Mitől jobb a bal?

Nem könnyű megállapítani, milyen bal- és jobboldalra lenne szükség mifelénk.

Pápay György
2015. 07. 07. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszokhattuk, hogy Magyarországon valahogy minden egy kicsit másként van. Miért pont azok a klasszikus politikai kategóriák lennének kivételek ez alól, amelyek tőlünk nyugatabbra viszonylag megbízható ideológiai fogódzókként szolgálnak? Vegyük az alábbi két állítást: Magyarországon csak jobboldali pártok vannak, nincs valódi baloldal; Magyarországon csak baloldali pártok vannak, nincs valódi jobboldal. Mindkét – jellemzően kritikaként megfogalmazott – nézetnek megvannak a maga képviselői. Az előbbi mellett többek között azzal szoktak érvelni, hogy nincs olyan párt, amely kormányra kerülve ne maradna belül a globális kapitalizmus szabályrendszerén, és ne működne együtt a nemzetközi tőkével és a multikkal. Az utóbbi mellett azzal, hogy nincs olyan politikai erő, amely ne támaszkodna a nagyarányú állami újraelosztásra a munkaerőpiacon kevésbé aktív választói rétegek szavazatainak megszerzése érdekében.

Persze a nálunk kiforrottabb demokráciákban sem érvényesülnek minden esetben tisztán a klasszikus ideológiai pozíciók, de annál érdekesebb, ha megnézzük, kik képviselik idehaza a fent körvonalazott nézeteket. Amennyiben az ismert közírók köréből indulunk ki, az első állítás – amely szerint hazánkban nincs valódi baloldal – reprezentánsa az újabban marxista Tamás Gáspár Miklós, míg a másodiké – amely a valódi jobboldalt hiányolja – a libertárius Seres László. A bökkenő csak az, hogy a hazai közvélemény mindkettejüket a baloldalhoz, illetve pejoratívabb, de témánk szempontjából megengedőbb kifejezéssel élve a „balliberális” oldalhoz sorolja. Pedig Tamás Gáspár Miklós egyáltalán nem liberális (mármint klasszikus értelemben, legfeljebb Amerikában számít annak, ahol ez a kifejezés a baloldali szinonimája lett), miközben Seres László végképp nem baloldali. Hanem jobboldali liberális. Ami a magyar fülnek majdhogynem kizáró ellentét, és akkor még szó sem esett „liberális konzervatívokról”, esetleg „konzervatív liberálisokról”.

A problémát látszólag a „neoliberális” kifejezés oldhatná meg, de ez csak tetézi a bajt. Az még viszonylag egyszerű kérdés, hogy Tamás Gáspár Miklós neoliberális-e – hiszen ha ezalatt a szabad piac dominanciáját hirdető nézetet értjük, akkor nyilvánvalóan nem az. De vajon neoliberális-e Seres László? Saját meghatározása szerint inkább neokonzervatív. Amint viszont ez a jelző terítékre kerül, még nehezebb lesz a dolgunk. Abba most ne is menjünk bele, hogy a neokonzervativizmus kifejezéshez manapság egy határozott külpolitikai irányvonal társul, amely a Nyugat és különösen az Egyesült Államok nemzetközi katonai szerepvállalására helyezi a hangsúlyt. Elég arra utalni, hogy a neoliberalizmus kritikusainak szemében a Margaret Thatcher és Ronald Reagan nevével fémjelzett szabad piaci politika az igazi vörös posztó, a nyolcvanas évek e meghatározó személyiségei azonban konzervatívok voltak, mi több: neokonzervatívok.

A neoliberalizmussal az a probléma, hogy ha közelebbről megnézzük, leginkább szalmabábnak tűnik, amit sokan csépelnek ugyan, de kevesen vallanak a magukénak. Gyakorlatilag nincsenek olyan gondolkodók vagy politikai szereplők, akik neoliberálisnak mondanák magukat, ezt a kifejezést kizárólag kritikai éllel használják, elsősorban a nyugati baloldalon – Magyarországon pedig a jobboldalon. Míg nálunk a „neoliberálisok” legelszántabb kritikusai magukat jobboldalinak vallják, addig tőlünk nyugatabbra a „neoliberálisok” számítanak jobboldalinak vagy konzervatívnak. Mindez leginkább azzal magyarázható, hogy míg Nyugaton a konzervativizmus–jobboldaliság elsősorban gazdasági, illetve egyszerre gazdasági és – tág értelemben vett – kulturális pozíció, addig nálunk kulturális, de nem gazdasági. Magyarországon azt, hogy ki számít jobboldalinak, leginkább két tényező határozza meg: egyfelől az előző rendszerhez és az állampárt utódszervezetéhez való viszony, másfelől a szabadságjogok túlhajtásaként értelmezett álláspont – lásd még: „liberális véleménydiktatúra” – elutasítása.

