Rosberg megtette, amit a többség nem mer

Ritkán látható sportolói nagyságról tett tanúbizonyságot, ha igaz az indok, amivel lelép.

Gabay Balázs
2016. 12. 02. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy halk női sikoly törte csak meg Nico Rosberg bejelentését a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) bécsi gáláján. A 31 éves német világbajnok szó szerint sokkolta a jelenlévőket, pár perccel coming outját követően pedig már a fél világot: befejezte. Ez volt az a forgatókönyv, amire legszűkebb családtagjain, menedzserén kívül senki sem fogadott volna, ugyanis semmiféle előjele sem volt.

Nico Rosberg ugyanúgy készült profi pályafutására, mint a legtöbb autóbolond kisfiú: gokarttal. Édesapja angyali nyugalommal ültette be, és csatolta ki a hirtelenszőke fiát a volán mögött, a kis Nico pedig semmi másra nem vágyott, mint, hogy élvezze a sebességet. Volt kitől tanulnia: apja, a finn Keke Rosberg, aki ekkoriban a benzint öntötte a gokart tankjába, 1982-ben világbajnok lett a Formula 1-ben. A 6-os szám, mely kocsija oldalán virított, később még fontos szerepet játszik fia életében.

Nico Monacóban töltötte gyermekkora nagy részét, apja öt nyelven is megtanította beszélni, hogy autós karrierje során, amire már ekkor készült, a kommunikációval ne legyen semmilyen gondja. A gokart megmaradt, kamaszként már komoly versenyeket nyert. Lewis Hamiltonnal, akivel idén ádáz küzdelmet vívott a vb-címért, már ekkor csapattársak voltak.

Végigjárta a lépcsőfokokat, jöhetett a Formula 3 saját csapatával (Team Rosberg), az F1 előszobája, majd tesztpilótaként csatlakozhatott a Williams-istállóhoz. Élt a lehetőséggel, így teljesült egyik fő gyerekkori álma, Formula 1-pilóta lett.

A műszaki alkalmassági vizsgájánál már olyan eredményeket hozott, hogy leesett a szerelők és az istállóvezetők álla.

A Williamsnél soha senki sem ért el addig olyan magas pontszámokat, mint Rosberg.

2006-os bahreini belépője az F1-be sem volt semmi: újoncként hetedik helyen ért célba, és ő repesztette a leggyorsabb kört a futamon, ezzel megdöntötte a korrekordot, ilyen fiatalon itt még nem ment senki ennyivel. Úgy is fogalmazhatunk, hogy tíz éve ő volt Max Verstappen. Ezt egyébként a szakértők is hamar felismerték, hiszen 2011-ben Rosberg kapta a legígéretesebb pilótának járó Lorenzo Bandini-díjat, melyet jelenleg épp az ifjú holland Verstappen birtokol. „Sehol se voltam a futam közepén, aztán elkezdtem pokolian nyomni a gázt, és egyre jobban éreztem a kocsit, éreztem, hogy iszonyú gyors vagyok. A rádión egyszer csak szóltak, hogy enyém a leggyorsabb kör. Ott volt a pályán előttem Schumacher és Alonso, szóval egy kicsit meglepődtem ezen” – nyilatkozta akkor Rosberg. A háromszoros világbajnok Jackie Stewart csendben csak ennyit mondott: „azt hiszem, életemben nem láttam még ilyen fiatal versenyzőt ilyen jól vezetni”.

Második évében már hétszer is felfért a pontszerzők közé, és összesen csak háromszor esett ki, mindannyiszor elektronikai vagy egyéb technikai gond miatt. Az autója és ő maga is megbízható volt, nem kezdett ifjonti ámokfutásba az aszfalton, lassan, de biztosan építette fel magát. 2008-ban meglett az első dobogós helye Melbourne-ben, szimbolikus, hogy már ott is Hamiltont kergette, de akkor még nem sikerült legyőznie. A német hideg kézzel vezette a Williamst, és sorra hozta a pontokat csapatának a tanulóéveiben. Nem csak tanulni volt szorgalma, elnézést kérni sem volt rest, amikor hibázott. Mint 2009-ben, amikor Szingapúrban egy kiállásnál szabálytalanul hajtott ki a bokszból, és 10 másodperces büntetést kapott emiatt. Ostoba, buta hiba volt, mondta, a csapat pedig elfogadta a bocsánatkérést.

2 istálló, 206 futam, 1 világbajnoki cím, 2 vb-2. hely, 23 futamgyőzelem, összesen 57 dobogós helyezés, 20 leggyorsabb kör, 30 pole pozíció. Nico Rosberg pályafutása számokban.

Miként azt a döntését is, hogy futamokat szeretne nyerni, a Williamsszel, pedig erre nem volt mód, így udvariasan búcsúzott, és átült a Mercedesbe. Az áttörésre, vagyis az első futamgyőzelemre 2012-ig kellett várni. A Kínai Nagydíjon 20 másodpercet vert Jenson Buttonra, vitathatatlan volt a siker, az istálló pedig pezsgőt bontott: 1955, Juan Manuel Fangio óta nem nyert pilótájuk első helyet – igaz, 2009-ben vásárolták vissza magukat a száguldó cirkuszba. Ráadásul 1939 óta nem volt rá példa, hogy német pilóta német autóval arasson győzelmet.

