Április 4. – a megalázás gyakorlata

Amikor a Vörös Hadsereg kora ősszel elérte a trianoni magyar határt, ellenséges területre érkezett, és ennek megfelelően is viselkedett.

Forrás: Magyarságkutató Intézet2021. 04. 04. 10:58
null
Hősök tere, április 4-i ünnepség Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képzeljük el, hogy a mongol hordák két mészárlás között arra kényszerítik a leigázott magyarságot, hogy pirosbetűs ünnepként tekintsen a muhi csata napjára. Vagy azt, ahogy a török iga alatt senyvedő ország népét kivezénylik az utcára a mohácsi vész évfordulóján, hogy önfeledten éltesse gyilkosait. De Ferenc Józsefet is magunk elé idézhetjük, amint az aradi vértanúk kivégzésének napján minden évben audiencián fogadja a legyőzött és gyászoló magyar nép küldöttségét, hogy hálát adjanak neki a leszámolásért és a szabadságharc vérbe fojtásáért. Abszurdnak tűnik? Pedig a második világháborút követően évről évre megismétlődtek a fentiekhez hasonló jelenetek. Azzal, hogy a kommunista hatalombitorlók április 4-ét a „felszabadulás” napjának kiáltották ki, és a nemzet legnagyobb ünnepének, történelmünk legdicsőbb pillanatának hazudták, olyan mély gyalázatot követtek el ellenünk, amelyre egyetlen korábbi megszálló hatalom sem vetemedett.

A második világháborút hazánk a vesztes oldalon fejezte be, dacára annak, hogy a magyar kormány évekig próbálkozott a kiugrással, az angolszászokkal való megegyezéssel. Az ország mozgástere mindvégig szűk volt, hiszen a nagyhatalmak német érdekszféraként tekintettek a térségre, de ez a mozgástér 1944. március 19-e, vagyis a német megszállás után még korlátozottabbá vált. A kiugrási kísérletek, tárgyalások eredménytelenek maradtak. Amikor a Vörös Hadsereg kora ősszel elérte a trianoni magyar határt, ellenséges területre érkezett, és ennek megfelelően is viselkedett: nem felszabadítóként jöttek, hanem megszállóként. A szabad rablás éppúgy engedélyezett volt a katonák számára, mint a lányok és asszonyok elleni erőszak. A civil lakosságot tömegesen hurcolták el kényszermunkára, a magyar társadalom egészére a kollektív bűnösség igaztalan bélyegét ragasztották. A front átvonulásával együtt járó szörnyűségeket tetézte a hódítók szabadjára engedett bosszúszomjas indulata.

Petőfi Sándor utca a Ferenciek tere felé nézve, balra a Pilvax köz
Fotó: Fortepan / Vörös Hadsereg

Véget ért a háború, ez megkönnyebbülést, reményt és enyhet hozott sok család számára, de a felszabadulás érzése keveseknek adatott meg. Még a megsemmisítő táborokból hazatántorgó túlélők közül is sokakat deportáltak újra – ezúttal a Szovjetunióba. Nemcsak katonákat, de civileket is elhurcoltak százezerszámra hadifogolyként a messzi Gupvi táboraiba. Szovjet hadbíróságok ítélkeztek ártatlanok felett anélkül, hogy tolmácsot és védelmet biztosítottak volna számukra. Az ítélet évtizedes, vagy még hosszabb kényszermunka embertelen körülmények között a Gulágon. És hányan voltak, akiket nyom nélkül, a látszateljárást is kerülve tűntettek el mindörökre! Magyarország az egyik kényszerpályáról egy másikra sodródott. A megszállók kicserélődtek, a nemzet önrendelkezési joga, az ország szuverenitása egy pillanatra sem tért vissza.

A front tavaszra vonult át az országon. A megszálló hatalom – ki tudja, miért – április 4-ét jelölte ki a győzelem, vagyis a „felszabadulás” napjának. Valójában egy héttel később hagyta el az utolsó német katona hazánk területét, az „ünnep” időpontja ugyanúgy hazugság volt tehát, mint a tartalma. De ünnepelnünk kellett, 1950-től ezt már jogszabály írta elő számunka. Április 4. munkaszüneti nappá vált, eleinte évente, majd ötévente katonai díszszemlével fűszerezve. És mit ünnepeltettek velünk?

Hősök tere, április 4-i ünnepség
Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr

A tömeges bebörtönzéseket, a koncepciós pereket, a kivégzéseket, a csengőfrászt, a padlássepréseket, az ÁVO-t, a kisajátításokat, az államosítást, az internálásokat és deportálásokat, a kitelepítéseket, az Andrássy út 60. pincéiben fröcsögő vért, a szalámitaktikát, a hortobágyi juhaklokat és Recsket, az egypártrendszert, a személyi kultuszt, a kollektivizálást, a három T-t, a gerincek megtörését, a hamis gulyást és a nemzettudat kiirtását. Egy szóval: az elnyomást. Egy olyan életellenes ideológia ránk kényszerítését kellett dicsőítenünk, amely teljesen idegen volt a magyar állam- és nemzetfejlődéstől, a hagyományainktól, a gyökereinktől. Magyarországon ez az embertelen eszme soha nem győzedelmeskedett volna a megszálló szovjet hadsereg jelenléte nélkül.

Felszabadítás? Egy felszabadító hadsereg a háború lezárásával, a békeszerződés aláírásával elhagyta volna a legyőzött térséget; maradni a megszállók szoktak. Hazánk újra egy erőszakosan terjeszkedő birodalom gyarmatává vált. Buda 1541-es eleste után folyamatosan a szabadságunktól megfosztva éltünk – leszámítva a két világháború közötti néhány évet –, de a többszáz éves tapasztalat is kevés volt ahhoz, hogy felkészülten érje a nemzetet a kommunizmus valósága. A terror és a megfélemlítés napi gyakorlata mellett elszenvedtük a legmélyebb megaláztatást is: annak a szovjet hadseregnek kellett hálát zengenünk, amely gyalázatot, nemi betegséget, rabságot és halált osztott.

A szerző Borvendég Zsuzsanna tudományos munkatárs

Az eredeti cikk a Magyarságkutató Intézet honlapján olvasható el.

A Magyarságkutató Intézet az április 4-i írása mellett egy húsvéti megemlékezést is közreadott vasárnap: Wittner Mária hitvalló, de aktuálpolitikai párhuzamokat is megvonó szavaival.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.