Napjainkban egyre többször hallani arról, hogy mind több gyerek küzd olvasási nehézségekkel, holott erre a képességünkre minden eddiginél nagyobb szükség van. Minőségi olvasás nélkül nehéz jól teljesíteni az iskolában, később pedig megfelelő munkahelyet találni. Valóban egyre több az ilyen gyerek vagy évtizedekkel ezelőtt nem fordítottak annyi figyelmet az ilyen nehézségek szűrésére és ezért tűnik többnek az ilyen gyerekek száma?
– Sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom ezt, mivel nincsenek pontos és megbízható adatok az olvasási nehézség korábbi előfordulásáról. Ráadásul fejlődik az olvasási nehézségek felismerése is, ahogy az is, hogy mit gondolunk lényeges vagy kevésbé lényeges elemnek a felismerés tekintetében
– tudtuk meg Honbolygó Ferenctől, az egyetem pedagógiai és pszichológiai karának adjunktusától, a cikk egyik szerzőjétől.
Az elmúlt évtizedekben a kutatók felfigyeltek arra – olvasható az egyetemi sajtóanyagban –, hogy a gyengén olvasó gyerekeknek nehézségeik vannak a zenei ritmusok észlelésével: nehezebben tudnak különböző ritmusokat visszatapsolni, rosszul követik a hallgatott zene tempóját. Több kutató is felvetette annak a lehetőségét, hogy a gyerekeket korán, még az olvasástanulás kezdete előtt ritmusfeladatokkal szűrjék. Kertész Csaba doktorandusz és Honbolygó Ferenc egyetemi adjunktus olyan ritmikai tesztet fejlesztettek ki, amellyel a ritmusérzéket tudják vizsgálni.