Batthyány Tivadar (vagy Batthyány Tódor) az „utolsó nemzeti nádor”, [1] Batthyány Lajos Ernő (1696–1765) és Kinsky Terézia (1700–1775) gyermekeként látta meg a napvilágot a Batthyány-család rohonci birtokán, 1729. október 15-én. Három fiútestvére volt, akik közül ketten is a katonai pályán futottak be karriert, az 1727-ben született Batthyány József pedig esztergomi érsek lett (1776–1799). Batthyány Tivadar praktikus beállítottságú személyiség volt, és miután rövid ideig tartó katonai szolgálat után leszerelt, tevékenységét a család szerteágazó gazdasági vállalkozásainak (bányászati, fémipari, textilipari) irányítása határozta meg. Rátermettségét és affinitását mutatja, hogy a németújvári uradalomban folyó vasbányászat irányítását már apja életében átvette. 1756-ban vette feleségül Esterházy Filippinát (1734–1811), Esterházy Ferenc tárnokmester és Pálfy Szidónia lányát, a nagy egyházi beruházásairól ismert Esterházy Károly egri püspök testvérét.

Batthyány Tivadar számára az egyik fő tennivalót jelentette, hogy a birtokain termelt, elsősorban mezőgazdasági árut a kor viszonyainak megfelelően vízi úton piacaira eljuttassa. Ebből a célból több hajót is építtetett, melyek közül az első, 1777-ben készült el. Ezek a horvátországi Batthyány-birtokok és Bécs között közlekedtek. Batthyány Tivadar tevékenyen részt vett a Duna–Száva–Kulpa víziút Kulpát érintő hajózhatóvá tételében az 1770-es években. Legnagyobb kereskedelmi hajója az 1781-ben megépített Bucentaurus volt, mely a velencei dózsék és I. Mátyás magyar király díszhajójának nevét viselte. A fregatt-típusú hajó – amely tengeri hajózásra és alacsony merülése miatt még viszonylag kisebb folyókon való hajózásra egyaránt alkalmas volt – első útjáról a Magyar Hírmondó újság is beszámolt. A vitorlás hossza 52,27 méter volt, merülése 1,26 m, teherbírása kb. 800 tonna volt. A hajó többször sikeresen, nagy haszonnal tette meg a Bécs és Horvátország közötti víziutat, mígnem 1783-ban Batthyány Tivadar eladta a Willeshoven-féle kereskedelmi társaságnak. A hajó innentől kezdve Bécs és a Krím-félszigeti Kherszon között közlekedett, egészen 1788-as hajótörésééig. Egy 1790-ben készült vers tanúsága szerint azonban a hajó visszakerülhetett Batthyányhoz, ugyanis a szöveg mint a pest-budai országgyűlés látványosságaként említi az 1781-ben épített hajót. Batthyány Tivadar volt tehát az első magyar tengerjáró hajó építője.