Cégér nyolcszázmillióért

A javaslat szerint Tokajiként csak az eszenciát és az aszút lehetne forgalmazni.

Tóth László Levente
2015. 06. 09. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdálkodónak nem könnyű megtalálnia az arany középutat. Ahogy a politikának sem az elégséges eszközöket a fenti helyzeteket legalább részben kezelő agrárbiztosítások kapcsán. Pedig ha már van ilyen rendszer, azt nemcsak a kirakatba kellene tenni – aztán ha túl sok az igény, visszaosztani az egy igénylőre jutó pénzt –, hanem illene rendesen működtetni is. Az, hogy a magyar politika mit tud kezdeni az agrárvilággal, mindenkor jellemezni fogja az irányítást és a kormány filozófiáját. Kevés fontosabb dolog van annál, mint felmérni, ezen a területen milyen lehetőségei vannak Magyarországnak a jövőben – tekintetbe véve, hogy sokat emlegetett előnyei még megvannak, de az elsivatagosodással lassan csökkenni fognak.

Hazánkban valami oknál fogva nem találják meg az útjukat a hosszabb távon állami tulajdonban tartott élelmiszer-gazdasági cégek. Volt, hogy a privatizált vállalatok eladása sem volt minden szempontból tiszta, de sok esetben nem is a magánosítás módja, mint inkább a politikai szekértáborokkal való mutyi piszkolta be azokat. Ezért is nem történt az ügyükben jóformán semmi, annak ellenére, hogy sokakban felvetődött a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja. Ahhoz ugyanakkor ma már nem férhet kétség – bár az esetleg törvénytelen jogügyleteket nem ez a tény „szentesíti”, hanem az elévülés –, hogy számos piszkos cégként emlegetett, egykor veszteséges állami agrártársaság az eladása óta példásan működik. Ami mégiscsak arra utal, hogy a magántulajdon jobban teljesít.

Az állam kezén maradt cégek ugyanis rosszul teljesítenek. Legutóbb például a Tartalékgazdálkodási Nonprofit Kft.-nek 410 millió forintja ragadt benn a Hungária Értékpapír Zrt.-nél. Nagyobb nagyságrendet keresve érdemes mindjárt az egykori bábolnai mintagazdaságra visszagondolni, amelynek vezetője, Burgert Róbert annak idején úgy járt fel Váncsa Jenőhöz, a háztáji gazdálkodást elterjesztő legendás agrárminiszterhez, mint Nádudvarról Szabó István. Ők ketten egy időben voltak Magyarország erős agráremberei, s míg az anekdota szerint Burgert az ország nyugati felébe kérte és vitte a pénzt, addig Szabó a keletibe. Az aranykor elmúlt, de a Bábolna Zrt. ellehetetlenítéséhez azért még így is évekre volt szükség. Az utolsó időkben már a társaság működésének beszüntetése is legalább egy lépés volt – ha megoldás helyett megtorpanást jelentett is – az addigra kialakult céltalansághoz, esztelen pazarláshoz képest. Más kérdés, hogy az utóbbinak is megvolt a célja: a leváltásuk után rendre megsértődött pártemberek még a céghez köthető pozíciójukban sokszor homályosnál homályosabb módon herdáltak el pénzeket.

Sajnálatos, de a Tokaj-Hegyalja kapcsán mostanában tapasztalható történések kísértetiesen hasonlítanak az egykori bábolnás forgatókönyvre. A Bábolna Zrt.-vel szinte sportszerűen űzött – a baromfi-ágazati szereplők körében máig emlékezetes – nagy ívű piaczavaró tevékenység után most a szintén állami Tokaj Kereskedőház Zrt.-vel befolyásolnák a piacot, csak épp most a borok piacát. Ez persze már a következménye lenne annak a folyamatnak, melynek megvalósítását tervezik (azután, hogy az átfogó minőségi megújítás érdekében már korábban is szigorították a szabályozást a borvidéken).

Egy nemzetközi tanácsadó cég által vezetett konzorcium egy tíz országot érintő, 62 ezer fő megkérdezésével lezajlott kutatás eredményeire, illetve a helyi termelők széles körétől kapott válaszokra és javaslatokra építve dolgozta ki azokat a stratégiai irányelveket, amelyek megvalósítása révén szerintük a tokaji borok nemzetközi szinten is sikeresek lehetnek. Azt most ne is kérdezzük, hogy eddig mitől volt sikeres a Tokaji annyira, hogy állítólag még a szlovák titkosszolgálat is bevetette magát annak érdekében: ne csak a magyar borok címkéjén lehessen ott ez a szó, hanem a szlovák palackokon is.

