„Négy évvel ezelőtt elhatároztam, hogy indulok, azzal a tapasztalattal, amennyivel rendelkeztem, és annyi idősen, amennyi vagyok” – idézte fel az igazából már ötéves emlékeket Fa Nándor szerdai tájékoztatóján. A vitorlázó miután megkapta az ismert felajánlást a Zoltek karbongyártó cégtől a hajó anyagának megtámogatására, leültette a családját: lányai azonnal támogatták, felesége pedig egy nappal ezt követően – és azóta is. „Közelébe sem kerültünk ilyen anyagnak Magyarországon pár évvel korábban, akkor hirtelen szembesültem vele, hogy itt, nálunk gyártanak ilyet” – tette hozzá a hajós.
Fa a 2012 óta eltelt évekből minden pillanatot edzésnek tekintett a 2016–17-es Vendée Globe-ra, és dolgozott benne, hogy feledtesse az 1996–97-es kudarcot, amikor háromszor kellett elrajtolnia különféle, rajta kívül álló, technikai okok miatt.
„Úgy álltam neki, hogy száz napon belül képes vagyok teljesíteni a távot, sikerült is, bőven. Vannak a mezőnyben azonban olyanok, akik a hajójuk alapján szintén képesek lettek volna e lélektani határ átlépésére, mégsem jött össze” – utalt arra, hogy ebben a versenyben a tapasztalatnak és az óceánvitorlázó tudásnak is igen nagy szerepe van.
A rajtig eltelt számos megpróbáltatást – a lapunknak is részletesen elmesélt 2015-ös árbóctörést és sok minden egyebet – kizárólag edzésnek fogta fel a Vendée Globe-ra, aminek köszönhetően olyan tökéletesen felkészítette a Spirit of Hungaryt, hogy maradéktalanul teljesített minden versenyfeltételt, így ott állhatott a november 6-ai rajtnál a világ huszonkilenc legjobb szkipperével.
„Kerestem a választ az óceánon sok olyan lényeges kérdésre, amelyre a szárazföldön akár nem is keressük. Miért vagyunk a Földön? Mi a dolgunk? Honnét hova megyünk? Az óceán jó terep arra, hogy az ember filozofikus kérdésekre megtalálja a választ. Jelentem, nem sikerült” – mondta. Fa Nándor ezeken az utakon rengeteg filozófiai irodalmat olvasott, érdeklődési körének megfelelően.
A versenyző felidézte a hajó építésének fontosabb lépéseit, a Velencei-tó partjától, Paulovits Dénes műhelyétől Székesfehérváron át az óceáni körökig. Mesélt a Conrad Colmannel közös megpróbáltatásokról a Barcelona World Race-en, az ezt követő transzatlanti árbóctöréses megméretésről többször is megemlékezett – „az az árbóc ott van Madeira mellett 4000 méter mélyen” –, de csak azért, hogy elbüszkélkedjen vele: a mostani, saját elképzelései szerint kialakított árbócra egyszer sem kellett felmásznia.