A gyermekorvosi rendelő zsúfolásig tele. A kicsik egy része olyan bágyadt, hogy nem kell csitítani, türelemre inteni, de akik már jobban vannak, azokat valahogyan le kell kötni a várakozás idejére. Nagyjából tucatnyian lehetnek, a többség mobiltelefonon futó játékkal, mesefilmmel próbálja elterelni a gyerek figyelmét, űzni a perceket. Hagyományos mesekönyvet csak egy szülőnél látok.
Az ELTE Etológia Tanszékén működő Alfa Generáció Labor friss kutatása szerint a gyerekek egyre korábban és nagyobb arányban használnak digitális eszközöket. A 2010 után születettek (ők az alfa generáció) 44 százaléka rendszeresen használ érintőképernyős mobilt vagy tabletet, átlagosan napi fél órát. Kétéves kortól a gyerekek fele kütyüzik, a négy év felettieknél ez az arány már 60 százalék. Sőt, már az 1 és 2 év közöttieknek is több mint az egyharmada használja a mobileszközöket.

Fotó: 123RF
A felmérést, amelynek eredményét a Journal of Children and Media szaklapban publikálták, azért indították, mert kíváncsiak voltak, milyen mértékben használnak digitális eszközöket a legfiatalabbak, és ez hogyan hat a fejlődésükre. Bunford Nóra, a publikáció egyik szerzője elmondta: itt is fontos a szülői minta. Ha egy gyerek azt látja, hogy a szülő folyton mobilozik és érzelmileg kötődik a telefonjához, akkor a gyerek is fontosnak tartja és többet foglalkozik vele. Úgy tűnik, azok a kicsik is több időt töltenek a kütyüik társaságában, akiknek a szülei megengedőbbek, alacsonyabb iskolai végzettségűek, és úgy gondolják, kevesebb kárt okoz, mint amennyi előnye van annak, ha a gyerek minél korábban megismerkedik a modern digitális eszközök használatával.
Konok Veronika, a publikáció másik szerzője ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az első hét évben az agy még nagyon plasztikus, fejlődésben van, ezért a korai élményeknek nagy hatásuk lehet a gyerekek fejlődésére, akár pozitív, akár negatív irányban. Egyelőre felmérhetetlen, milyen változásokat idézhet elő a korai mobilhasználat, mondják a kutatók. Feltételezésük szerint ilyen kis korban a gyerekeknek még szükségük van szülői iránymutatásra a digitális eszközök használatához, ezért a laborban dolgozó pszichológusok, biológusok és informatikusok kifejlesztettek egy applikációcsomagot, amelynek segítségével egészséges keretek között tartható a kisgyermekek digitáliseszköz-használata. – Célunk az, hogy a gyerekek kütyüzését pozitívabb irányba tereljük, például serkentsük a társas interakcióikat, emellett pedig segítséget adunk a szülőknek a kütyüzés időkorlátjának betartatásához – mondta Konok Veronika. Az applikáció letölthető az Alfageneráció.hu oldalról, ahol a további kutatáshoz is csatlakozni lehet. A labor munkatársai ugyanis szeretnének pontosabb képet kapni arról, milyen hatással van az alfa generáció tagjainak érzelmeire, társas készségeire a korai digitáliseszköz-használat vagy az, ha a szülők igyekeznek távol tartani ettől gyermeküket. A felméréshez ezért rendszeres kütyühasználó kicsik szüleit és olyanokat is várnak, akik egyáltalán nem használnak mobiltelefont vagy tabletet.