Aquincum térségében már a római korban létesültek hidak, ezek egyike, egy fahíd a mai Árpád-hídtól északra helyezkedett el, míg a másik átkelő az aquincumi legióstábort kötötte össze Contra-Aquincummal, illetve a Barbaricummal. Ezek a hidak azonban elpusztultak, s ezt követően évszázadokon keresztül csak hajóhidak létesültek a Dunán, illetve úgynevezett lengőkompokkal volt lehetséges az átkelés, jóllehet Bonfini szerint Luxemburgi Zsigmondnak és Mátyás királynak is szándékában állt hidat építtetni Pest és Buda között, azonban a halál mindkettőjüket megakadályozta tervük megvalósításában. [1]
A modern kor első állandó hídja az 1849-ben átadott Lánchíd volt, azonban a főváros rohamosan gyarapodó lakossága, a fejlődő közlekedés és kereskedelem hamarosan újabb hidak építését igényelte, így a Margit-híd megépülte után (1876) tizenhét évvel két további híd építéséről rendelkezett a magyar törvényhozás.
Ezek egyike a Duna Fővám tér és Gellért tér közötti szakaszán volt hivatott összekötni a két városrészt, s építését az 1893. évi XIV. törvénycikk rendelte el. A kereskedelmi minisztérium nemzetközi tervpályázatot hirdetett, melyre 21 pályamű érkezett, s közülük a kiváló hídépítő mérnök Feketeházy János munkáját választották ki megvalósításra, aki ekkorra már több sikeres hídépítési projektet tudhatott maga mögött.
A Gerber csuklós szerkezetű híd, amely Feketeházy mérnöki tevékenységének főműve lett, Ferenc József császárról kapta a nevét. Az eredeti tervek módosítása, a részletek kidolgozása Czekelius Aurél, a kereskedelmi minisztérium Dunahíd-osztályának vezetője, Szántó Albert műszaki tanácsos és Nagy Virgil, főmérnök feladata volt, akik több további hazai mérnök bevonásával végezték el munkájukat.
Ez volt az első olyan híd Budapesten, amely teljes egészében magyar mérnökök tevékenysége révén, a magyar ipar részvételével épült meg.
Az építkezések 1894 szeptemberében kezdődtek, s annak ellenére, hogy igazi lendületet csak a következő év tavaszán vett a munka, sikerült tartani az előzetesen kitűzött határidőt és átadni a hidat a millennium évében. Az építés költsége 2,5 millió forint volt. Az építkezés során két munkás vesztette életét, ami a Budapesti Hírlap tudósítója szerint nagyon jó arány, mert egy ekkora bekerülési költségű építmény esetén a statisztika szerint sokkal többen is meghalhattak volna.[2]
A hídavatásra 1896. október 4-én, Ferenc napján került sor. A verőfényes vasárnap reggelén érkezett a városba Erzsébet királyné vonattal, a király szárnysegédjével kiment elé a Nyugati pályaudvarra, s aztán együtt hajtattak fel fogatukon a budai Várba, hogy a főváros közönsége előtt megünnepeljék az uralkodó névnapját. A királyi pár előbb egy csendes misén vett részt a budavári Zsigmond-kápolnában, majd 9 órakor vette kezdetét a hivatalos istentisztelet a zsúfolásig megtelt Mátyás-templomban. A várbeli ünnepséget követően, kevéssel déli 12 óra előtt érkezett meg Ferenc József és kísérete az új híd pesti hídfőjéhez, ahol előzőleg egy díszes sátrat állítottak fel számára.