Csak azért nem aratott rajt–cél győzelmet Max Verstappen a Forma–1-es Japán Nagydíjon, mert az egyetlen bokszkiállását hamarabb hajtotta végre, mint az addig mögötte haladók között néhányan. A 22. körben behajtott a bokszutcába, és miután Lando Norrist (centikkel) megelőzve hajtott ki onnan, már nem volt kérdéses, hogy a pole pozíciót meglepetésre megszerző holland pilóta futamgyőzelemre váltja az első rajtkockáját. A rendre a szezon egyik legizgalmasabb versenyét hozó szuzukai futam az előrejelzések alapján idén is izgalmasnak, ráadásul esősnek ígérkezett, ehhez képest ezúttal unalomba fulladt a száraz körülmények között.

Mit jelent, hogy unalmas volt a Forma–1-es Japán Nagydíj?
Több tekintetben is lehet izgalmas egy futam a száguldó cirkuszban. Az egyik ilyen lehetőség a taktikai csata, mint ami az előző, Kínai Nagydíjon is történt. Egy másik jellemzője ennek a jelzőnek, amikor történik egy-egy baleset, majd pályára hajt a biztonsági autó. Egy harmadik pedig, amikor előzésekkel teli, szoros küzdelmet hoz a verseny. Nos, április 6-án egyiket sem láthattuk Szuzukában.
- Lance Stroll kivételével mindenki egy bokszkiállással zárta a futamot, ráadásul szinte mindannyian azonos gumistratégiával.
- Mind a húsz autó befejezte a versenyt, ez csupán a 16. ilyen alkalom volt a Forma–1 történetében.
- Az 53 körös Japán Nagydíjon mindössze 15 előzés történt, ezek közül az első kört követően összesen nyolc.
Nem lehetett azt várni, hogy dőljön meg a legmagasabb előzésszám rekordja (amit az új évezredben száraz körülmények között a 2016-os Kínai Nagydíj tart 170-nel), de már-már történelmi mélységekben járt a mezőny vasárnap. Ami az előzéseket illeti, a ferraris Lewis Hamilton a hatodik kör elején elment Isack Hadjar Racing Bullsa mellett, és ez volt az egyetlen(!) helycsere, ami a pontszerzők között történt. A nyolcadik megelőzte a hetediket. Ennyi. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első hat sorrendje változatlan maradt, erre pedig mindössze háromszor (a szinte eltörölt 2021-es Belga Nagydíjjal együtt négyszer) volt korábban példa a sportág történetében: a 2018-as Monacói Nagydíjon, a 2018-as Szingapúri Nagydíjon és a 2024-es Monacói Nagydíjon. Hatalmas különbség, hogy míg azok szűk utcai pályán történtek, addig a mostani az egyik legismertebb épített versenypályán.
Szuzukában 35. alkalommal versenyzett a hétvégén a Formula–1 mezőnye, de ennyire alacsony előzési számra korábban még soha nem volt itt példa. Hogy a közelmúlttal összehasonlítsuk a mostani 15-ös számot, 2023-ban 29, 2024-ben pedig 48 előzés volt a Japán Nagydíjon. Az előző szezonban kizárólag Monte-Carlóban nem érte el ezt a 15-ös értéket az előzések száma, akkor viszont egyenesen az első tíz sorrendje volt ugyanaz a rajtnál, mint a befutónál. Ne csodálkozzunk tehát, hogy még a versenyzők is unalmasnak titulálták a vasárnap történteket.
Mi okozhatta a Japán Nagydíj unalomba fulladását?
Röviden: a jelenleg érvényes szabályok. Az idén is használt autók aerodinamikai beállításaival ugyanis a DRS és a szélárnyék ellenére szinte lehetetlen előzni, mert amint közel kerül valaki az előtte haladóhoz, az úgynevezett piszkos levegő hátráltatja őt. Erre a Japán Nagydíj után a Ferrari és a McLaren csapatfőnöke mellett több pilóta is kitért, akik kiemelték azt is, hogy ha nincsen óriási tempókülönbség két autó között, és nem hibáznak a versenyzők, akkor aligha történik előzés.
A mostani, aerodinamikai beállításokkal kapcsolatos szabályokat 2022-ben vezették be, és az elmúlt három évben azért is lehetett látni viszonylag sok előzést (2021-ről 2022-re például 30 százalékkal nőtt a számuk), mert egyes csapatok jóval nehezebben találták meg az optimális beállításokat, mint mások. Mostanra viszont szinte mindenki rájött, mi a legjobb megoldás, így csökkent a különbség az istállók között ebből a szempontból (míg 2023-ban 858, addig 2024-ben két futammal hosszabb versenynaptárban 788 előzés volt). Ez jót tesz az időmérők és a világbajnoki pontverseny szorosságának, de árt a futamok élvezhetőségének. Azt pedig, hogy vasárnap ennyivel unalmasabb versenyt láthattunk Szuzukában, mint egy-két évvel korábban, a pálya újraaszfaltozásának is köszönhető, a simább aszfalton ugyanis még a gumik sem viselkedtek úgy, ami izgalomhoz vezethetett volna. 2026-tól jönnek újabb szabályváltozások, addig viszont úgy tűnik, hogy hiába nem minden az aerodinamika, különösen az újraaszfaltozott pályákon az izgalmas szombatok után unalmasabb vasárnapokra lehet számítani.

