünk, nap mint nap. 

Erősödő nosztalgikus hevületében az öregedő ember alkata szerint választ, belefullad-e saját múltjába, vagy időtagadóként éli mindennapjait, csakis a jelennel törődve. Sejthetjük már: tisztán egyik megoldás sem lehetséges. A saját emlékein folyton elérzékenyülő vénségnek is valamennyire itt kell maradnia a jelenben, hiszen aktuális énje itt él, és a pragmatikus percember is beledöbben néha: az elmúlt órák, napok, évek milyen erősek tudnak lenni.

Az örök, embertépő vitának sokféle leképeződéséről nem ejtettem szót. De talán ennyi is elég ahhoz, hogy elgondolkodjunk: az ember tragédiája vajon nem abban áll, hogy az időt objektív dologként kezelő korok hitével ellentétben nem három, hanem négy idősík létezik: a már nem, a még nem, a már igen és a még igen?

Borítókép: Illusztráció (A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.