A múlt hétfőn elhunyt Günter Grass, Nobel-díjas német író távozása egy korszak végét is jelenti: a német múlttal, azaz önmagával is hadakozó, baloldali, elkötelezett értelmiség korszaka ér lassan véget Németországban.
Grass még hitt abban, hogy az értelmiségnek küldetése van – és ezért állt fel minden választási kampányban a mindenkori szocdem jelölt mellé a színpadra. Németország lelkiismerete akart lenni. Német múltja azonban őt is utolérte, így élete vége felé nem csak politikai, de személyes üggyé is vált számára a német múltfeldolgozás. Keménysége miatt nem csak a németeknél, de Izraelben is számtalanszor bírálták.
2006-ban jelent meg egy vaskosabb kötet Én nem címen. Joachim Fest konzervatív német történész, a talán legjelentősebb és legvitatottabb Hitler-életrajz szerzője gyerekkorára, fiatalságára, azaz a hitleri időkre emlékezett vissza. A cím elegáns fricska volt – mégpedig azon Günter Grass felé, aki egész életében a múltfeldolgozást sürgette, de éppen 2006-ban vallotta be, hogy ennek nagyon mély személyes okai is vannak. A baloldali Nobel-díjas író ugyanis 2006 nyarán ismerte be, hogy tizenhét évesen önként beállt a Waffen-SS soraiba.
A Grass-szal azonos korosztályba tartozó Joachim Fest, akit jobboldalisággal, Hitler-relativizmussal vádoltak történészi karrierje során, memoárjának címében szúrt oda Grassnak: Èn nem. A konzervatív Joachim Fest és családja egy percig sem lett hitlerista, a rendszert elutasították, nem álltak be. És talán éppen azért, mert sohasem keveredtek bele, a háború után higgadtabban tudta az okokat is elemezni.
Günter Grass számára azonban a múltfeldolgozás személyes, érzelmi ügy volt. Az ötvenes évektől kezdve viaskodott a német múlttal, a németséggel. A 2006-os beismerés óta azonban tudjuk: önmagával, saját múltjával, saját németségével harcolt.
Günter Grass 1927-ben született Danzingban, a ma Lengyelországhoz tartozó Gdanskban. Szülei egyszerű emberek voltak, édesanyja szigorú katolikus nevelésben részesítette. A háború után a családnak menekülnie kellett. Az elűzött, elmenekült németek sorsa hosszú ideig nem érdekelte Grasst, mert a túl személyes téma, az érintettség miatt félt, hogy múltja számos más eleme is hamar előjöhet. Nem személyes tragédiák krónikása akart lenni, hanem egy olyan kultúrnépé, mint a németé, amely egyszerre volt képes Európa szellemtörténetének csúcsait és mélységeit elérni. Goethe, Schiller, Humboldt, Nietzsche népe, a filozófusok és költők nemzete az emberirtást is tökélyre fejlesztette és olyat tett, amire előtte a történelemben nem volt példa: vezetőinek célja az volt, hogy egy másik népet, népcsoportot módszeresen, tudatosan, tervezetten, ipari precizitással irtsanak ki. Kelet-Európában ráadásul éppen az ott élő németség és a németes műveltségű zsidóság jelentette ezt a kultúrát – azaz ugyanazon kultúra harapott önmagába és számolta fel önmagát.
Günter Grass nem akart hosszú ideig családjának és a családjához hasonló német elüldözött millióknak a történetével foglalkozni – mert úgy érezte, hogy a feldolgozandó feladat, a német múlt nem személyes történetekből, hanem morális parancsokból érthető meg. Ezért nem megérteni akart, mint Joachim Fest, hanem ítélkezni. Joachim Festnek persze könnyű dolga volt: nagypolgári családból jött, konzervatív-polgári neveltetése megakadályozta, hogy a náci, majd az antináci dogmatizmus foglya legyen. Neki megvolt az a szabadsága, hogy személyes sebek felszakítása nélkül megérthesse a német tragédiát, a német bűnt, Hitler személyét.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!