A tripla hétvége első állomása jellemzően a szezon legeseménytelenebb futama
A szabályok mellett egy másik fontos dolog is szerepet játszhatott abban, hogy ennyire eseménytelen volt a szuzukai futam: a Japán Nagydíj egy tripla hétvége (három egymást követő hétvégén kerül sor versenyre) első állomása volt. Ezzel a Forma–1 történetének 14. tripla hétvégéje vette kezdetét. Íme, a lista:
- 2018 (1): Francia, Osztrák és Brit Nagydíj
- 2020 (4): Osztrák, Stájer és Magyar Nagydíj; Brit, 70. évfordulós és Spanyol Nagydíj; Belga, Olasz és Toszkán Nagydíj; Bahreini, Szahír és Abu-dzabi Nagydíj
- 2021 (3): Francia, Stájer és Osztrák Nagydíj; Belga, Holland és Olasz Nagydíj; Mexikóvárosi, Sao Pauló-i és Katari Nagydíj
- 2022 (1): Belga, Holland és Olasz Nagydíj
- 2023 (1): Amerikai, Mexikóvárosi és Sao Pauló-i Nagydíj
- 2024 (3): Spanyol, Osztrák és Brit Nagydíj; Amerikai, Mexikóvárosi és Sao Pauló-i Nagydíj; Las Vegas-i, Katari és Abu-dzabi Nagydíj
- 2025 (3): Japán, Bahreini és Szaúd-arábiai Nagydíj; (később: Emilia-Romagna-i, Monacói és Spanyol Nagydíj; Las Vegas-i, Katari és Abu-dzabi Nagydíj)
2024-ben és 2025-ben már 24 futamot rendeznek meg egy év során, és ha a jelenleg is érvényes versenynaptár alapján március közepe és december eleje közé helyezzük a szezonokat, akkor ez idő alatt szinte matematikailag is képtelenség, hogy ne kerüljön sor tripla hétvégére. Különösen, ha egy négyhetes nyári szünetet is beépítünk a programba. A csapatok rendre elégedetlenkednek a sűrű menetrenddel, de mint látható, az elmúlt években hozzá kellett szokniuk a megpróbáltatásokhoz.
Ám megvizsgálva ezen tripla hétvégék első állomásait, felfedezhetünk egy közös jellemzőt: szinte mindig az év legunalmasabb futamainak egyikét hozták. 2018-ban nehezen találunk a Francia Nagydíjnál eseménytelenebb versenyt. (A 2020-as szezonban a koronavírus-járvány miatt 23 hét alatt rendezték meg a 17 versenyhétvégét, így ebben az évben értelmetlennek tűnik ezt az elemzést végrehajtani.) 2021-ben a Belga Nagydíj néhány, biztonsági autó mögött megtett körig tartott, de Mexikóvárosban sem volt sokkal érdekesebb a futam. Franciaországban ugyan voltak események, de semmiképpen nem tartozik az év legjobb versenyei közé a Le Castellet-i.

A 2022-es Belga Nagydíj ugyan emlékezetes maradt, hiszen Verstappen a 14. helyről indulva győzött, de akkoriban ő annyival gyorsabb volt mindenki másnál, hogy egyrészt nem számított világszenzációnak, másrészt az ő korai előzéseit leszámítva alig történt valami a versenyen. Egy évvel később az Amerikai Nagydíj is leginkább Verstappen élre töréséről, valamint Hamilton és Leclerc utólagos kizárásáról szólt, a futam közben nem sokszor emelkedett a szurkolók pulzusa.
Tavaly sem tartoztak a legeseménydúsabb futamok közé a tripla hétvégék nyitányai: a montmelói verseny különösen unalmas volt, a két egyesült államokbelit viszont annak talán nem lehet nevezni. Las Vegast azért sem, mert a szezonbeli legtöbb (60) előzésre az ottani futamon került sor, ám összehasonlítva a 2023-as Las Vegas-i Nagydíjon látott 82-vel, ez is komoly visszaesést mutatott.
Majd pedig következett a vasárnapi Japán Nagydíj. A 2020-as eseményeket nem számítva ez a tizedik nyitánya volt egy Forma–1-es tripla hétvégének, ekkora mintából pedig már talán lehet következtetést levonni: egy ennyire kimerítő háromhetes program elején a versenyzők inkább óvatosabbak, tartalékolnak, így nem mennek bele annyi akcióba, mint például a nyári szünetet megelőző futamokon. Nehéz lenne nem ezt is belelátni abba, hogy a Japán Nagydíjak legendás történetének egyik leginkább eseménytelen versenyét hozta a vasárnapi.
Jön a folytatás a mostani hétvégén, Bahreinben, egy remélhetőleg eseménydúsabb nagydíjjal. Az összetett szoros állása (Norris egy ponttal vezet Verstappen előtt) és a szahíri pálya történelme bizakodásra ad okot, de a Szuzukában történtek alapján nem szabad előre inni a medve bőrére. A tripla hétvégék középső állomása viszont jellemzően nagyobb izgalmakat hoz, ez is mellette szól.