Felkerülni a térképre

A fővárosnak elemi érdeke, hogy a világ ne csak a bulinegyedről ismerje.

Pápay György
2015. 06. 15. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára sokan vannak, akik vegyes érzésekkel veszik tudomásul, hogy a főváros egyik leginkább versenyképes helyszíne ma a VII. kerületben létrejött bulinegyed. A jelenség valóban kétarcú, megvan a naposabb, illetve árnyoldala – kezdjük az utóbbival. Nem feltétlenül szívmelengető azt hallani, Budapest arról válik nevezetessé a világban, hogy az európai polgár itt tudja egyedi kulisszák között fajlagosan a legolcsóbban leinni magát; ami a „bennszülötteknek\" drága, az nevetséges összeg az angol vagy holland pénztárcákhoz mérve, így tömegével érkeznek a hétvégi bulituristák, hogy feltöltekezzenek a hamisítatlan káeurópai atmoszférával. Amit pedig hazavisznek magukkal, az a fejfájás mellett a konzervált lepukkantság hangulata; valami olyasféle egzotikum, amiről jó tudni, hogy máshol élhető át, nem a saját hazájukban.

Ez a pesszimistább megközelítés, s egy ideig valóban érvényes is volt. A romkocsmák a szükségből kovácsoltak erényt, de ezzel egy olyan múltat tettek közszemlére, amitől már rég meg kellett volna szabadulnunk. A város azonban eleven szövet, ami állandó változásban van, s a fapados repülőjáratok utasainak való megfelelési kényszer igényesebb helyek megjelenéséhez, sőt egyfajta szemléleti igényesség kialakulásához is vezetett. A bulinegyed falai között kisebbfajta gasztronómiai forradalom zajlott le: az olajos lángos helyét átvette a minőségi „street food\", a retrohamburgerét a gasztroburger, a vörösboros kóláét a kézműves sör. S az omladozó, lebontásra ítélt házak egy része is megmenekült; az új életre kelt Gozsdu-udvar miatt például egyáltalán nem kell szégyenkeznünk, se építészeti szempontból, se az itt kínált szolgáltatások színvonalát tekintve. Ha nem is ez a negyed egyetlen arca, nem szabad elfelejteni, hogy ilyen arca is van.

A fenti változások talán legrokonszenvesebb vonása, hogy spontán fejlődés útján következtek be; a Kazinczy utca környékének – nemzetközi szinten is érzékelhető – átalakulása nem központi döntés eredménye volt, hanem a láthatatlan várostervezői kéz munkája, számos egymástól független egyéni és közösségi erőfeszítés szerencsés összegződése. A régió nagyvárosainak kiélezett versenyében viszont ennél jóval nagyobb tudatosságra van szükség. Ebből indulhatott ki legalábbis a kormányzat, amikor az előző, majd a mostani ciklusban is több, az épített örökség megőrzését szolgáló nagyberuházás megkezdése mellett döntött. Orbán Viktor februári évértékelő beszédében egyenesen úgy fogalmazott, hogy a harminc év pusztulás után felújított Várkert bazár a Fidesz kormányzásának szimbóluma is lehetne. S bármennyit élcelődött is a sajtó az épületegyüttes többszöri átadásán – valójában a helyzet ennél összetettebb, hiszen a parlamenti választásig magának az épületnek, míg az önkormányzati választásig a Lánchíd utcának a felújítását zárták le –, az eredmény önmagáért beszél. Az utókor ugyanis nem a sajtóhírekre fog emlékezni, hanem arra, hogy a világörökségi területen elhelyezkedő, de annak szégyenfoltjává lett épületegyüttest sikerült megmenteni az enyészettől.