Csapattársa nem más volt, mint Michael Schumacher, a példakép. Viszont ahelyett, hogy a múlt ismételte volna önmagát, és a hétszeres világbajnok megelőzte volna aktuális istállóbelijét, Rosberg megmutatta, tiszteli, de jobb nála. Minden fontos statisztikában lenyomta a legendát, a vb-pontversenyben pedig mindhárom közös évükben csak a hátát figyelhette Schumacher.

Nem mondhatni, hogy a sors, és a Mercedes döntéshozói faluvégi csapattársakat szemeltek ki neki: Schumacher után megkapta a 2008-ban világbajnok Lewis Hamiltont, a régi cimborát, akinek sokáig meg kellett hogy bújjon az árnyékában.

A hűvösben viszont sokkal hatékonyabban lehet dolgozni, Rosberg pedig világéletében németes precizitással, buzgón végezte a dolgát. Monte-Carlóban 2013-ban győzelemmel hódolt apja előtt, akit pontosan 30 évvel korábban intettek le itt elsőként.

„Hihetetlen! Ez az otthonom, itt nőttem fel, eksztázisban érzem most magam. Köszönet az egész csapatnak”

– repdesett a célban nyilatkozva. Azon az úton, mely idei vb-címéhez vezetett, 2014-ben tért rá, karöltve a Mercedessel. A csapat látványosan megtörte a Red Bull és a Lotus uralmát, szinte minden versenyen a dobogón állt Rosberg és Hamilton. Szinte egymás között cserélgették a pole pozíciókat, de zömmel az angol jött ki jól a játékból. Rosberg továbbra is főképp magára összpontosított, ebben az évben öt, a következőben már hat futamgyőzelmet gyűjtött. Ekkor már egyre több korábbi pilóta úgy beszélt róla, hogy látják benne a leendő világbajnokot. Nem egyszer autózott vissza vesztes helyzetből az első helyre, a kocsija is rendben volt, és a feje is. A zárófutamon megágyazott a 2016-os évnek: Abu-Dzabiban megverte Hamiltont, és besöpörte a győzelmet. Autóján a szabályváltozás nyomán immár a 6-os szám virított, mint édesapja világbajnok kocsiján. 

A családi életében ugyanakkor alapvető változást hozott, hogy elvette gyermekkori szerelmét, Viviant, akitől 2015 augusztusában gyermeke született – hol máshol, mint egy monacói kórházban. „Teljesen el vagyunk ájulva tőle, fülig szerelmesek vagyunk bele” – próbálta szavakba önteni, mit éreznek feleségével a csöppség iránt. Sokáig nem fürdőzhetett az apai örömökben, négy nap múlva már Monzában kellett lennie, ahol várta a Mercedes és a következő futam. Minden bizonnyal már ekkor érezhette,

ha folytatja karrierjét, gyereke félig-meddig nélküle fog felnőni. Pontosan tudta, mennyit jelent, ha az ember apja ott van, amikor fontos, ő sem ült volna autóba, ha édesapja nincs ott a gokart mellett.

Miképp pénteken, a bécsi pódiumon is megjegyezte, feleségével megbeszélték, hogy 2016-ot alárendelik az autósportnak, mert ez lehet az ő éve. Jól döntöttek – ha kizárólag Rosberg karrierjét nézték.

Ha azt mondjuk, faképnél hagyta a mezőnyt, nem túlzunk. Michael Schumacher óta nem látott lendülettel, erődemonstrációval indította az évet. Sorrendben az ausztrál, a bahreini, a kínai és az orosz GP-t megnyerte, ilyenre 2004 óta nem volt példa. A csatározás közepette több pályán is ütköztek Hamiltonnal, akivel a pályán kívül is egyre feszültebb lett a viszonya. A gyermekkori barátság átalakult, a Prost–Senna, Mansell–Piquet rivalizálás szintjére került. Robert Kubica korábbi pilóta egy ízben elárulta, még abban is versenyeznek, ki tud gyorsabban megenni egy pizzát, mint régen közös kedvencükkel, a vanília fagylalttal. 2000-ben Hamilton verte Rosberget, 16 évvel később már a németnek állt a zászló. Rosberg alaposan elmerült az autó felépítésében, a verseny technikai részleteiben, rengeteget olvasott, míg Hamilton nem. A tudás hatalom, azzal pedig sokat lehet kasszírozni, Rosberg esetében világbajnoki címet, melyről pár hete azt találta mondani: „ha megnyerem, az lesz karrierem legnagyobb dobása”.

Így lett. Az utolsó abu-dzabi verseny előtt már tudta, hogy utoljára ül be a Mercedesbe, de ehhez még teljesíteni kellett a gyermekkor másik nagy álmát, apja nyomába érni, világbajnokságot nyerni. Nem okozott gondot.

A bécsi szőnyegen, a lebénult hallgatóság előtt állva megerősítette, amit láthattunk, felért a hegy tetejére. Emberi nagyságát bizonyítja, hogy nem fürdött sokáig a dicsőségben, inkább bejelentette visszavonulását. Az ok: szeretne a családjával lenni, eddig ugyanis a családja áldozott be érte mindent. Most visszaadja a kölcsönt. Számos élsportoló küzd ezzel a dilemmával. Nico Rosberg most sokuknak utat mutatott. Auf wiedersehen, Nico!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.