A javasolt irányelvek megvalósítása ugyanakkor olyan jelentős változással járna, hogy a szlovák „tokajit” termelők akár nyugodtan hátra is dőlhetnének a karosszékükben. A mi Tokaj-Hegyaljánkról ugyanis eszerint Tokajiként a jövőben csak az eszenciát és az aszút lehetne forgalmazni. Ugyancsak Tokajiként, de egy új, a nemzetközi piacon jól csengő névvel lehetne értékesíteni a késői szüretelésű borokat és a velük azonos termékkategóriába tartozó szamorodnit is. Emellett „Tokaj borvidéken termelt” megjelöléssel lehetne ellátni a világban egyre népszerűbb száraz furmintokat és off-dry (kevés maradék cukrot tartalmazó) borokat, a félédes borok azonban egyik megjelölést sem viselhetnék.

A jövőben az aszúborok mellett zászlóshajó szerep juthat a száraz furmintoknak is, ugyanis a világpiacon egyre nagyobb az igény az ilyen típusú borokra. A számítások szerint 2020-ban a furmintok adhatják a tokaji bortermelés mennyiségének 60–65, értékének 52–57 százalékát. Ugyanakkor az aszúk és a késői szüretelésűek a teljes termelés 13–18 százalékát fedhetik le, ám magasabb áruk miatt a bevételek 27–35 százalékát adhatják. A kutatás alapján a legnagyobb haszonnal kecsegtető célpiacokat is meghatározták, ezek az Egyesült Államok, Kína és az Egyesült Királyság lehetnek a már jól bejáratott kelet-közép-európai piacok mellett.

A fenti irányelvek megalkotásához nem volt elég önmagában a tokaji lobbi, pedig Hegyalját különösen kedvelik a politikusok. Összesen 13,7 milliárd forint támogatást szántak a borvidékre, ebből hárommilliárd jutna márkaépítésre. Ennek a hárommilliárdnak az „előlege” az a 860 millió forint, amelyet a Tokaj Kereskedőház Zrt. kifizetett a már említett nemzetközi – nem mellesleg inkább pálinkaügyekben és nem a borpiacon járatos – tanácsadó cégnek a tanulmányért, amely mögött, ahogy a kereskedőház kommunikációs ügynöksége is hangsúlyozza, ott a temérdek kutatás, munka stb.

Még arra is felhívják a figyelmet, hogy ilyen léptékű munkára a felkért piackutató cég történetében is csak kétszer volt példa: a L’Oreal és a Samsung rendelt hasonlót. Ha ez igaz, akkor mi, magyarok már megint elég gálánsak vagyunk. Részünkről ugyanis az a Tokaj Kereskedőház Zrt. fizetett több mint 800 millió forintot előlegként, amely évek óta masszívan veszteséges: 2012-ben 2,6 milliárd, 2013-ban félmilliárd, 2014-ben pedig 1,78 milliárd forint volt a mínusza, annak ellenére, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2013-ban másfél milliárd forinttal felemelte a cég törzstőkéjét.

Kína és a tengerentúl szerepének felértékelődése a magyar bor, illetve a Tokaji kapcsán annyira egyértelmű, hogy borász körökben már évek óta beszélnek róla. Mint ahogyan arról is, hogy a bormarketingre költött pénzek azért hatástalanok, mert rosszul használják fel őket. A vázolt irányelvekről ráadásul még a Tokaj Marketing Testület is egyeztet, a hírek szerint a hegyaljai borászok közül most többek véleményét is meghallgatva. Kár volt tehát megrendelni ezt a kutatást, különösen ilyen méregdrágán.

Hogy is mondják mifelénk? Nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja – de akkor is zörög, ha zörgetik. Mivel a borhoz errefelé mindenki ért, a vigyázó szemek most a Tokaj Kereskedőház Zrt.-re vetődnek. Mint mindannyian tudjuk, az igazán fontos meccsek nem a kispályán dőlnek el, hanem a nagyobbakon. Jelen esetben a Tokaj Kereskedőház Zrt. tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.