A király kategória 167 ezer nézőjét kérdezték meg arról, hogy milyen hatással vannak a sprintfutamok a Formula–1-re. A válaszadók 40 százaléka szerint előnyére várt a változtatás, 34 százalék viszont nem így van. A viszonylag alacsony támogatottság miatt az F1 vezetői további változtatásokkal készülnek a jövő évre, és Ross Brawn megerősítette, az idei három helyett 2022-ben már hat sprintfutamot rendeznek.
A Formula–1 sportigazgatója azt is elárulta, az újdonságok egyike az lehet, hogy kiosztják a sprintfutamok bajnoka címet, ami alighanem a kereskedelmi partnerek tetszését is elnyerné. A szervezők ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a sprintfutamok ne vegyék el a figyelmet a vasárnapi versenyektől.
– A vasárnapi nagydíj a hétvége fő eseménye, ezt szeretnénk nyomatékosítani. Szóval bármit is teszünk, óvatosnak kell lennünk, hogy a fő futamtól ne vonjuk el a figyelmet. Mindent alaposan megvitatunk ennek érdekében.
A további változtatásokról az F1 döntnökei az idei utolsó sprintfutam után, a jövő heti Brazil Nagydíj lezárultával kezdenek tárgyalni. A zajló idényben annak a pilótának könyvelték el a pole pozíciót, aki a sprintfutamot megnyerte. Brawnék vélhetően ezen is változtatni fognak, mivel ezt a megoldást rengeteg kritika érte, többek között a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel is felszólalt ellene.
– A szurkolóktól, a médiától és a pilótáktól is rengeteg visszajelzést kaptunk, egyetértettek abban, hogy aki a leggyorsabb kört teljesíti egy olyan autóval, amiben már alig van üzemanyag, annak kell a pole pozícióban lennie. Őszintén szólva erre nem fordítottunk túl sok figyelmet, amikor létrehoztuk az új formátumot. Én szeretnék visszatérni a korábbi megoldáshoz.
A lehetséges újítások között szerepel, hogy kiterjesztik a pontot szerző pilóták körét, ezzel előzésekre ösztönözve a versenyzőket. Jelenleg mindössze az első három helyezett kap pontokat.
– Először azt terveztük, hogy a vasárnapi nagydíjon kiosztott pontok harmadát ítéljük oda a sprintfutamon jó helyezést elérő versenyzőknek, azonban ezt az ötletet végül elvetettük, mert először szerettük volna látni, hogy működik a sprintkvalifikáció, mielőtt bőszen pontosztozkodásba kezdtünk volna – idézte fel Brawn. – Azt hiszem, ez lesz a kiindulópont a mostani tárgyalásokhoz. Fontos, hogy elég magas pontszám legyen ahhoz, hogy a középmezőnyben autózó pilóták is kedvet kapjanak a csatákhoz, de ne annyira magas, hogy túlságosan is befolyásolja a világbajnokság végkimenetelét – tette hozzá.
Mi is a sprintfutam?
A sprintfutam versenytávja száz kilométer, amit 25-30 perc alatt teljesítenek a pilóták. Nincsenek kötelező kerékcserék és gumiszabályok, tehát a csapatok maguk dönthetik el, milyen abroncsokkal küldik ki a pályára a versenyzőiket. A parc fermé szabály viszont már az időmérő után életbe lép, csak biztonsági okokra hivatkozva változtathatnak az autóikon az istállók.
A 2021-es idényben, három helyszínen, Silverstone-ban ( Max Verstappen nyert), Monzában (Valtteri Bottas győzött) és Sao Paolóban tartottak/tartanak sprintfutamokat. A jelenleg érvényes szabályok szerint a szombati „kurta verseny” végeredménye határozza meg a vasárnapi nagydíj rajtrácsát, és bár az élen végzett három versenyző a dobogón nem pezsgőzhet, de a régi hagyományokat újraélesztve mindegyikük egy-egy babérkoszorúval gazdagodik, valamint pontokkal is, 3-2-1 felosztásban.
Borítókép: a győztes Max Verstappen a Brit Nagydíj sprintfutama után 2021. július 17-én. Fotó: MTI/AP/Getty/Lars Baron