Célkeresztben a nemzetállam

Reflexiók Techet Péter írására a rendszerváltó elitről, az unió és Magyarország közös jövőjéről.

Kulin Ferenc
2015. 05. 04. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irodalmi mozgalmak, történettudományi iskolák és politikai pártok szerveződtek a szemben álló, összebékíthetetlennek látszó álláspontok igazolására, s csak a XX. század végén, a rendszerváltozás kezdetekor villant fel a remény, hogy az egységessé váló Európában ez a dilemma végérvényesen okafogyottá válik. Hiszen a nemzetek Európájában, úgy hittük, leomlanak a falak a szegény és a gazdag országok között, s miután az önmagával megbékélő öreg kontinensünktől egyetlen nagyhatalomnak sem kell tartania, a mi biztonságunkat sem fenyegeti veszély. Tévedtünk, s ezért csalódnunk kellett.

Ám hogy miben tévedtünk, s miért kellett csalódnunk, azt még magunk között sem tisztáztuk kellőképpen. A tárgyszerű és önkritikus oknyomozás helyett kétfajta mítosz egyre erősödő hatása érzékelhető a közvéleményben. Az egyik szerint csakúgy, mint a korábbi tragikus sorsfordulóink esetében, idegen hatalmak összeesküvésének áldozatai lettünk, a másik az igazi rendszerváltás elmaradásában láttatja csalódásunk okát. Egyre növekvő médiafelületen láthatjuk, olvashatjuk a képtelen vádakat, amelyek szerint a „valahonnan küldött”, „fogott” ember, Antall József árulta el az első szabad választásokon győztes MDF ügyét, a másik oldalról pedig éppen azt a nemzeti programot veszik össztűz alá, amely Lakitelek, az Antall-kormány és a Fidesz politikájának közös nevezőjévé válhatott. Jó példa ez utóbbira Techet Péternek a Magyar Nemzet április 27-i számában megjelent Lehet-e kiút a több Európa? című cikke.

Ennek egyik tétele így szól: „Ugyan a magyar kormány arra büszke, hogy milyen szépek a makrogazdasági mutatóink (amelyek persze semmit nem mondanak a magyar nyomorról, hanem éppen elfedik azt), és Budapest EU-politikáját is kizárólag a nemzetállami szuverenitás védelme határozza meg, de ha valamit bebizonyított az elmúlt ötévnyi görög válság (félre)kezelése, az éppen a kevesebb nemzetállam és a több európai föderalizmus szükségessége.”

Tekintsünk el ezúttal a Budapest EU-politikáját bíráló, s csak a Fidesz-kormány igénytelen kritikájának konjunktúrájával magyarázható megjegyzés felületességétől, s összpontosítsuk figyelmünket a „kevesebb nemzetállam” és a „több európai föderalizmus” mellett felsorakoztatott érvekre.

„Az európai kontinensen a nemzetállamok megmaradása egy folyamatosan lefelé tartó spirálhoz vezet, egyre inkább kiszolgáltatva azokat a határaikat könnyedén átlépő tőkének. Aki tehát Magyarországon kormányzati pozícióból ágál az európai föderalizmus ellen és a nemzetállamok mellett, az akarva-akaratlanul a magyar szegénységet tartósítja. Egy megosztott, gyenge Európában, ahol nincs egységes szociális szabályozás, ahol nincs belső újraelosztás, a szegényebb tagállamok egyetlen túlélési esélye, hogy szegények maradnak, és ezzel vonzzák be a tőkét. Erre a pályára állította az országot 1990-ben a rendszerváltó elit, és sajnos a 2010-es kormányváltás sem hozott változást e téren. Legfeljebb az egész most még egyfajta honvédő háborúnak is tűnhet, holott a magyar ember, éppen a keményen dolgozó kisember abban lenne érdekelt, hogy növekedjenek az Európai Unió jogkörei, nagyobb legyen a költségvetése (azaz több legyen az újraosztható pénz), létrejöjjön egy egészségesebb európai szociális háló, és erősebb politikai hatalom tudjon fellépni a nemzetközi tőkefolyamatokkal szemben. Mindez csak akkor lehetséges, ha Európa végre elindul a föderalizáció felé. Ennek eredménye egy olyan államalakulat lehetne, mint az Egyesült Államok, ahol a tagállamoknak számos jogkörük van, de a központi hatalom rendelkezik annyi jogkörrel, lehetőséggel, eszközzel, hogy nem engedne kialakulni, illetve megszilárdulni olyan égbekiáltó szociális különbségeket, mint amilyenek a nemzetállamokra szakadt Európa Uniót ma is jellemzik.”