Az Orbán-kormány nem konzerválja a romokat, hanem régi pompájában állítja helyre elhanyagolt épített örökségünket – szól tehát az üzenet. S valóban örömteli, ha bedeszkázott romkert helyett élettel teli várkert fogadja a turistákat a Duna partján. A kormány azonban két további, nagyobb ívű és jóval vitatottabb beruházás megkezdéséről is döntött. Az egyik a Budavári Palota rekonstrukciója, amelyről azóta, hogy kiderült, részben állami reprezentációs célokat fog szolgálni, egyszerűen nem lehet értelmes vitát folytatni. Hiába a szakértőkből álló Hauszmann-bizottság, ha a sajtó egy része úgyis azon lovagol, hogy Orbán Viktor királlyá fogja koronáztatni magát, és udvartartásával be fog költözni a Várba. Pedig ennél jóval árnyaltabb vitára adna alapot az a kérdés, hogy mit kezdjünk az előző rendszerben ide beszuszakolt intézményekkel, amelyekről kezdettől fogva tudni lehetett, hogy ezek a terek alkalmatlanok számukra (ilyen például az Országos Széchényi Könyvtár). Mivel a következő évek legnagyobb műemléki felújításáról van szó, az ellenzéknek érdemes lenne kísérletet tennie a valódi vitára. Már csak azért is, hogyha nem jár is sikerrel, legalább elmondhassa: nem a saját sztereotípiáival viaskodott.

A másik küszöbönálló kulturális nagyberuházás a múzeumi negyedként emlegetett Liget Budapest projekt. Ezt a kezdeményezést kifejezetten az a célkitűzés hívta életre, hogy Budapest felkerülhessen általa Európa múzeumi-szabadidős térképére. A munkálatokat irányító miniszteri biztos, Baán László ezzel érvelt a mellett a koncepció mellett, amelynek megvalósulása öt új múzeumépület felhúzásával járna a Városligetben. Az elképzelést azonban nemcsak az ellenzék, valamint szakmai szereplők – urbanisták, építészek, múzeumi szakemberek – sora illette kritikával, hanem kormányzati körökben is vitát váltott ki. Erről persze csak jóval áttételesebb módon értesülhetett a közvélemény. A Művészetek Palotájának tervezőjeként ismert, a miniszterelnökkel jó kapcsolatot ápoló Zoboki Gábor az új Nemzeti Galéria épületére kiírt tervpályázat keretében kérdőjelezte meg a projekt létjogosultságát, mivel olyan – nagy visszhangot kiváltott – tervet adott be, amelyen a képtár nem a Városligetben, hanem a Várnegyedben áll. A kormánybiztosként a Várkert bazár, majd a Miniszterelnökség államtitkáraként a budai Vár rekonstrukciójáért felelős L. Simon László pedig egy interjúban utalt arra: szerinte nincs szükség öt új épületre a Ligetben.

A Liget Budapest projekttel kapcsolatban nem lehet azt mondani, hogy ne hangzottak volna el mind mellette, mind ellene szóló, megfontolásra egyaránt érdemes érvek. A külső szemlélő azonban úgy érzi, mintha nem ezek számítanának, hanem a háttérben zajló érdekharc. S még ha ez jobb esetben szakmai érdekek harca is, kissé megkésettnek tűnik, ami nem kifejezetten megnyugtató. Hiszen ha a kormányzat egy ilyen volumenű beruházásra készül, a szükséges háttéregyeztetéseket előtte kellene elvégeznie, ha pedig egyszer már belevágott – például nemzetközi tervpályázatot írt ki, és győzteseket is hirdetett –, akkor jobb lenne következetesen végigvinnie. Mert így bármi legyen is a végeredmény, változzon akár előnyére a koncepció, a végén mindenkinek rossz szájíze lesz – és nem csak az örök ellenzékieknek, a „hivatalból\" rossz szájízűeknek.

Ez utóbbit már csak azért is érdemes lenne elkerülni, mert Budapestnek elemi érdeke, hogy ne csak vigalmi, hanem kulturális negyedekkel is szerepeljen a térképen. Arra azonban kicsi az esély, hogy ez spontán módon, körültekintő tervezés nélkül fog megvalósulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.