Hogy mert ilyet mondani Hamilton éppen a Hungaroringen? A szurkolók kifakadtak

A 40. Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérője után a Ferrarin belül Charles Leclerc már 10-4-re vezet Lewis Hamilton ellen, ami az egymás ellen mért idei kvalifikációs szereplést illeti. Ám az, hogy ezúttal Hamilton a 12., Leclerc pedig az 1. helyen zárt, látszólag megmozdított valamit a hétszeres világbajnokban, hiszen olyat mondott, amit nehezen viseltek egyes szurkolói. Ráadásul éppen a Hungaroringen tette meg ezt – ott, ahol kilenc időmérőt és nyolc futamot nyert meg az elmúlt szűk két évtizedben.

2025. 08. 03. 5:59
Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj eddigi történetének legeredményesebb versenyzője (Fotó: Csudai Sándor)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon nem úgy tűnt a szabadedzések és a kvalifikáció első két szakasza alapján, hogy a Ferrari éppen a Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérőjén szerzi meg idei első pole-pozícióját. Részben a lehűlt aszfaltnak és a szélnek köszönhetően viszont így történt: Charles Leclerc a McLareneket is meglepve az első helyen végzett szombaton. Amikor a hitetlen monacói a leggyorsabb körét futotta, csapattársa, Lewis Hamilton már nem volt a pályán, a brit pilóta ugyanis – sorozatban a második hétvégén – már a második etapban kiesett és a 12. pozícióban zárt a Hungaroringen. Ez pedig annak ismeretében is hatalmas különbség, hogy a Q2-ben „csak" 247 ezred választotta el a két Ferrari-versenyzőt.

Lewis Hamilton rekorder a Hungaroringen, most mégis csalódott lehetett a Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérője után
Lewis Hamilton rekorder a Hungaroringen, most mégis csalódott lehetett a Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérője után (Fotó: Csudai Sándor)

Leclerc mindenben eredményesebb idén Hamiltonnál

A Forma–1 2025-ös idényének a mostani a 14. versenyhétvégéje, és ez már a tizedik olyan időmérő volt, amelyen Leclerc Hamilton előtt zárt. A futamokon ennél is nagyobb a monacói fölénye: a kizárásukkal végződött Kínai Nagydíjat nem számítva a tizenkét vasárnapi versenyből tízszer Leclerc szerzett több pontot. A brit versenyző ugyanis 12-ből 12-szer ott volt a pontszerző helyeken, de kettő kivételével a csapattársa mindig előtte ért célba

Nem véletlen, hogy az összetettben az ötödik helyezett Leclerc-nek harminccal több pontja van, mint Hamiltonnak. 

A hétszeres világbajnok egyedül a sprintfutamokon eredményesebb tizenhárom évvel fiatalabb riválisánál, hiszen Sanghajban győzni tudott és Miamiban is a legjobb háromban végzett a szombati miniversenyen. Ám míg vasárnapról Leclerc-nek öt dobogója is van már idén, addig Hamiltonnak egy sincsen.

Előzetesen azt gondolták a szakértők, hogy a Ferrari lehet Mogyoródon a legközelebb a McLarenhez, és Leclerc pole-ja bizonyítja is az igazukat. Maranellóban viszont talán abban reménykedtek, hogy Hamilton is jobban szerepel szombaton, elvégre egyetlen Forma–1-es pilóta sem volt még, aki több rajtelsőséget szerzett egyetlen helyszínen, mint ő a Magyar Nagydíjon (kilencet). A 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíj óta is éppen a Hungaroringen szerezte a brit az első pole pozícióját, még 2023-ban. Akkor még Mercedes-pilóta volt, és azóta igazából csak kétszer lehetett igazán boldog egy versenyhétvége után: tavaly hazai pályán, majd Belgiumban is futamot nyert. 