Igaza van a szerzőnek, amikor Európa ismétlődő és mélyülő válságaiért az „egységes szociális szabályozás” és a „belső újraelosztás” hiányát teszi felelőssé, de vitatható, hogy egy egységes, erős Európán belül ne lenne helyük a szuverén nemzetállamoknak. Lehet őszintén kételkedni ennek értelmében, s lehet ironizálni is az eddigi erőfeszítések kudarcainak láttán. Világkép, történelmi tapasztalat és alkat kérdése is, hogy ki tud hinni egyszerre Magyarország és az unió közös jövőjében, s ki adja meg magát a reménytelenségnek. Egy dolgot biztosan nem lehet tenni a hiteltelenné válás kockázata nélkül: nem lehet a magyar nemzetpolitikát tenni felelőssé sem szociális állapotainkért, sem Európa gyengélkedéséért. Techet Péter márpedig ezt teszi, amikor az erős föderatív Európa eszményével a szuverenitásáért „honvédő háborút” viselő nemzetállamot állítja szembe. Nem azért visszatetsző és hamis ez a diagnózis, mert az itthoni és az Európai Parlament balliberális frakcióinak egyre erőtlenebb, s ennek arányában egyre hisztérikusabb vádjait visszhangozza, hanem mert dokumentálható tények helyett könnyen cáfolható állításokra és semmivel nem igazolható feltevésekre épül. Minden alapot nélkülöz az a kijelentés, hogy „erre a pályára állította az országot 1990-ben a rendszerváltó elit, és sajnos a 2010-es kormányváltás sem hozott változást e téren”. Másfelől igazolhatatlan az a hipotézis, amely szerint a „nemzetállamokra szakadt Európa” (szakadt? Ugyan mikor?!) ne lenne kiszolgáltatva a határait „átlépő tőkének”, ha az Egyesült Államokéhoz hasonló föderatív államszövetséggé tudna fejlődni.

Ami a rendszerváltó elitet érő bírálatot illeti, a Techet Péterénél szigorúbb ítéletet is el tudok fogadni, ha körültekintő elemzésre épül. Az a vád azonban, amely a fordulat évének felelős politikusait marasztalja el az európai egység megteremtésének elmulasztásáért, tájékozatlanságra vall. Nemcsak azt hagyta figyelmen kívül a szerző, hogy 1990-ben valamennyi kelet-közép-európai ország sürgette a Nyugat-Európával és az Egyesült Államokkal való lehető legszorosabb együttműködést, de arról is megfeledkezett, hogy a volt szocialista országok közös fellépésének a legaktívabb kezdeményezője éppen a magyar külpolitika volt. Antall Józsefnél következetesebben senki nem képviselte az új szövetségi rendszer kereteit kijelölő euroatlanti integráció gondolatát, s ő volt az is, aki az Európai Közösséggel megkötendő társulási szerződés előkészületei során a visegrádi együttműködés összehangolt álláspontjára is hivatkozhatott a nemzetközi fórumokon.

Nem azért gyengélkedik tehát Európa, mert a rendszerváltó elit elszalasztotta volna az összefogásra kínálkozó történelmi esélyt, hanem mert mindmáig nem teremtődtek meg egységének a rajtunk kívül álló feltételei. Ma már, ha mindent nem is, többet tudhatunk a mulasztás okairól, mint bármikor az elmúlt negyedszázadban.

Az 1990-es esztendő közelmúltban megjelent diplomáciai dokumentumainak ismeretében (Sáringer János: Iratok az Antall-kormány külpolitikájához és diplomáciájához, I. Veritas, 2015.) már nem kell elméleteket konstruálnunk, ha választ keresünk a miértekre. A külügyminisztérium 25 évre titkosított iratanyaga igazolja, hogy az eredendő okot a nyugati hatalmak stratégiai céljainak összehangolatlanságában, olykor nyilvánvaló érdekellentéteiben kell keresnünk. Másképp gondolták/akarták Európa egységét a németek, másképp a franciák, másképp az angolok, s ha ők egymással megegyezésre jutottak, Amerikának voltak/vannak más elképzelései. A téves diagnózis mellett vessünk egy pillantást Techet Péter javallatára is. Valóban az Egyesült Államok kínálná a mintát a jól működő európai föderációhoz?

A szabad piacon áramló tőke, amellyel szemben a szerző helyes megállapítása szerint védtelenek vagyunk, talán Amerika határait nem lépte át? S ha a sok tekintetben még mindig irigylésre méltó államszervezete megóvja is tagállamait a görögországihoz hasonló pénzügyi katasztrófától, a gazdagok és a szegények között soha korábban nem tapasztalt mélységű szakadék, amit riasztó statisztikák bizonyítanak, nem ugyanannak a rendszernek a tarthatatlanságáról szól, mint Európáé? Vajon nem ugyanaz a veszély fenyegeti a szabad piac társadalmait a tengerentúl, mint Európában, Körössényi András kifejezésével élve a szuverén államiság elporladásának veszélye?

Ha Európa az ezredfordulón tovább haladt volna azon az úton, amelyet 1989-ben a Delors-féle bizottság jelölt ki, ha az unió alkotmánya nemcsak a preambulumában említi meg a szociális piacgazdaság programját, hanem intézményrendszerét is arra építi, a föderáció eszméje ma nem ütközne a nemzetállamok ellenállásába, s nem fenyegetné a nyugati civilizációt a törzsi szellem, a nemzeti fundamentalizmus és a romantikus nacionalizmusok újraéledésének veszélye. Miután azonban az európai integráció végül is nem terjedt ki a társadalmi értékszempontokat képviselő intézmények megteremtésére, ez a felelősség változatlanul a szuverén nemzetállamokra hárul. Mindaddig, amíg a „határokon átlépő tőke” csak a „porladó szuverenitás” ellenállás nélküli közegében érzi biztonságban magát.

A szerző irodalomtörténész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.