Július 29-ére más szentek mellett Troyes-i Szent Lupus ünnepe esik. Mivel azonban Lupusnak Magyarországon egyáltalán nincs kultusza, ez az ünnep számunkra teljesen ismeretlen – bár történelmi vonatkozásai miatt számunkra igencsak fontos szentről van szó. Sőt, székvárosán, a franciaországi Troyes-on (az ő korában Tricassis néven) kívül alighanem csak a mi számunkra fontos az ő emléke, bár Wales egyes helyein is van kultusza, mivel egyes legendák szerint ott is szervezte az egyházat a pelagiánus eretnekséggel szemben.
Lupus a IV. században született előkelő galliai családban, s csak rövidebb világi karrier után szenteltette magát papnak, majd valószínűleg 427-től haláláig, 479-ig volt Troyes püspöke. Hosszú élete során végig köztiszteletben álló férfiú volt, a galliai egyház példaképe, de valójában egyetlen kiemelkedő tettéről tudunk, amelyért a szentek sorába emelték:
a hagyomány szerint ő mentette meg városát a hunoktól Attila király galliai hadjárata idején.
A hagyomány magva minden bizonnyal igaz!
Ennek megértéséhez ismerjük meg Attila 451-es galliai hadjáratát. Előtte a hun birodalom a Nyugatrómai Birodalommal huszonöt évig jó viszonyban volt, sőt katonai szövetségesek voltak a barbár, főleg germán törzsek ellen. Mi vezetett a szakításhoz? Ez alatt az idő alatt a Keletrómai Birodalom (Konstantinápoly) és a hunok szinte folyamatosan harcoltak, s Konstantinápoly egyre nagyobb veszteségeket szenvedett, illetve hihetetlen mennyiségű adót volt kénytelen fizetni. Az egész birodalmat, illetve a fővárost meghódítani azonban nem lehetett, s a hunok ezt nem is akarták, 447-ben a Konstantinápoly ostromára adódó lehetőséget elszalasztották. Ezt felmérve a 450-ben trónra kerülő Marcianus császár úgy döntött, beszünteti az adófizetést, inkább elviseli a határvidék elpusztítását. Attila király is értékelte a helyzetet, belátta, hogy a további pusztítás céltalan volna, az adót nem hozná vissza. Az egyetlen lehetőség a veszteségek pótlására a katonailag amúgy is gyengébb nyugati birodalom megadóztatása vagy hódoltatása.
Csak ürügy kellett a háború megindítására, s az ürügyet Attila dinasztikus politikával szerezte meg: a császár húgát, Honoriát feleségül kérte és az előre sejthető elutasítást casus bellinek vette.
Logikus volt, hogy a hadjárat Galliába induljon, minden érv emellett szólt. Először is ekkor ez volt a leggazdagabb tartomány. Itália az Alpok gyűrűjében sokkal jobban védhető, mint Gallia a Rajna vonalán (és ekkor már a germán törzsek a Rajnáig a hunok alávetettjei voltak). Attila egy galliai „ötödik hadoszlop” segítségében is reménykedett: az ott évtizedek óta az államhatalom ellen küzdő lázadóknak, az ún. bagaudáknak az egyik vezére, Eudoxius 448-ban az ő udvarába menekült. És fontos az is, hogy Gallia egyes részein barbár törzsek voltak a tényleges urak: nyugati gótok, frankok, burgundok, alánok. Ha ezeket megnyeri szövetségesül, övé a terület; ha ellene fordulnak és leveri őket, akár úgy is „eladhatja” a hadjáratot, hogy felszabadította a tartományt a rómaiak számára, illő díjért természetesen.