Közeleg július első holdtöldtéje. Az 1934 óta élő hagyomány alapján ehhez az égi eseményhez tapasztják a 47. balatoni Kékszalag vitorlásverseny rajtját is. Idén július 2-án, csütörtökön reggel kilenckor lesz a start, mintegy 600 egység – majdnem 3000 vitorlázó – részvételével. A mezőny esélyesei idén már mind kéttestű hajóval – közkeletű nevén katamaránnal – állnak fel a Zamárdi és Füred között húzódó, 7 kilométeres vonalra. Nem mi találtuk ki, Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke jelenti ki kategorikusan: minden bizonnyal hagyományos építésű hajó már sohasem nyer ezen a versenyen.
„A vitorlásszövetség megnyitotta az utat az újabb fejlesztésű hajók előtt. Eleinte – hagyományos hajó tulajdonosaként – magam is nehezen vettem tudomásul, de úgy gondolom, hogy ez a Kékszalag útja, mindenkinek meg kell találnia az örömét rajta” – tudta meg az MNO a döntés hátterét Kollártól, akinek a vitorlázással kapcsolatos legmeghatározóbb élménye sem versenyszituációhoz kötődik, hanem amikor a vízről a villámló balatoni égboltra tekint. Az élmezőnyt tekintve legalább hat hajóról tud, amelyik esélyes lehet a végső győzelemre, de az biztos, hogy a végső győztesnek a friss rekorder Fifty-Fifty lesz a legnagyobb versenytársa.
Nos, igen, 2010-ig egyáltalán nem versenyezhettek katamaránok, illetve trimaránok, a 2010-es nyitással a szervezők úgy gondolták, csak minden második évben engedik be az új technológiájúakat, de 2013 óta mindenki odaállhat a rajthoz. Azonnal jöttek is a tettek, illetve a tavalyi hatalmas rekorddöntés: Józsa Márton magyar fejlesztésű Fifty-Fiftyje 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt „szántotta fel” a magyar tengert, ehhez persze kellett egy nagyobbacska vihar, amelyet pont Keszthelyről már visszafelé kapott el a kétárbocos csoda. Akiket szembekapott, nagyon pórul jártak, majdnem Józsáék is, akik túl sokáig vártak a vitorlafelület csökkentésével, ez pedig az egyik vízszintes vitorlaéltartó rúd (bumrúd) töréséhez vezetett, ha ez nincs, Józsa vélekedése szerint még egy fél órát lecsapnak az időből.