Tokaj-tanulmány közel egymilliárdért

Hiába került 860 millió forintba a borvidék marketingjét megújító javaslat, sok borász kiforratlannak tartja a terveket.

Tóth László Levente
2015. 06. 05. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 860 millió forintba került az a tanulmány, ami a Tokaji borvidék számára tartalmaz marketingjavaslatokat – tudta meg a Magyar Nemzet. Az anyagot az az állami tulajdonban lévő Tokaj Kereskedőház (TK) rendelte meg, amelynek vesztesége 2012-ben 2,6 milliárd, 2013-ban félmilliárd, 2014-ben pedig 1,78 milliárd forint volt a mérlegadatok szerint. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2013-ban 1,5 milliárd forinttal emelte a cég törzstőkéjét.

A TK Zrt. 2014-es mérlegében 860,765 millió forint szerepel „immateriális javakra adott előlegek” címén. Ez brandépítési előleg, és a Claessens International nemzetközi tanácsadócégnek fizették ki a tanulmányért.
A dokumentum legnagyobb visszhangot kiváltó javaslata, hogy tokajinak ezentúl csak az aszút és az eszenciát lehetne nevezni, más néven forgalmaznák a késői szüretelésű borokat és a szamorodnit, illetőleg a száraz furmintborokat, míg a félszárazak és a félédesek az eredetmegjelölést sem viselhetnék.

Lapunk információi szerint a tokaji borászok nem mind örülnek a borvidékkel kapcsolatos legújabb terveknek, habár homályos ígéretek szerint a borvidék tizenötmilliárd forintnyi támogatást kapna, ebből hárommilliárd jutna brandépítésre. Ennek az állítólagos hárommilliárd forintnak a része a már kifizetett 860 millió forint.

A marketingtervet jól megalapozottnak, sok dologban előremutatónak, de nyilvánvalóan finomhangolásokra szorulónak tartja Mészáros László, a Disznókő Szőlőbirtok igazgatója. Lapunk érdeklődésére kifejtette: a Tokaj marketingtestület először jövő héten egyeztet arról, hogy mi elfogadható a javaslatokból a termelőknek, a testület fogalmazza majd meg indítványát a Tokaji borvidék Hegyközségi Tanácsának, amely végül eldönti, mi valósuljon meg a javaslatokból.

A szakember emlékeztetett arra, hogy a hegyközséggel már korábban belekezdtek a borvidéki szabályozásba, a kutatás eredménye pedig részben már őket igazolta. Disznókő száraz borainak értékesítését nem veszélyezteti, ha nem írják rá, hogy Tokaji, a Disznókő márka ugyanis erős. Ugyanakkor éppen a tokaji száraz borok azok, amelyek a kutatás szerint igazán esélyesek piacok meghódítására, így ezeket kiemelten kell kezelni a jelölés terén is, például Tokaj Dry megkülönböztető névvel – tette hozzá a szakember, aki nem ért egyet azzal sem, hogy a „puttonyos” megjelölést a későbbiekben nem lehet alkalmazni az aszúknál.

A Tokaj Oremus Pincészet vezetője, Bacsó András harminc éve dolgozik Tokaj-Hegyalján, és sok olyan dolgot lát a javaslatban, ami nem biztos, hogy jó a borvidéknek. – A javaslat nagyon kidolgozatlan, a borágazat sokkal nagyobb átgondolást igényelne – magyarázta, hiányolva a tanulmányból a szakmaiságot, a nemzetközi látásmódot. Emlékeztetett arra, hogy a kutatást a TK Zrt. indította el, a saját borkínálatának a megtisztítása érdekében. – Ez így rendben is lenne, de borvidéki szinten nagyon komoly vitákra van szükség egy stratégia kialakítására, a piaci szereplőkkel való egyeztetés azonban még nem történt meg – hívta fel a figyelmet.

A TK Zrt. árbevétele tavaly az előző évi 3,88 milliárd forintról 1,99 milliárdra csökkent. Nem csak az export mérséklődött mintegy harminc százalékkal 1,06 milliárd forintra az előző évhez képest, a belföldi értékesítés 60 százalékkal, 932 millióra zuhant az előző évi 2,33 milliárd forintról. Ide tartozik, hogy tavaly májusban hárommilliárd forintnyi borkészletének értékesítését függesztette fel a társaság, arra hivatkozva, hogy a cég korábban alkalmazott borkészítési technológiái vagy a nyilvántartások hibás kezelése miatt a készleten levő boroknál jelentős lehet azoknak a tételeknek az aránya, amelyek a társaság és a Tokaji elnevezés érdekében nem értékesíthetők.

Az ügyet megpróbálták a korábbi vezérigazgató, a 2013. január végén menesztett Kiss István nyakába varrni, végül utódja, Goreczky Gergely távozott a vezérkar több tagjával együtt. Idén februártól Gaálné Király Enikő vezérigazgató, aki tavaly szeptembertől általános vezérigazgató-helyettesként dolgozott. Hivatalosan tehát erre a TK Zrt.-re építenék fel a borvidék fejlesztését, a lapunk által megkérdezett további, nevük elhallgatását kérő szakértők is óvatosak. – Ezt úgy is lehet értelmezni – hívja fel a figyelmet egyikük –, hogy egyesek megint közösségi pénzből kívánnak előnyhöz jutni mások kárára, erre utal a brandépítés kapcsán a magas megbízási díj is.

– A szándék nem ez – mondta érdeklődésünkre a TK Zrt. vezérigazgatója. Gaálné Király Enikő rámutatott: a cél az, hogy a szőlőtermelőktől a társaság olyan alapanyagot vásároljon, amiből a nemzetközi piacon jó áron eladható áru készülhet. Ezzel a TK Zrt. – amellett, hogy profitorientáltan működik – az egész borvidék felemelkedését segíteni tudja, hiszen a minőséget javítja, az árat emeli, a piaci jelenlétet is fokozza. A termelés mennyiségét nem kívánják csökkenteni, a kapacitásokhoz próbálják megkeresni a piacokat, ami azt is jelenti, hogy nem csak csúcsborokat készítenek majd, az alacsonyabb minőséget azonban nem Tokaji néven forgalmazzák. – A bemutatott javaslat nincs kőbe vésve, arról egyeztetések következnek – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.