Ma a Formula–1 nézőiként szerencsére főként csak amiatt bosszankodhatunk, hogy a kedvenc pilótánknak félresikerül a hétvégéje, esetleg a könyökünkön jön ki, hogy éppen Max Verstappen (Red Bull) vagy Lewis Hamilton (Mercedes) agyonnyeri magát. A száguldó cirkusz történetének első évtizedeiben eközben ennél sokkal súlyosabb okok miatt szomorkodtak a szurkolók és borultak gyászba a lelátók, hiszen a versenypályák sorra szedték a halálos áldozatokat. Az 1950-es indulástól számítva 39 pilóta vesztette életét egy-egy versenyhétvégén, esetleg tesztelés során. Hogy ma már ilyesmi eszünkbe sem jut, amikor vasárnaponként leülünk megnézni egy futamot, az az egyik legnagyobb bajnok, Ayrton Senna halálának az eredménye.

A brazil versenyző már háromszoros vb-győztesként igazolt 1994-ben a Williamshez. Nagy reményekkel érkezett a csapathoz, amely az előző évben mindkét világbajnoki címet elhódította (az egyénit Senna nagy riválisával, Alain Prosttal a volán mögött), de az 1994-es idényre bevezetett szabályok visszavetették a Williamst, Senna pedig csak szenvedett az autóban. Ennek ellenére az első két alkalommal megszerezte a pole pozíciót, ám baleset miatt egyik futamot sem fejezte be, helyette az ifjú titán Michael Schumachert intették le elsőként Brazíliában és Japánban is.
Fekete hétvége
Ezek után Senna nagy erőkkel készült a harmadik állomásra, a San Marinó-i Nagydíjra. Az első rajthelyet ezúttal is megszerezte, de fontolgatta, hogy nem áll ki a versenyre. Már a pénteki szabadedzés is kis híján tragédiába fulladt, Rubens Barrichello (Jordan) óriási balesetet szenvedett, kórházba került, a következő futamon viszont már ott volt a rajtrácson. Roland Ratzenberger (Simtek) és Ayrton Senna sajnos nem.
Az osztrák újonc a szombati időmérő edzésen 315 kilométer/órás sebességnél a betonfalba csapódott, miután eltört a Simtek első vezetőszárnya, és irányíthatatlanná vált az autója. A 33 éves Ratzenberger csigolya- és koponyaalapi törést szenvedett, szinte azonnal belehalt a sérüléseibe.
Senna biztonságosabbá akarta tenni a Formula–1-et, ezért a történtek másnapján néhány társával újraindították a versenyzők érdekvédelmi szövetségét (GPDA), amelynek a brazil pilóta lett az egyik igazgatója. Bár egyes beszámolók szerint Senna nem volt olyan lelkiállapotban, hogy részt vegyen a futamon, mégis így tett. Egy osztrák zászlót is magával vitt az autóba, hogy ha nyer, a célba érés után ezt lobogtatva tisztelegjen Ratzenberger emléke előtt.