Falakat építő civilizáció

Nem a déli határzár a valódi probléma, hanem társadalmunk virtuális válaszfalai.

Buzna Viktor
2015. 06. 23. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hankiss szerint az emberi lény biológiai, fizikai képességei révén arra kárhoztatott, hogy tudatosan küzdjön a kipusztulás ellen. Mivel a vadállatoknak megadatott vastag bundát, karmokat és agyarakat fajunk esetében az intelligencia helyettesíti, nemcsak kiszolgáltatottságunkkal, de életünk jelentéktelen voltával is szembesülnünk kell: ismerve az univerzum felfoghatatlan méreteit, végtelen hosszú folyamatait, egy-egy emberöltő csupán villanásnyi szikrának tűnik. Hankiss szerint ezért valamennyi kultúra az elmúlás érzésének ellensúlyozására törekszik, aminek fizikai és szimbolikus szerkezeteit egyaránt megalkotja. E törekvés alapeleme a falak építése, melyek megvédik a bent lévőket a külső világ veszélyeitől, burkot képeznek a természet káoszában, s megteremtik az emberi fennhatóság illúzióját.

Az Édenkert ezeknek a megszentelt, zárt helyeknek a legerősebb szimbóluma, és jelképe általában az idegen világgal szembeállított emberi világnak – írja a filozófus Félelmek és szimbólumok című könyvében, amikor a falak történelem előtti megjelenését fejtegeti. Hankiss szerint a falak jelentőségére utal az is, hogy a Paradicsom szó a perzsa „pairidaeza” szóból származik, ami fallal körülvett, zárt kertet jelent. Ha a filozófus érvelése felől tekintünk a szerb határzár ötletére, a kormányt egy ősi, a keresztény örökséggel korántsem szembeszegülő késztetés motiválja: a magyar és az európai kultúra megóvása az egyre zajosabb, kaotikusabb külvilágtól.

Ez azonban éppúgy nem fedi a valóságot, mint az ellenzéki demagógia, amely szerint a fal építésével Magyarország egy kirekesztő ellenutópia helyszínévé vált. Sokkal szomorúbb a valóság: hazánk csupán követi a globalizáció folyamatát, amely a kiüresedett liberális lózungokkal párhuzamosan egy alapvetően kirekesztő, virtuális és fizikai falak mentén szabdalt társadalmat épít.

Mindezt nemcsak az a többek által hangoztatott, kínos tény támasztja alá, hogy az említett külső, kaotikus világ is alapvetően nyugati termék: a Közel-Keletre és Afrikába high-tech hadseregekkel érkezett „rendteremtő” NATO-erők – köztük Magyarország is – kénytelenek falakkal védekezni az általuk okozott káosz végterméke, az Európába özönlő menekültáradat ellen. Rendszerkritikus gondolkodók már jóval korábban felvázolták jelenünk és jövőnk kegyetlen képét.

2007-ben jelent meg A remény lehetősége című rövidfilm, amelynek alkotói az emberiséget fenyegető veszélyekről – a globális felmelegedés vagy a tömeges népvándorlás jelenségéről – kérdeztek filozófusokat, jövőkutatókat.

A filmben külön fejezet készült Falak címmel, melyben a szlovén filozófus, Slavoj Zizek elmondja: napjaink demokráciája már régen nem az egyén számára a közügyekben kiemelt helyet biztosító rendszert, sokkal inkább egy megkülönböztetésre és zárt közösségi csoportokra szakadt társadalmat jelent. Mindez pedig éppen a biztonságot és a megélhetést nyugaton kereső migránsok számára teremt különösen hátrányos társadalmi státuszt. A menekültek ugyanis hagyományos közösségeik elvesztésével elszakadnak kultúrájuktól is, miközben többségük képtelen integrálódni a nyugati társadalomba. Bizonyára az sem segít a helyzetükön, hogy közösségi társadalmaikból kiszakadva egy pragmatikus rendszerben találják magukat: sorszámozott, megoldandó problémákból kell a társadalom teljes értékű tagjává válniuk.

