Lahor volt tavaly a legszennyezettebb város

Az erdőtüzek idején egy-két napig New York, Chicago, San Francisco, Sacramento és Seattle érdemelte ki a világ legrosszabb levegőminőségű településének kétes címét. De ezen városok levegője az év döntő részében nem elviselhetetlenül szennyezett. A világ mely településein a legrosszabb a levegő és miért?

2023. 09. 09. 12:00
null
INDIA-ENVIRONMENT-POLLUTIOIN Fotó: JEWEL SAMAD
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az IQAir svájci levegőminőség-technológiai vállalat értékelése szerint a pakisztáni Lahor levegőminősége volt a legrosszabb 2022-ben. A kínai Hotan a második helyen végzett, az in­diai Bhiwadié a bronzérem. (2021-ben a három legszennyezettebb város indiai volt.) A tavalyi légszennyezettségi ranglistán a világ fővárosai közül Delhi végzett az első helyen, majd Banglades fővárosa, Dakka, és a csádi központ, N’Djamena következett. Ezekben a városokban az év során köbméterenként átlagosan több mint 90 mikrogramm PM 2,5 volt, vagyis az ajánlott szint csaknem hússzorosa. Ebben az összeállításban a legszennyezettebb magyar városnak Kazincbarcika bizonyult, de a PM 2,5 mennyisége nem érte el az ajánlott szint négyszeresét. (A PM 2,5-en a 2,5 mikrométernél kisebb porszemcséket értik.)

A svájci cég több mint harmincezer levegőminőség-mérő készülék adatait használta fel 131 ország és régió 7323 városában. Az elemzők azt nézték, hogy a PM 2,5 szintje az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által 2021-ben a köbméterenkénti tízről öt mikrogrammra csökkentett határérték felett vagy alatt volt-e. (Becslések szerint a légszennyezés évente mintegy hétmillió korai halálesetet okoz.) A svájci mérések alapján a hat legtisztább levegőjű ország Ausztrália, Észtország, Finnország, Grenada, Izland és Új-Zéland volt.

Annak ellenére, hogy a mérések felfednek néhány légszennyezési gócpontot, lehetetlen meghatározni, hogy valójában mely városokban a legrosszabb a levegő. A felhasznált érzékelők minősége ugyanis eltérő, Afrikából sok ország pedig azért nem szerepel a listán, mert nem jelentenek adatokat. Egyébként számos oka van annak, hogy egyes városok levegőjében több PM 2,5 van, mint másokban. Az egyik tényező a földrajzi elhelyezkedés. Hotan a Takla-Makán sivatag közelében található, ahol gyakoriak a porviharok. N’Djamena egy másik sivatag, a Szahara közelében épült. A hegyek pedig azzal befolyásolhatják a levegő minőségét, hogy megnehezítik a szennyező anyagokban dús levegő kisöprését a településekről. Delhi, Lahore, Dakka és sok más, egészségtelen levegőjű város a Himalájától délre fekszik.

– Delhiben érintsen meg bármit, akkor is poros lesz, ha mindennap takarít – mondta a Live Science portálnak Umesh Kulshrestha, az újdelhi Jawaharlal Nehru Egyetem Környezettudományi Karának dékánja. A monszunszezonon kívüli ritka eső elősegíti a por felhalmozódását – nemcsak a távoli sivatagokból, hanem a városi burkolatlan utakról és építkezésekből is jön az apró részecske.

A város PM 2,5-szennyezésének jelentős hányada a járművekből, erőművekből és ipari forrásokból származik. Az Aerosol and Air Quality Research folyóiratban megjelent cikkében Umesh Kulshrestha megállapította, hogy a 2020 eleji pandémiás bezárások során Delhi légszennyezettsége 41 százalékkal csökkent, köszönhetően a járművek és ipari kibocsátások csökkenésének.

Dél-Ázsiában a gyakori PM 2,5-források közé tartoznak a téglaégető kemencék, emellett a terményégetés is sok égésterméket juttat a levegőbe, illetve számos háztartás még mindig fával főz és fűt, ami szintén növeli a szennyezést. A problémát látva India a megújuló energiaforrások növelésén és a bioüzemanyagok folyékony földgázzal való helyettesítésén dolgozik.

Az Egyesült Államok Kína után a világ második legnagyobb fosszilistüzelőanyag-fogyasztója. Évtizedekkel ezelőtt a kaliforniai Los Angeles-medencében tartósan rekedt szmog hatására megszületett a tiszta levegő törvény. A bevezetett intézkedéseknek köszönhetően az Egyesült Államokban jelentősen javult a levegő minősége.

Hasonlóképpen, napjaink legszennyezettebb városai is lépéseket tesznek levegőjük védelme érdekében. Dakkában az erősen szennyező kétütemű motorok betiltása hozzájárult ahhoz, hogy a város növekedése ellenére a járművek szennyezőanyag-kibocsátása nem emelkedett. Annak ellenére, hogy sok kínai város a legszennyezettebbek közé tartozik, a kibocsátás drámai mértékben csökkent az elmúlt évtizedben. Ennek oka, hogy egyre több intézkedés korlátozza a fosszilis üzemanyagok felhasználását.

Borítókép: A szokásos szmogos utcakép Delhiben. (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.