Több mint 860 millió forintba került az a tanulmány, ami a Tokaji borvidék számára tartalmaz marketingjavaslatokat – tudta meg a Magyar Nemzet. Az anyagot az az állami tulajdonban lévő Tokaj Kereskedőház (TK) rendelte meg, amelynek vesztesége 2012-ben 2,6 milliárd, 2013-ban félmilliárd, 2014-ben pedig 1,78 milliárd forint volt a mérlegadatok szerint. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2013-ban 1,5 milliárd forinttal emelte a cég törzstőkéjét.
A TK Zrt. 2014-es mérlegében 860,765 millió forint szerepel „immateriális javakra adott előlegek” címén. Ez brandépítési előleg, és a Claessens International nemzetközi tanácsadócégnek fizették ki a tanulmányért.
A dokumentum legnagyobb visszhangot kiváltó javaslata, hogy tokajinak ezentúl csak az aszút és az eszenciát lehetne nevezni, más néven forgalmaznák a késői szüretelésű borokat és a szamorodnit, illetőleg a száraz furmintborokat, míg a félszárazak és a félédesek az eredetmegjelölést sem viselhetnék.
Lapunk információi szerint a tokaji borászok nem mind örülnek a borvidékkel kapcsolatos legújabb terveknek, habár homályos ígéretek szerint a borvidék tizenötmilliárd forintnyi támogatást kapna, ebből hárommilliárd jutna brandépítésre. Ennek az állítólagos hárommilliárd forintnak a része a már kifizetett 860 millió forint.
A marketingtervet jól megalapozottnak, sok dologban előremutatónak, de nyilvánvalóan finomhangolásokra szorulónak tartja Mészáros László, a Disznókő Szőlőbirtok igazgatója. Lapunk érdeklődésére kifejtette: a Tokaj marketingtestület először jövő héten egyeztet arról, hogy mi elfogadható a javaslatokból a termelőknek, a testület fogalmazza majd meg indítványát a Tokaji borvidék Hegyközségi Tanácsának, amely végül eldönti, mi valósuljon meg a javaslatokból.
A szakember emlékeztetett arra, hogy a hegyközséggel már korábban belekezdtek a borvidéki szabályozásba, a kutatás eredménye pedig részben már őket igazolta. Disznókő száraz borainak értékesítését nem veszélyezteti, ha nem írják rá, hogy Tokaji, a Disznókő márka ugyanis erős. Ugyanakkor éppen a tokaji száraz borok azok, amelyek a kutatás szerint igazán esélyesek piacok meghódítására, így ezeket kiemelten kell kezelni a jelölés terén is, például Tokaj Dry megkülönböztető névvel – tette hozzá a szakember, aki nem ért egyet azzal sem, hogy a „puttonyos” megjelölést a későbbiekben nem lehet alkalmazni az aszúknál.