A 40 éves lengyel autóversenyző a kétezres évek elejének nagy ígérete volt a Forma–1-ben, ahol futamgyőztes és vb-éllovas is volt, pályafutását azonban kettétörte a 2011-es ralibalesete. Noha Robert Kubica akkor majdnem elveszítette a karját, nem adta fel, visszatért a versenyzés világába, és később sikeres volt a raliban, valamint újra éves állást kapott az F1-ben. Mindezek után a hosszú távú versenyzés felé fordult, ahol néhány éve a sors kegyetlensége még megfosztotta a nagy sikertől, vasárnap viszont kategóriája leghíresebb és egyben egyik legnehezebb viadalán aratott világraszóló győzelmet.

Robert Kubica felfelé ívelő pályafutása egy baleset miatt tört darabokra
Kubica az új évezred hajnalán kezdett el formaautókkal versenyezni, 2006-ban pedig már a BMW Sauber teszt- és tartalékversenyzője volt. Csapata 19 éve az idény közben menesztette az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-öt, a kanadai helyére pedig „előléptette” a lengyelt. Kubica hamar letette névjegyét, rögtön a harmadik futamán dobogóra állhatott Itáliában.
A debütálást követően 2007-nek már éves szerződéssel vághatott neki Kubica, aki újabb pódiumos pozíciót nem ért el, ám összesítésben hatodik lett a pontversenyben. Ez az esztendő a sportágban sok más mellett minden idők egyik legnagyobb F1-es balesetéről marad emlékezetes: Kubica hatalmasat esett Kanadában, az ijesztő felvételek ellenére azonban maradandó sérülés nélkül megúszta.
A következő, 2008-as év volt mind közül a legsikeresebb Kubica számára. Dobogós helyek, első rajtpozíció és a kanadai futamgyőzelem szerepelt a neve mellett – élete első F1-es sikerét egy évvel később ugyanott érte el, ahol csaknem tragédia történt. Kelet-Európa első nagydíjgyőztese még a vb-pontversenyt is vezette, végül negyedikként zárta az évet.
A nagy szabályváltozásokat hozó 2009-es esztendő már kevésbé volt sikeres, egy második hely azonban így is összejött Kubicának Brazíliában. A lengyel ezek után csapatot váltott, még abban az évben bejelentette a Renault, hogy őt igazolja le Fernando Alonso helyére. Kubica 2010-ben az háromszor pezsgőzhetett a pódiumon, készült a folytatásra, a 2011-es idényt megelőző téli szünetben, február 6-án viszont balszerencséjére elindult egy raliversenyen, ami csaknem tragédiába torkollt. Kubica tesztelés közben szenvedett balesetet, a kettétört korlát pedig eltalálta a jobb karját, amelynek egy részét amputálni is kellett. A jelentős vérveszteség miatt az sem volt biztos, hogy a keze roncsolódása mellett egyéb sérüléseket, például lábtörést is szenvedett autóversenyző túléli a karambolt.

Kubica a Ferrari versenyzője lehetett volna
Miután a közvélemény is megismerhette a baleset részleteit, nyilvánvalóvá vált, hogy a baleset nyomait a jobb kezén máig szemmel is jól láthatóan viselő Kubica nem folytathatja a Forma–1-ben. Nagy kár volt ezért, hiszen többen a jövő bajnokát látták a lengyelben, aki pár évvel ezelőtt egy nyilatkozatában elismerte, hogy a ralibaleset idején már szerződéssel rendelkezett 2012-re a Ferrarihoz. Természetesen nem tudhatjuk, mennyire lett volna eredményes a kapcsolat, tény azonban, hogy Kubica annak az Alonsónak a márkatársa lett volna, aki 13 évvel ezelőtt mindössze három ponttal maradt el a világbajnoki címtől.
Kubica a 2012-es év második felében ralizni kezdett, WRC2-ben bajnoki címig jutott, a legmagasabb osztálynak számító WRC-ben pedig a 2013-as Német Rali ötödik helyezése volt számára a csúcs.
Néhány év ralizás után újra bekerült az F1 vérkeringésébe, 2017-ben a Hungaroringen is tesztelte a Renault autóját, 2018-ra pedig esélyes volt, hogy leigazolja a Williams. Ez nem történt meg, de végül 2019-re aláírt a britekhez, akikkel nyolc évvel a súlyos bukása után visszatérhetett.
A máig a Forma–1 egyik legeredményesebbjének számító istálló akkoriban történelmi mélyponton volt, így Kubicának nem volt esélye kiugró eredmény elérésére – egy 10., pontszerző helyet azért elcsípett Németországban. A tündérmesébe illő visszatérése állandó versenyzőként egy évig tartott, Kubica 2020-tól 2022-ig már „csak” tesztverenyzőként szerepelt az Alfa Romeónál. Négy évvel ezelőtt két verseny erejéig helyettesítette a koronavírusos Kimi Raikkönent, ám úgy fest, hogy a 2021-es Olasz Nagydíj 14. helyezésével végleg lezárult számára az F1-es pályafutás.
Sorsszerű? Kubica a Kanadai Nagydíj napján, éppen az olaszokkal ért fel a csúcsra
Kubica a sportautózás felé vette az irányt, 2021-ben, az LMP2-es kategóriában versenyezve már elindult a híres Le Mans-i 24 órás versenyen is. A lengyelt a győzelem kapujában fosztotta meg a sikertől egy technikai hiba, csapattársa alatt percekkel az egynapos futam leintése előtt állt meg az autó.
Mindezek után 2022-ben második lett Le Mans-ban, 2023-ban pedig bajnok lett az LMP2-es géposztályban. Tavaly pedig összejött az, ami a 2010-es évek elején, az F1-ben nem valósulhatott meg – Kubica a Ferrari versenyzője lett.
Robert Kubica a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájában, a WEC-ben indulhatott az olaszok egyik privát (nem gyári) autójával, amellyel Austinban nyerni tudott 2024-ben. A Le Mans-i 24 órást 2023-ban és 2024-ben is a gyári Ferrari triója nyerte meg, a múlt szombaton rajtolt versenyen is az olaszok voltak az esélyesek. Össze is jött egymás után a harmadik Ferrari-győzelem, csakhogy némileg váratlanul vasárnap a Kubica, valamint a kínai Ji-fej Ji és a brit Phil Hanson alkotta hármas által vezetett AF Corse csapatának sárga Ferrariját intették le elsőként! A befutó idején, az utolsó órákban éppen Kubicával a volánnál.
Az életének 41 évében járó Robert Kubica a Le Mans-i sikerrel megkoronázta ígéretesnek indult, ám váratlanul küzdelmessé lett pályafutását, és az új évezredben a „majdnem 2012-es csapattárs”, Fernando Alonso után a második olyan pilóta lett, aki Forma–1-es futamon és Le Mans-ban is győzni tudott. Érdekesség: Kubica éppen azon a napon aratta diadalát, amikor a Forma–1-es mezőny az első – és egyetlen – F1-es győzelmének, valamint korábbi nagy bukásának helyszínén, Kanadában versenyzett.
Bővebb összefoglaló az idei Le Mans-i 24 órás versenyről: