Nemrég az Origó is beszámolt róla, hogy az orosz kormány a közeljövőben mintegy tízmilliárd dollárt (háromezermilliárd forint) fektet be annak érdekében, hogy a sarkvidéki régió az év 365 napjában nemzetközi szállítási folyosóvá válhasson. Ennek keretében már elkezdték építeni a világ leghatalmasabb nukleáris sarkvidéki jégtörő flottáját, valamint az idei Keleti Gazdasági Fórumon (EEF) azt is bejelentették, hogy a Távol-Kelet fejlődésének elősegítése érdekében egy új, többcélú teherkikötőt építenek Vlagyivosztokban, a szibériai nagyvárosban – olvasható a hírportálon.
A téli időszakban a gondtalan hajózáshoz minél több jégtörő szükséges, amelyek a teherszállítókat kísérik, illetve azok előtt törik fel a fagyott vízfelszínt. Ezért a kapacitás növelésére az orosz kormány most egy újabb monstrum építésére szerződött.
Az LNG technológiával készülő vízi jármű üzemanyaga kevésbé káros a környezetre, mint a dízel, így az érzékeny sarkvidéki régióban is megállná a helyét.
A Nornickelnek több oka is van a környezettudatosabb megoldás használatára:
Egyrészt az, hogy a fémipari társaság 2020-ban kétmilliárd dollár (hatszázmilliárd forint) kártérítést fizetett a környezeti károkért, amelyeket az erőművének tárolótartályából kifolyó 21 000 tonna gázolaj okozott. Akkor a folyókba és a talajba szivárgó szennyező anyagok a sarkvidék egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozták.
Másrészt pedig maga az LNG (liquefied natural gas, vagyis a cseppfolyós földgáz), amely a világ energiaellátásában egyre nagyobb szerepet kap, és amelyet a helyben épült LNG-cseppfolyósító üzemek olcsón állíthatnak elő üzemanyagnak.
Az újabb jégtörőprojekt költségeit illetően ugyan még nincs becslés, az viszont már biztos, hogy az építési szerződés tervezete 2022 közepére elkészül – írja az Origó.
A teljes cikk és a hajóról készült fotógaléria ITT érhetők el.
(Borítókép: Twitter/Russia)