Az evolúció hiányzó láncszeme lehet ez a rákszerű teremtmény

Szakemberek szerint a Kylinxia egy eddig hiányzó láncszemet jelent az anomalocaris típusnem és az ízeltlábúak között – számolt be róla a Haon.hu.

Forrás: MW2020. 11. 08. 14:35

Az ízeltlábúak (arthropoda) evolúciójának hiányzó láncszeme lehet az az 520 millió évvel ezelőtt élt ötszemű, rákszerű teremtmény, amelynek megkövesedett maradványait Délnyugat-Kínában tárták fel – írja a Haon.hu.

A kínai mitológiában szereplő szerencsehozó állat, a kilin, valamint a garnéla kínai neve után Kylinxia zhanginak elnevezett teremtmény fosszíliáját egy Jünnan tartománybeli sziklaképződményben fedezték fel.

A Nature című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a Kylinxia a kambrium időszakában élt különböző állatok fizikai sajátosságait viselte, ilyen volt a megkeményedett felhám, a szegmentált törzs, az ízelt lábak, az öt szem és a zsákmányszerzést segítő nagyméretű ollók.

A fosszília tanulmányozása alapján a szakemberek arra jutottak, hogy a Kylinxia egy eddig hiányzó láncszemként helyezkedik el a kihalt anomalocaris típusnem és az ízeltlábúak között.

A tanulmány egyik szerzője, a Kínai Tudományos Akadémia kutatójaként dolgozó Csu Mao-jen szerint a Kylinxia értékes információkkal szolgál a korai állatok eredetéről és evolúciójáról.

Megfejtették a régészek a világ legrégibb ikersírjának titkait

Az ausztriai Krems közelében lévő Wachtberg településnél végzett ásatásokon fedezték fel régészek két csecsemő kettős sírját egy mamutlapockacsont alatt.

A több tudományterület szakértőiből álló csoport megállapította, hogy egypetéjű fiú ikerpárról van szó, amelynek tagjai nem egy időben haltak meg. A közelben unokatestvérük sírját is megtalálták.

A kutatók az eredményeiket a Nature Communications Biology című tudományos lapban mutatták be.

Hatalmas löszrétegek alatt 2005-ben bukkantak az egyedülálló sírra az Osztrák Tudományos Akadémia (ÖAW) Keleti és Európai Régészeti Intézetének (OREA) munkatársai. „Egyedülálló, mert eddig még nem tártak fel háromévesnél fiatalabb kisgyerekektől származó csontvázakat a korai Homo sapiens korából. Ráadásul ezek az első őskőkorszaki csontvázak, amelyeket Ausztriában találtak” – mondta Christine Neugebauer-Maresch, az OREA tudósa.

Egy évvel később a kettős sír közvetlen közelében egy másik, szintén jó állapotban megmaradt sírra bukkantak régészek, benne egy három hónapos baba maradványaival. A sírok mellett számos fa-, kő- és állati csontokból álló leletet találtak, amelyek a jégkorszaki vadászok és gyűjtögetők kultúrájának életkörülményeire utalnak.