Több válasz is született arra a kérdésre, miként vált a globális falu illúziója egy falakkal tagolt, barátságtalan útvesztővé. Az említett rövidfilmben Fabrizio Eva olasz történész a kapitalizmus ellentmondásos természetében látja a probléma okát. Mint mondja, a tőkés gazdaságnak érdekében állt a határok lebontása, hiszen a globális piac nagyobb profittal kecsegtet. Tegyük hozzá, a migráció rövid távon a tőkések anyagi érdekének sem feltétlenül árt: olcsó és kiszolgáltatott munkaerőt hoz a nyugati országokba, s még a gyárakat, üzemeket sem kell veszélyes harmadik világbeli térségekbe telepíteni. Fabrizio Eva szerint azonban a profitorientált piaci vezetők nem számoltak a globalizáció hosszú távú társadalmi hatásával: az áru és a tőke szabad mozgását könnyű kontroll alatt tartani, embertömegek esetében azonban már jóval nehezebb a helyzet.

Az egyre növekvő migráció kordában tartására ezért a technológia segítségével épülnek az újabb falak. A brit szociológus, Stephen Graham a gyarmatosítás bumeránghatásáról ír Városok ostrom alatt – Új militáns urbanizáció című könyvében. A nyugati világ ugyanis igyekezett saját képére formálni távoli gyarmatait, s ehhez előszeretettel alkalmazott erőszakot is. A hosszú folyamat végül egy sor, a lakosság megfigyelését, a tüntetések, lázadások előrejelzését és leverését biztosító eszközt, technológiát termelt ki, melyek végül saját városaink felfegyverzéséhez vezettek. Ennek pedig nemcsak az az oka, hogy közben a távolban pórázon tartott gyarmatok népei a személytelenséget, névtelenséget biztosító nyugati városokba költöztek, s idegenként ismeretlen veszélyt jelenthetnek.

Graham a neoliberális gazdaságpolitikában látja az egyre militánsabb nyugati világ hátterét: a szerző szerint ugyanis a vadkapitalizmus hozadéka, hogy a leszakadó szegények egyre duzzadó tömegei fokozódó veszélyt jelentenek a kiváltságosok vékony rétegére nézve.

E társadalmi egyenlőtlenségeket elemezte a kanadai rendszerkritikus filmrendező, Naomi Klein, aki „globális zöld zónákat” vizionál. Nem véletlen az iraki háborúra utaló szóhasználat. A nyugati haderők által megszállt országot zöld és piros zónákra osztották: az előbbiben a külföldiek biztonságban élvezhették az otthonukban megszokott luxust, míg a piros zónában páncélozott harcjárműveik ablakain keresztül tárult eléjük a lebombázott ország kegyetlen valósága.

Klein Sokkdoktrína – A katasztrófakapitalizmus felemelkedése című könyvében azt vizsgálja, miként épül le a nyugati világban a közszolgáltatás, s privatizálódik az oktatás, az egészségügy, sőt az infrastruktúra is. A harmadik világ zöld zónáinak megépítésére és megvédésére ugyanis már multinacionális cégek szakosodtak, melyek jelentős megrendeléseket kapnak gazdag amerikai lakóközösségektől is, akiknek egyre nagyobb teher a városi szegénynegyedekből átszivárgó bűnözés. Klein ezért úgy gondolja, hogy az iraki zöld zónához hasonlóan nyugaton is védett erődökben élnek majd a rendszer haszonélvezői, miközben a szegények a hanyatló közszolgáltatásoktól szenvedve, a falakon kívül rekednek.

E folyamatokat látva a szerb határzár nem több, mint egy falakat építő civilizáció apró, ám szimbolikus gesztusa. Érdemes tehát elgondolkodnunk azon, hogy hiteles-e az állandó képzavarban szenvedő liberális értelmiség aktuális kritikája. Hiszen a nyugati társadalmat megosztó masszív virtuális fal, a jóléti egyenlőtlenség felhúzásából ők is tevékenyen kivették a részüket: hiába a rendszer látványos kudarca, a városi liberális elit kritika nélkül fogadta el a piac felszabadítását sürgető nyugati követelést. Rózsadombi irodák ablakából bizonyára a vadkapitalizmus is szépen fest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.