Az etióp tudós a Holdon kutat víz után

A NASA etióp–amerikai kutatómérnöke, Berhanu Bulcha egyszerű megoldással keres a Holdon vizet, hogy ezzel segítse az ottani állandó bázis kiépítését. Víz nélkül ugyanis nem létezhet élet. Az emberek éljenek a Földön vagy bárhol másutt az univerzumban, ez a kijelentés mindenütt igaz.

2022. 11. 23. 13:25

A Kennedy Űrközpontból november 16-án végre felemelkedett a NASA új óriásrakétája és az Orion űrhajó. Ez egy ambiciózus űrkutatási program kezdete, amelynek célja, hogy az emberiség visszatérjen a Holdra, s elinduljon a Mars felé.

Bár az Orion fedélzetére valódi űrhajósok még nem kerültek, az Artemis-program első repülésének így is van két utasa. Két fantombábu (Helga és Zohar) belsejében amerikai és európai – köztük magyar – sugárzásmérő berendezések repülnek.

Napjaink űrkutatásainak célja, hogy az emberiség visszatérjen a Holdra, s elinduljon a Mars felé (Fotó: Pixabay)

A mérések célja, hogy minél többet megtudjunk a sugárzási környezetről, távol a Föld légkörétől és mágneses védőpajzsától.

A végső cél természetesen az, hogy az ember újra a Holdra lépjen, sőt, hosszabb időt eltöltsön ott.

A két fantombábunak nincs szüksége vízre, de alkotóik nem élhetnek nélküle. A tervezett holdbázis nem működhetne az értékes folyadék nélkül. A Berhanu Bulcha vezette csapat azon dolgozik, hogy miként lehetne megtalálni azt bolygónk egyetlen holdján.

Kézi eszközzel kereshetik a vizet

A vizet el lehet szállítani a Földről, de ez drága és nem hatékony. Ha kellően nagy vízkészlet lenne a Holdon, az űrhajósok kiszolgálása mellett használhatnánk rakéta-üzemanyag előállítására.

Így a Hold további űrutazások platformja lehet, ami miatt nem lenne szükség a Föld gravitációs vonzerejének leküzdéséhez elengedhetetlen, hatalmas rakétákra.

Berhanu Bulcha és csapata egy könnyű, kompakt spektrométer prototípusát fejleszti, amely egyértelműen azonosítani tudná, hol vannak vízkészletek a Holdon.

Berhanu Bulcha egy kézben is elférő eszközt fejleszt csapatával, amellyel víz kereshető a Holdon (Fotó: BBC)

– Ez a millió dolláros kérdés – mondta a BBC-nek az etióp származású szakember, aki 12 éve, amióta a Virginia Egyetemen végzett, olyan űreszközök fejlesztésére összpontosít, amelyek megoldanák a NASA problémáit – és vitathatatlanul a vízkészlet keresése a legnagyobb probléma.

A Holdon némi víz jelenlétét már megerősítették.

A legtöbb kimutatási módszerrel azonban az a probléma, hogy nem tudnak különbséget tenni a hidrogénből és oxigénből álló víz és más hidrogéntartalmú vegyület között. A lézerrel támogatott eszköz, amelyen a szakember dolgozik, a vízre jellemző frekvencián bocsát ki fényt, aminek segítségével meghatározható a folyadék jelenléte.

Ha beválik, a különleges technológia lehetővé teszi az űrhajósok számára, hogy a kézi eszközzel keressenek vízkészletet, meghatározzák térfogatát – ez korábban nem sikerült.

Az apró műszer távvezérelt holdjárón is bevethető.

(A holdi küldetésre tervezett tárgyak méretének és súlyának csökkentése kulcsfontosságú, mivel a rendelkezésre álló tér minden köbcentimétere elképesztően sok pénzbe kerül.)

A Biblia mint fő motiváció

A NASA Goddard Űrrepülési Központjában dolgozó Berhanu nemrég 2,5 millió dollárt kapott, hogy folytassa a prototípus fejlesztését. Még két év kell a befejezéshez, de a szakember szerint sikerrel jár.

Elszántságához és kitartásához nem fér kétség – ezeket tekinti önmaga meghatározó jellemzőinek. (A 38 éves férfi az etióp fővárosban, Addisz-Abebában nőtt fel, de a középiskola után az Egyesült Államokba költözött, hogy fizikát és mérnöki tanulmányokat folytasson a Virginia Commonwealth Egyetemen.)

A Biblia megismerése is késztette arra Berhanut, hogy kutasson a kozmosz rejtélyei után (Fotó: Pixabay)

– Amikor az Egyesült Államokba jöttem, nem volt támogató hálózatom, csak magamra számíthattam. Eltávolodtam attól a kultúrától, amelyben felnőttem, és belemerültem egy új kultúrába. Az első dolog, amire gondoltam, az az, hogy keményen dolgozz és sikeresen tanulj – emlékezett fogadó országában eltöltött korai éveire a szakember.

A brit portálnak elismerte, hogy kockázatos lépés volt elhagyni Etiópiát, de nehéz volt ellenállni annak, hogy élvonalbeli technológiákkal és izgalmas kutatási projektekkel foglalkozhasson. A lehetőség, hogy a kozmoszra nézzen, és azon tűnődjön, mi miért van ott, elvarázsolta.

A vallásos keresztény családban nevelkedő szakember a BBC-nek azt mondta, hogy a Biblia megismerése késztette arra, hogy kérdéseket tegyen fel a világegyetem létrejöttéről.

Egyesek számára a Szentíráshoz való szigorú ragaszkodás lezárhatná a különféle ötletek feltárását, de Berhanut arra sarkallta, hogy segítsen megoldani az űrkutatás egyik fontos problémáját.

Számára nem kétséges, hogy a kemény munka, valamint a megfelelő mentorok megtalálása kulcsfontosságú volt sikeréhez. Azt mondja „az első dolog az, hogy legyen egy álmod, legyen egy terved és dolgozz az álmodért… biztosan lesznek kihívások, de ne hagyd abba, csak folytasd a munkát.”

Kisbolygók hozták a vizet a Földre?

Egy 4,6 milliárd éves, azaz a Naprendszer kialakulásának kezdetén képződött meteorit megmagyarázhatja a földi víz eredetét. Az űrkőzet 2021 februárjában landolt egy családi ház előtt, az angol Winchcombe városában. A széntartalmú kondritnak nevezett ritka, szénben gazdag meteoritot mindössze néhány órával a földbe csapódás után gyűjtötték be, így nagyrészt szennyezetlen maradt.

A nagyjából fél kilogramm tömegű Winchcombe meteoritban található ásványok elemzése során – az eredményeket november közepén tették közzé a Science Advances folyóiratban – a kutatók hevítették, röntgensugarakkal és lézerekkel bombázták, így kiderült, hogy a meteorit tömegének 11 százaléka víz.

A kődarab vizében lévő hidrogén és a hidrogén deutériumként ismert izotópjának aránya megegyezik a Földön lévő vízben található arányokkal, ami határozottan arra utal, hogy a meteorit vize és bolygónk vize közös pontról indult.

A Mars és a Jupiter közötti aszteroidaövből származó Winchcombe meteorit elemzése betekintést nyújt abba, hogyan keletkezett a Földön a víz – az élet forrása.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Pixabay)