A gazdálkodónak nem könnyű megtalálnia az arany középutat. Ahogy a politikának sem az elégséges eszközöket a fenti helyzeteket legalább részben kezelő agrárbiztosítások kapcsán. Pedig ha már van ilyen rendszer, azt nemcsak a kirakatba kellene tenni – aztán ha túl sok az igény, visszaosztani az egy igénylőre jutó pénzt –, hanem illene rendesen működtetni is. Az, hogy a magyar politika mit tud kezdeni az agrárvilággal, mindenkor jellemezni fogja az irányítást és a kormány filozófiáját. Kevés fontosabb dolog van annál, mint felmérni, ezen a területen milyen lehetőségei vannak Magyarországnak a jövőben – tekintetbe véve, hogy sokat emlegetett előnyei még megvannak, de az elsivatagosodással lassan csökkenni fognak.
Hazánkban valami oknál fogva nem találják meg az útjukat a hosszabb távon állami tulajdonban tartott élelmiszer-gazdasági cégek. Volt, hogy a privatizált vállalatok eladása sem volt minden szempontból tiszta, de sok esetben nem is a magánosítás módja, mint inkább a politikai szekértáborokkal való mutyi piszkolta be azokat. Ezért is nem történt az ügyükben jóformán semmi, annak ellenére, hogy sokakban felvetődött a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja. Ahhoz ugyanakkor ma már nem férhet kétség – bár az esetleg törvénytelen jogügyleteket nem ez a tény „szentesíti”, hanem az elévülés –, hogy számos piszkos cégként emlegetett, egykor veszteséges állami agrártársaság az eladása óta példásan működik. Ami mégiscsak arra utal, hogy a magántulajdon jobban teljesít.
Az állam kezén maradt cégek ugyanis rosszul teljesítenek. Legutóbb például a Tartalékgazdálkodási Nonprofit Kft.-nek 410 millió forintja ragadt benn a Hungária Értékpapír Zrt.-nél. Nagyobb nagyságrendet keresve érdemes mindjárt az egykori bábolnai mintagazdaságra visszagondolni, amelynek vezetője, Burgert Róbert annak idején úgy járt fel Váncsa Jenőhöz, a háztáji gazdálkodást elterjesztő legendás agrárminiszterhez, mint Nádudvarról Szabó István. Ők ketten egy időben voltak Magyarország erős agráremberei, s míg az anekdota szerint Burgert az ország nyugati felébe kérte és vitte a pénzt, addig Szabó a keletibe. Az aranykor elmúlt, de a Bábolna Zrt. ellehetetlenítéséhez azért még így is évekre volt szükség. Az utolsó időkben már a társaság működésének beszüntetése is legalább egy lépés volt – ha megoldás helyett megtorpanást jelentett is – az addigra kialakult céltalansághoz, esztelen pazarláshoz képest. Más kérdés, hogy az utóbbinak is megvolt a célja: a leváltásuk után rendre megsértődött pártemberek még a céghez köthető pozíciójukban sokszor homályosnál homályosabb módon herdáltak el pénzeket.