Belehányt a sisakjába, aztán 42 kört úgy versenyzett a pilóta

Rendkívül megviselték a Formula–1-es pilótákat az extrém körülmények a vasárnapi Katari Nagydíjon. A futamot helyi idő szerint este tartották, mégis rekkenő volt a hőség, a versenyzők folyamatosan levegő után kapkodtak az autókban. Volt, aki el is hányta magát a sisakja alatt, mások pedig a leintés után estek össze.

2023. 10. 09. 12:12
F1 Qatar Grand Prix Esteban Ocon Katari Nagydíj
DOHA, QATAR - OCTOBER 08: Esteban Ocon of Alpine competes at the F1 Qatar Grand Prix at Losail Circuit in Doha, Qatar on October 08, 2023. Ayman Yaqoob / Anadolu Agency (Photo by Ayman Yaqoob / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP) Fotó: Anadolu Agency via AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritkán hallott ok miatt kellett feladnia Logan Sargeantnek a (Red Bull) győzelmével végződött Katari Nagydíjat. Ha nem baleset, általában műszaki hiba vezet kieséshez, a Williams versenyző viszont rosszullétre panaszkodott, ezért nem tudta folytatni. Mint kiderült, Sargeant szervezete kiszáradt, és mielőtt kiszállt volna a versenyből, már látási problémái is akadtak. Az amerikai pilóta gondjaira az is rátett, hogy a hét első felében influenzával küzdött.

Fernando Alonso Katari Nagydíj
Fernando Alonsót is megviselte a katari hőség Fotó: AFP/Giuseppe Cacace

Hiába tartottak esti futamot, a levegő hőmérséklete 32 fokos volt, majdnem 80 százalékos a páratartalom, és közben egyáltalán nem fújt a szél. Már a verseny közben is látszott, hogy a pilóták nem érzik jól magukat az autóikban. Lando Norris (McLaren) és George Russell (Mercedes) a sisakellenzőjét nyitogatta, hogy levegőhöz jusson, Fernando Alonso (Aston Martin) pedig arra kérte a csapatot, hogy a kerékcseréje alatt locsolják le egy kis vízzel, mert úgy érzi magát, mintha tűzre kapott volna az ülése.

– Lance és én az ülés jobb oldalának forrósága miatt szenvedtünk – idézte fel Alonso. – Az első tizenöt kör alatt többször is azt éreztem, mintha tűzre kaptam volna, úgyhogy meg is kérdeztem a rádión, hogy leöntenének-e vízzel a csere alatt, de a jelek szerint ez nem megengedett.

De csak a futam utáni nyilatkozatokból derült ki igazán, hogy valójában mennyire is szenvedtek a pilóták. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) szerint az emberi tűrőképesség határán versenyeztek, elviselhetetlenek voltak a körülmények. Charles Leclerc (Ferrari) szerint minden pilótának ez volt a pályafutása legkeményebb nagydíja, és ha valaki mást állít, annak nem hisz. Cunoda Juki (Alpha Tauri) is a sisakellenzőjét kinyitva próbált felfrissülni, de levegő helyett homokot kapott az arcába. Alexander Albon (Williams) hőgutát kapott, egyedül nem is tudott kiszállni az autójából. Lance Strollnak (Aston Martin) ez még sikerült, de majdnem összeesett a verseny után, és a futam közben többször is elájult, Norris pedig arról számolt be, hogy ez többekkel is megtörtént.

 

 

A hőség megviselt minden pilótát

Bottashoz csatlakozva Norris is úgy vélte, hogy a tűrőképesség határáig jutottak. – Szomorúnak tartom, hogy ezt meg kellett tapasztalnunk. Nem jó érzés ilyen helyzetbe kerülni. Többen az orvosi szobában kötöttek ki, esetleg elájultak. Ez elég veszélyes. És nem lehet azt mondani, hogy a pilótáknak többet kellene edzeniük. Egy zárt autóban ülünk, amiben elképesztő a forróság.

Jövőre decemberben tartják meg a katari futamot, a hőmérséklet tehát valamivel alacsonyabb lesz. – Tudom, hogy jövőre később tartják meg a versenyt, úgyhogy hidegebb lesz. De ezen mindenképpen el kell gondolkodnunk, és szerintem még sokat fogunk tárgyalni róla, mert ennek soha nem kellett volna megtörténnie.

Kevin Magnussen (Haas) a Katari Nagydíj alatt közel állt hozzá, hogy elhányja magát, de ő még szerencsére megmenekült ettől. Nem úgy Esteban Ocon (Alpine), aki a 15. körben annyira rosszul lett, hogy belehányt a sisakjába. A maradék 42 kört így kellett teljesítenie, és hősies teljesítménnyel hetedikként ért célba.

– A tizenötödik és a tizenhatodik körben annyira rosszul voltam, hogy két körön keresztül hánytam. Utána pedig arra gondoltam, hogy ez így még egy nagyon hosszú futam lesz. Próbáltam azzal nyugtatni magam, hogy az elme a legerősebb része a sportoló testének, ennek köszönhetően is sikerült célba érnem. De az igazat megvallva, nem számítottam rá, hogy ennyire nehéz futam lesz – ismerte el Ocon.

Leclerc úgy látja, a Formula–1 vezetőinek alaposan meg kellene fontolniuk, hogy ekkora hőségben ne rendezzenek futamokat. – Azt hiszem, ha jövőre is ugyanebben a helyzetben találjuk magunkat, akkor nekünk, pilótáknak sok mindenről kell majd egyeztetnünk. Minden verseny után ott ülünk egymással, de most egyértelműen látszott, hogy valami nem volt rendben. Néhány pilóta nagyon rosszul volt – figyelmeztetett a monacói, aki elmondta, igazából felfrissíteni sem tudták magukat, mert az italuk felforrósodott az autóban. – Ez nem a fizikai felkészülésről szól, hanem olyan mértékben ki voltunk száradva, hogy a látásunk sokkal rosszabb lett. A pulzusod az égbe szökik, és nagyon nehéz lesz az irányításod alatt tartani mindent.

Borítókép: Esteban Ocon a Katari Nagydíjon (Fotó: AFP/Anadolu Agency/Ayman Yaqoob)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.