Régóta reménykedtek benne, de jövőre meg is valósulhat a Formula–1 vezetőinek terve, miszerint sikerül megrendezniük a királykategória történetének legtöbb futamát felvonultató idényét. Az elképzelés az elmúlt években a koronavírus-járvány miatt nem valósulhatott meg, de a pénteken elfogadott versenynaptár szerint rekordot jelentő 23 nagydíjat zsúfolnak bele a 2022-es évadba.
A világbajnokság ismét Bahreinben rajtol el, ezúttal március 20-án, majd pontosan nyolc hónappal később, november 20-án Abu-Dzabiban zárul. Májusban teszi először tiszteletét Miamiban az F1 mezőnye, a Magyar Nagydíjat pedig július utolsó hétvégéjén rendezik meg, és a versenyhelyszínek között olyan régi, jól ismert pályákat köszönthetünk, amelyek az elmúlt két kiírásban a pandémia miatt átmenetileg elköszöntek a száguldó cirkusztól, mint Ausztrália, Japán, Kanada és Szingapúr. A sprintfutamok száma megduplázódik, az idei három helyett jövőre hat szerepel a tervek között.
A 2022-es versenynaptár ismertetése után nem mindenki repesett az örömtől. A sűrű menetrend hatalmas megterhelést jelent az istállóknak és a pilótáknak – erről már korábban Bernie Ecclestone, a Formula–1 egykori ura is nyilatkozott, aki szerint már az egészségre is káros ez a túlzsúfoltság. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel sem támogatja az egyre több futam megrendezésének az ötletét.
– Ez csak az én véleményem, ami tudom, hogy semmit se számít, de szerintem nem kellene ilyen sok versenyt tartanunk. Egyrészt talán már a szurkolóknak is túlzást jelent ennyi futamot megnézni, így elveszítik a különlegességüket a versenyek. Másrészt együttérzek a csapattagokkal – nyilatkozta a német pilóta, majd bővebben is kifejtette a mondanivalóját: – Nekünk, a versenyzőknek jó dolgunk van. Elég szerda este megérkeznünk, és akár már vasárnap este is távozhatunk. A csapatnak viszont az egész sokkal több stresszt okoz. Már hétfőn, sőt néha szombaton, egy héttel a futam előtt ott vannak a helyszínen, berendezik a garázst, előkészítik az autókat, egész héten dolgoznak, aztán a futam után mindent össze kell pakolniuk, visszaküldeniük, majd elrendezniük a gyárban. A munkájuk tölti ki a hétköznapjaikat és a hétvégéik többségét is, így egyáltalán nem marad idejük magukra. Pedig szerintem egy olyan korban élünk, amikor az emberek egyre inkább tudatosítják, hogy van saját életük is, ami nem a munkáltatójuk kezében van.
Vettel hozzátette, a túlzsúfoltság az alkalmazottak kiégéséhez vezet.
– Nem vagyok döntéshozó helyzetben, és nyilvánvalóan szerepet játszanak más érdekek is, de biztosítani kellene, hogy az emberek megtalálhassák az egyensúlyt az otthon töltött idő és a munkájuk között. Úgy gondolom, annyi futamot lenne szabad megrendezni, hogy ne égjenek ki két-három év után, hanem a sportág iránt érzett szenvedélyük hosszú évekre megmaradjon.
A 2022-es versenynaptár:
március 20.: Bahreini Nagydíj, Szahír
március 27.: Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
április 10.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne
április 24.: Emilia Romagna Nagydíj, Imola
május 8.: Miami Nagydíj, Miami
május 22.: Spanyol Nagydíj, Barcelona
május 29.: Monacói Nagydíj, Monte Carlo
június 12.: Azeri Nagydíj, Baku
június 19.: Kanadai Nagydíj, Montreal
július 3.: Brit Nagydíj, Silverstone
július 10.: Osztrák Nagydíj, Spielberg
július 24.: Francia Nagydíj, Le Castellet
JÚLIUS 31.: MAGYAR NAGYDÍJ, MOGYORÓD
augusztus 28.: Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
szeptember 4.: Holland Nagydíj, Zandvoort
szeptember 11.: Olasz Nagydíj, Monza
szeptember 25.: Orosz Nagydíj, Szocsi
október 2.: Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
október 9.: Japán Nagydíj, Szuzuka
október 23.: Egyesül Államok Nagydíja, Austin
október 30.: Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
november 13.: Brazil Nagydíj, Sao Paulo
november 20.: Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina
A borítóképen: Sebastian Vettel a Holland Nagydíj előtti sajtótájékoztatón 2021. szeptember 2-án. Fotó: MTI/EPA/AFP/Kenzo Tribouillard