Hihetetlen, hogy mennyit keresnek az F1 tehetségtelen versenyzői

Sokszor pontot sem szereznek, mégis milliódolláros fizetést vágnak zsebre. A Formula–1 elszaladt fizetéseiről jelent meg cikk az Origón, amely szerint a mezőny egy jelentős része nem a tehetsége, hanem a pénze révén kap ülést, és ezzel még jól meg is gazdagodnak. Ma már a leggyengébb pilóta is minimum egymillió dollárt keres az F1-ben.

Magyar Nemzet
Forrás: Origo GPhírek2023. 02. 21. 10:03
Singapore Grand Prix 2022 - F1 Practice
MARINA BAY, SINGAPORE - OCTOBER 01: Lance Stroll of the Aston Martin F1 Team in action during the third practice session of the Singapore Grand Prix after the heavy downpour at Marina Bay Street Circuit in Marina Bay, Singapore on October 01. The F1 race will take place over 61 laps of the 5.063-kilometre Marina Bay Street Circuit on Sunday, October 02. Zakaria Zainal / Anadolu Agency (Photo by Zakaria Zainal / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP) Fotó: Anadolu Agency via AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Origón futó GPhírek cikke szerint a valaha volt leggyengébbnek tartott F1-es pilóta, a japán Ide Júdzsi, akinek 2006-ban a a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mindössze négy verseny után, elvette a szuperlicencét a közveszélyes manőverei miatt, az évi mintegy egymillió dolláros fizetésének egy részét megtarthatta a Super Agurinál. Ide csapat- és honfitársa Szató Takuma volt, aki 2,5 év alatt mindössze 4 pontot szerzett, mégis évi négymillió dollárral gazdagodott.

AUTO-PRIX-MEX-F1-RACE Lance Stroll
Lance Stroll a jelenlegi mezőny egyik pénzes pilótája Fotó: AFP

Hogy fordulhatott ez elő? A fizetős pilóták receptje jól ismert: a versenyző mögött áll egy mecénás, aki megszponzorálja a csapatot, cserébe elvárja, hogy az ő versenyzője kapjon ülést. Így kerülnek az F1-be olyanok, akiknek a tehetségük alapján nem feltétlenül lenne helyük a mezőnyben, és persze mivel ők hozzák a szponzort, ezt nem ingyen teszik, komoly fizetést is kapnak.

A 2010-es évek elején a Williamsnél a baleseteiről ismert Pastor Maldonado három év alatt csupán egyetlen alkalommal (a 2012-es Spanyol Nagydíjon) teljesített jól, ám mivel évi mintegy 55 millió fontot hozott a csapatának az őt szponzoráló venezuelai nemzeti olajtársaság, a PDVSA, ezért ő is meggazdagodott.

A komoly anyagi háttérrel rendelkező pilóták iskolapéldája Lance Stroll is, aki immár a hetedik szezon óta kirobbanthatatlan tagja az F1-nek, noha csak egy olyan év volt, amikor meg tudta előzni az aktuális csapattársát. Stroll háromszor állt dobogóra a 122 futamán, és átlagosan csak minden harmadik versenyén szerez pontot – idén Fernando Alonso mellett ez nem nem biztos, hogy elég lesz.

Ám mivel az apja, Lawrence Stroll az Aston Martin F1-es csapatának tulajdonosa, nincs veszélyben a helye. Az anyagiakkal pedig szintén nem lesz problémája, még ha elvileg idén csökkenni is fog az eddigi, bónuszokat, reklámbevételeket és egyéb juttatásokat nem tartalmazó évi tzímillió dolláros fizetése.

A dollármilliárdos üzletember, Michael Latifi is nagyban hozzájárult a csak a betétsorozatokban eredményes fia autós karrierjéhez, így Nicholas három szezont is eltölthetett az F1-ben. Ahhoz azonban nem volt elég a támogatása, hogy a Williams 2023-ban is megtartsa a kanadait. Latifi eddigi évi egymilliós fizetését, mostantól Logan Sargeantnek adja a Williams.

Amíg a milliós keresetek néhány évvel ezelőtt bőven elegek lettek volna a fizetési rangsor középmezőnyébe, addig idén az F1 történetében először mindenkinek a jövedelme eléri az egymilliót, miután az eddigi sereghajtó Cunoda Jukinak is megnőtt a fizetése – jegyezte meg a GPhírek.

Az elmúlt négy idény F1-es fizetései

2023-as évi fizetések (millió dollár):
Verstappen 55, Hamilton 34, Leclerc 24, Norris 20, Sainz 12, Pérez 10, Bottas 10, Russell 8, Ocon 6, Alonso 5, Gasly 5, Magnussen 5, Albon 3, Stroll 2, Hülkenberg 2, De Vries 2, Csou 2, Piastri 2, Cunoda 1, Sargeant 1.

2022-es évi fizetések (millió dollár):
Hamilton 40, Verstappen 35, Alonso 20, Norris 20, Vettel 15, Ricciardo 15, Leclerc 12, Sainz 10, Bottas 10, Stroll 10, Pérez 8, Magnussen 6, Russell 5, Ocon 5, Gasly 5, Albon 2, Csou 1, Schumacher 1, Latifi 1, Cunoda 0,75.

2021-es évi fizetések (millió dollár):
Hamilton 30, Verstappen 25, Alonso 20, Vettel 15, Ricciardo 15, Leclerc 12, Bottas 10, Sainz 10, Stroll 10, Raikkönen 10, Pérez 8, Norris 5, Ocon 5, Gasly 5, Giovinazzi 1, Schumacher 1, Mazepin 1, Latifi 1, Russell 1, Cunoda 0,5.

2020-as évi fizetések (millió dollár):
Hamilton 47, Vettel 35, Ricciardo 20, Verstappen 16, Bottas 9, Leclerc 9, Raikkönen 6, Sainz 4,5, Pérez 4, Ocon 4, Grosjean 2, Magnussen 2, Albon 2, Norris 1,5, Stroll 1,5, Gasly 1, Kvjat 0,75, Russell 0,75, Latifi 0,75, Giovinazzi 0,5.

Borítókép: Lance Stroll akció közben az Aston Martinnal (Fotó: Zakaria Zainal/Anadolu Agency via AFP) 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.