Miközben Leclerc boldogságban úszott, Hamilton rossz napot zárt
Miközben Leclerc boldogságban úszott, Hamilton rossz napot zárt (Fotó: Csudai Sándor)

Lewis Hamilton „hasznavehetetlen"?

A tavalyi két futamgyőzelmét a brit abban a tudatban érte el, hogy 2025-től, immáron negyvenévesen a Ferrarihoz szerződik. Sokan kételkedtek abban, hogy az álma beteljesülése sikerrel párosul, már csak azért is, mert a múlt nem mellette szólt.

  • Mostanáig negyvenéves kora felett mindössze tíz versenyző tudott futamot nyerni a Forma-1 történetében, és az elmúlt 55 esztendő alatt csak Nigel Mansell (egyszer, 1994-ben) volt képes erre a bravúrra.
  • Pole-pozícióban öten álltak a negyvenedik életévük betöltése után, de 1982 óta ez is csak Mansellnek sikerült, ugyanúgy a 31 évvel ezelőtti Ausztrál Nagydíjon. 
  • Ami a dobogókat illeti, összesen 27-en fértek fel a pódiumra a negyedik ikszen túl, de Mansell óta csak Michael Schumacher és Fernando Alonso volt képes erre.
  • A világbajnoki címeket illetően pedig csak Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio, és legutóbb (1966-ban) Jack Brabham járt sikerrel negyven év felett.

A drukkerek úgy voltak vele, hogy ha valakinek, Hamiltonnak sikerülhet megtörnie a régi átkot, ám a jelenlegi idény nem emellett szól. Majd szombaton este annyira csalódott volt, hogy ezt ő is gyakorlatilag alátámasztotta.

– Haszontalan vagyok, teljesen haszontalan – nyilatkozta a Sky Sportsnak önkritikusan Hamilton, aki a tőle megszokottól eltérően egy rossz szót sem szólt az autóra és csak magát okolta.  

Nem a csapat hibája, az autó ott van a pole-pozícióban. Valószínűleg pilótát kell cserélniük.

Ez a néhány mondat komoly vihart kavart és vegyes reakciókat eredményezett a rajongók körében. Sokan együttéreztek vele, és szintén összetörtek, hogy ilyen állapotban kell látniuk a kedvencüket. Mások kevésbé voltak empatikusak. 

Akadtak, akik szerint ez egy megjátszott reakció volt Hamiltontól, mások pedig úgy vélik, hogy egy profi sportoló a mélyponton sem nyilatkozhat olyat, hogy „le kellene cserélnie engem a csapatomnak”, különösen a Forma–1-ben.

Pedig lehet benne igazság, ha a tényeket nézzük. Ahogyan mondani szokás, a pontokat nem az időmérőn, hanem a futamon osztják, így Hamilton szombati teljesítményéből önmagában még nem biztos, hogy súlyos következményeket kell levonnunk. Ráadásul amellett, hogy a mogyoródi időmérős múltjával rekorder nyolc versenyt is megnyert már hazánkban, és ennél több futamgyőzelmet csak egy pilóta szerzett egy helyszínen: éppen ő, Silverstone-ban (kilencet). A Ferrari mindenesetre október óta vár arra, hogy egy nagydíjat a dobogó tetején zárjon, és ha ez Leclerc-nek vasárnap (kezdés: 15.00) sikerül, Hamilton pedig eközben – nem külső körülményeknek köszönhetően – legfeljebb néhány pontot szerez, akkor 

a soron következő négyhetes nyári szünetben valóban elgondolkodhat a maranellói istálló egy pilótacserén.

Ebből már láttunk sokat év közben az elmúlt idények alatt, ám hogy egy hétszeres világbajnokot cseréljen le egy csapat, és az éppen a Ferrari legyen, az tényleg példátlan lenne. 

A mai történésektől függetlenül Csou Kuan-jü és Antonio Giovinazzi, esetleg Oliver Bearman és Dino Beganovic mégis jobban teszi, ha felkészül a beugrásra az augusztus végi Holland Nagydíjon.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.