Hatvan évet vártak erre a világbajnoki címre

Az elmúlt hét végén visszavonhatatlanná vált, hogy a Mercedes nyeri meg a konstruktőri vb-t a Forma–1-ben.

2014. 10. 14. 3:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szocsiban idei kilencedik futamgyőzelmét jegyző Lewis Hamilton és Nico Rosberg különmeccse az egyéni trófeáért még éles – dacára annak, hogy a brit pilóta már tizenhét ponttal vezet –, a csapatversenyben behozhatatlan a Mercedes előnye, amely a Forma–1 1950 óta íródó históriájában tizenötödik istállóként nyer. (Az örökrangsort a Ferrari tizenhat elsőséggel vezeti, a Williamst kilencszer, a McLarent nyolcszor koronázták meg.)

A németek 1954-ben szerepeltek először gyári csapatként az F1-ben, majd 1955-ben, s mindkét évben tőlük a később öt vb-diadalig jutott argentin Juan-Manuel Fangio nyerte meg a pilóták pontversenyét. Pech, hogy az istállók között ekkor még nem hirdettek bajnokot, csak 1958-tól. Fangio 1954-ben a szezont amúgy még a Maseratinál kezdte, 1955-ben viszont a Mercedes már vita nélkül megnyerte volna a csapat-vb-t Fangióval és a korszak másik legendájával, Stirling Moss-szal. Ezután azonban az autógyár kiszállt a Forma–1-ből, ami az ugyanebben az évben bekövetkezett Le Mans-i tragédiával is összefügg. A híres 24 órás versenyen Pierre Levegh Mercedes 300 SLR-es autója hatalmas ütközés után 200 km/h-s sebességgel felrepült a levegőbe, ott felrobbant, és a főlelátó nézői közé vágódott. A pilóta mellett nyolcvanhárman vesztették életüket.

Hosszú évtizedek után a Mercedes 1994-ben motorszállítóként visszatért Forma–1-be, de csapattal csak 2010-ben jelentkezett, a címvédő Brawn GP-t felvásárolva. A Michael Schumacher, Nico Rosberg duóval kétszer negyedikként, majd ötödikként zárt, és házon belül, a részvényesek körében is erősödtek a hangok, miszerint nem kellene blamálniuk magukat, jobb lenne kiszállni. A csapat 2013-ban aztán immár a Rosberg, Hamilton felállásban a második helyet szerezte meg a Red Bull mögött, s bár jócskán lemaradva, a turbómotorok visszatérése előrevetítette, hogy a motorfejlesztésben kétségkívül élen járó Mercedes 2014-ben nyerhet is. S ahogy elkezdődött a szezon, már csak idő kérdése volt, hogy ez mikor válik végérvényessé.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke az ünneplés közepette nem feledkezik meg elődjéről, Ross Brawnról, akit 2013-ban „kipörgettek”, és nem szakad el a Forma–1-ben bevett sablontól: ez a vb-cím a közös, kemény, a kívülállók számára nem is látható munka eredménye.

Bizony, most sokan benéznének hozzájuk a boszorkánykonyhába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.