Művészi alkotás-e a mesterséges intelligencia segítségével készült mű?

Szűk egy éven belül a második botrány pattant ki a mesterséges intelligencia segítségével gyártott festmény és kép miatt. Áprilisban a Sony World Photography Award egyik győztes fotójáról derült ki, hogy képgenerátor alkotta. Tavaly szeptemberben a Colorado State Fair képzőművészeti versenyen szintén szöveg-kép generátor segítségével született alkotás nyert. Egyértelműen korszakhatárhoz érkeztünk a művészetben.

2023. 04. 30. 9:00
théâtre d'opéra spatial
Fotó: wikipedia
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük a botrányokkal. Tavaly szeptemberben hatalmas vitát váltott ki az az alkotó, aki mesterséges intelligencia (MI) szöveg-kép generátorral készített festményt küldött be egy művészeti pályázatra, és elvitte az első díjat. Jason Allen a Theatre d’Opera Spatial elnevezésű alkotással győzött a Colorado State Fair képzőművészeti versenyen.

– Mesterséges intelligencia alkotásával akartam pályázni – mondta a The Pueblo Chieftainnek. Nyert és nem kér bocsánatot ezért.

A másik eset idén áprilisi. Szintén mesterséges intelligencia alkotta a Sony World Photography Award egyik kategóriagyőztes fotóját. Boris Eldagsen német fotóművész Hamis emlékek: a villanyszerelő című pályamunkáján két eltérő korú nő különös fekete-fehér portréja látható.

Ahogy arról beszámoltunk, Boris Eldagsen azért jelentkezett, hogy felmérje, felkészültek-e a versenyek szervezői a mesterséges intelligenciával létrehozott képekre. Kiderült, hogy a döntnököket váratlanul érte ez a kihívás. Mivel vélhetően nem ez volt az utolsó próbálkozás, a fotós világnak meg kell vitatnia, hogy mit tekint fotográfiának és mit nem, és belefér-e a mesterséges intelligencia ebbe a kategóriába. Boris Eldagsen szerint történelmi pillanatnak vagyunk tanúi. Ugyanakkor meggyőződése, hogy mivel a mesterséges intelligencia és a fotográfia két különböző entitás, nem versenyezhetnek egymással egy ilyen pályázaton, ezért nem fogadta el a díjat.

A versenyt szervező World Photography Organisation nem volt elnéző. A szóvivő szerint Boris Eldagsen szándékosan félrevezette őket. Ugyanis a pályázat szabályai szerint a pályaművekre vonatkozó garanciákat a fotósok biztosítják. A szervezők jelezték, hogy mindenképpen foglalkoznak a mesterséges intelligencia és fotózás kapcsolatával, a Boris Eldagsen által felvetett problémával.

Sony
Boris Eldagsen német fotóművész Hamis emlékek: a villanyszerelő című alkotása (Fotó: Facebook)

Hasonló botrányok sorozatban várhatók, hiszen egyre jobbak a képgenerátorok. Ezek lényege az, hogy az alkotó a kívánt szavakat beírja egy programba, majd a mesterséges intelligencia ez alapján képeket keres az interneten, majd megalkotja saját művét. (Tavaly novemberben a DeviantArt nevű internetes művészeti oldal kavart nagy port művészi berkekben, amikor bejelentette az alkotói utasítás után képeket készítő szoftverét.)

A digitális művészet ezen formája megosztja az embereket: egyesek úgy vélik, hogy a mesterséges intelligencia új színt hoz a világba, mások szerint viszont nem lehet művészetnek nevezi azt, amit egy „gép” generál.

 

A művészek háborognak, az élelmes galériások ellenben kiállításokat rendeznek. Idén márciusban, Amszterdamban nyílt meg a világ első Mesterséges Intelligencia galériája, ahol algoritmusok által készített műveket mutatnak be.

Sok műértőt az érdekel, hogy ez valóban művészet? Az MI-alkotások tekinthetők-e művészetnek? Mit jelent a művészet szempontjából az ilyen képek gyártása? Milyen következményekkel jár ez az emberi kreativitásra? Vannak, akik a szerzői jogokat porba tiprását látják az irányzatban. De a galéria tulajdonosa szerint – kommentálta az eseményt az Euronews.com –, bármi is legyen a vélemény, ez nem fog eltűnni, és valakiknek értéket képvisel.

Áprilisban Ecset és MI címmel nyílt kiállítás a szatmárnémeti Iparosotthon galériájában. A kiállított alkotásokat egytől egyig mesterséges intelligencia készítette el a Szatmár Megyei Múzeum munkatársai által meghatározott tematika alapján – számolt be az eseményről a Maszol.ro portál.

A szoftverekkel generált képek láttán van, aki párhuzamot állít a fotográfia megjelenésével. Akkor is felvetődött a kérdés, hogy a fotózás művészet-e? A válasz: a fotózás nagyon is művészet. Lehetséges, hogy néhány éven, évtizeden belül ez a gépgenerált vizuális látvány a világ vezető múzeumaiban követel magának helyet.

Borítókép: Jason Allen a Theatre d’Opera Spatial elnevezésű alkotása (Forrás: Wikipedia)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.