időjárás 1°C Elza 2022. december 1.
logo

A mélytengerek oxigéntartalma 600 millió éve növekedett meg

Forrás: MTI
2021.02.20. 12:48
A mélytengerek oxigéntartalma 600 millió éve növekedett meg

A mélytengerek oxigéntartalma 600 millió éve ugrott meg egy új kutatás szerint, ez teremtette meg a többsejtű organizmusok kialakulásának alapját.

A Kínai Tudományos Akadémiához tartozó Nankingi Geológiai és Paleontológiai Intézet szakértői amerikai és francia kollégáikkal együttműködve jutottak erre az eredményre, melyről a Geology című tudományos lapban számoltak be.

Az oxigén az élet elengedhetetlen feltétele. A mai óceánokban elegendő mennyiségű van a növények és állatok igényeinek fedezésére, de ez nem volt mindig így – mondta Vang Vej, az intézet tudósa, a kutatás vezetője.

Az általánosan elfogadott elmélet szerint a modern óceánok 450 millió éve kezdtek el kialakulni. Azelőtt a mélytengeri környezetben ciklikusan változott az oxidáció és a hipoxia állapota.

A mélytengerek oxigéntartalma 600 millió éve ugrott meg egy új kutatás szerint
Fotó: Pixabay

A tudósok 600 millió évre visszavezethető mélytengeri magmintákat elemeztek és arra jutottak, hogy ebben az időszakban jelentősen megnövekedett a vizek oxigéntartalma egy nagymértékű oxidációs folyamat hatására.

A felfedezést megerősítette az is, hogy többsejtű organizmusokat tartalmazó kövületeket is találtak – mondta Vang.

Egy újabb egzotikus jégvariánsra bukkantak rá kutatók

Amikor a víz normál körülmények között megfagy, jég keletkezik. Ezen az általánosan ismert formáján kívül azonban már eddig is a jég további 17 megjelenési változatát fedezték fel tudósok. A Nature Communications című tudományos lapban megjelent tanulmány szerint pedig rábukkantak egy újabb egzotikus jégvariánsra, a 19-es számú jégre (Eis XIX).

Az eddig ismert 18 kristályos szerkezetű jégvariáns nagyon különböző tulajdonságokkal rendelkezik. Akár több száz Celsius-fokkal is eltérhet olvadáspontjuk. Thomas Lörting, az Innsbrucki Egyetem kémikusa ezt a jelenséget a gyémánt és a grafit esetéhez hasonlította: mindkettő tisztán szénből áll, tulajdonságaik azonban nagyon is különböznek.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.