A 40 éves lengyel autóversenyző a kétezres évek elejének nagy ígérete volt a Forma–1-ben, ahol futamgyőztes és vb-éllovas is volt, pályafutását azonban kettétörte a 2011-es ralibalesete. Noha Robert Kubica akkor majdnem elveszítette a karját, nem adta fel, visszatért a versenyzés világába, és később sikeres volt a raliban, valamint újra éves állást kapott az F1-ben. Mindezek után a hosszú távú versenyzés felé fordult, ahol néhány éve a sors kegyetlensége még megfosztotta a nagy sikertől, vasárnap viszont kategóriája leghíresebb és egyben egyik legnehezebb viadalán aratott világraszóló győzelmet.

Robert Kubica felfelé ívelő pályafutása egy baleset miatt tört darabokra
Kubica az új évezred hajnalán kezdett el formaautókkal versenyezni, 2006-ban pedig már a BMW Sauber teszt- és tartalékversenyzője volt. Csapata 19 éve az idény közben menesztette az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-öt, a kanadai helyére pedig „előléptette” a lengyelt. Kubica hamar letette névjegyét, rögtön a harmadik futamán dobogóra állhatott Itáliában.
A debütálást követően 2007-nek már éves szerződéssel vághatott neki Kubica, aki újabb pódiumos pozíciót nem ért el, ám összesítésben hatodik lett a pontversenyben. Ez az esztendő a sportágban sok más mellett minden idők egyik legnagyobb F1-es balesetéről marad emlékezetes: Kubica hatalmasat esett Kanadában, az ijesztő felvételek ellenére azonban maradandó sérülés nélkül megúszta.
A következő, 2008-as év volt mind közül a legsikeresebb Kubica számára. Dobogós helyek, első rajtpozíció és a kanadai futamgyőzelem szerepelt a neve mellett – élete első F1-es sikerét egy évvel később ugyanott érte el, ahol csaknem tragédia történt. Kelet-Európa első nagydíjgyőztese még a vb-pontversenyt is vezette, végül negyedikként zárta az évet.
A nagy szabályváltozásokat hozó 2009-es esztendő már kevésbé volt sikeres, egy második hely azonban így is összejött Kubicának Brazíliában. A lengyel ezek után csapatot váltott, még abban az évben bejelentette a Renault, hogy őt igazolja le Fernando Alonso helyére. Kubica 2010-ben az háromszor pezsgőzhetett a pódiumon, készült a folytatásra, a 2011-es idényt megelőző téli szünetben, február 6-án viszont balszerencséjére elindult egy raliversenyen, ami csaknem tragédiába torkollt. Kubica tesztelés közben szenvedett balesetet, a kettétört korlát pedig eltalálta a jobb karját, amelynek egy részét amputálni is kellett. A jelentős vérveszteség miatt az sem volt biztos, hogy a keze roncsolódása mellett egyéb sérüléseket, például lábtörést is szenvedett autóversenyző túléli a karambolt.