Ennek a kettőnek az összekapcsolódása korántsem egyértelmű. Ehhez az a sajátos magyar fejlemény kellett, hogy a rendszerváltáskor legharciasabban antikommunista SZDSZ 1994-ben koalícióra lépjen az utódpárti MSZP-vel. Ezzel a szabad demokraták mind a gazdasági liberalizmust, mind pedig az emberi jogi aktivizmust bevitték a posztkommunista „csomagba”. Így jött létre az úgynevezett balliberális oldal, amely ebben az összefüggésben már nagyon is értelmezhető fogalom, hiszen nem jelent mást, mint a posztkommunista baloldal és a klasszikus, inkább jobboldali liberalizmus különös házasságát. Ez a baloldal gazdasági szempontból – jelszavait tekintve – piacpárti, kulturálisan pedig ideologikusan szabadságpárti, miközben ellenzőinek szemében mindig is az állampárt örököse és így természete szerint diktatórikus marad. A hazai jobboldali identitás ezzel a politikai képződménnyel szemben alakult ki, és nem gazdasági törésvonalak mentén. Ezért van az, hogy nálunk a jobboldalisággal sokféle gazdaságpolitika összefér: lásd a Fidesz fordulatát az 1998-as „polgári” felfogástól a 2010-től kialakult államközpontúság felé.

Persze nemcsak a jobb-, hanem a baloldal is viszonyfogalom, ami mindig ahhoz képest határozható meg, amit elutasít. A mai magyar baloldal ellenérzéseinek tárgya az Orbán Viktor vezette Fidesz, amely, mint arról szó esett, meglehetősen heterogén gazdaságpolitikai irányvonalat képvisel. Itt elég arra utalni, hogy a 2010 óta regnáló kormányt egyszerre éri az a vád, hogy intézkedései a tehetősebb rétegeknek kedveznek, illetve az, hogy populista gazdaságpolitikát folytat. Ebben nemcsak a Fidesz politikájának kettőssége mutatkozik meg – bár kétségkívül az is –, hanem „balliberális” ellenzékének kettőssége, sőt számos törésvonal menti tagoltsága. Ennek szemléltetése végett vegyük elő ismét a konzervativizmus fogalmát. 2014 őszén, amikor Falus Ferenc kampánynak nevezett emlékezetes ámokfutását követően visszalépett a főpolgármester-jelöltségtől, helyét a másról emlékezetes Bokros Lajos vette át. A jelölés megosztotta a baloldal pártjait, még a Falus indításáért leginkább felelősnek mondható Együtt–PM-et is. Míg az Együtt támogatta Bokrost, addig a PM kihátrált mögüle, mondván, elfogadhatatlan számukra egy olyan közös baloldali főpolgármester-jelölt, aki konzervatív gazdasági nézeteket vall. Bokros révén, úgy tűnik, létrejött a sehol sem létező „baloldali konzervatív” kategória, ami az egyik oldalról nézve persze fából vaskarika, a másik oldalról – a mai magyar politikai-ideológiai valóság felől – nézve viszont annál természetesebb fejlemény.

Ez a fejlemény részben azzal is összefügg, hogy Magyarországon a valódi jobboldal hiányát nem csak jobboldaliak szokták felhánytorgatni, a valódi baloldalét pedig nem csak baloldaliak. Sőt mintha azok lennének inkább többségben, akik a másik oldal „valódi” megfelelőjét hiányolják. Hányszor hallhattuk baloldali közszereplőktől: milyen kár, hogy Magyarországon nincs valódi, európai értelemben vett jobboldal! A jobboldalon ellenben sokan annak adnak hangot, mennyivel jobb lenne az országnak, ha valódi baloldal is lenne errefelé. Persze ez a vágyott jobboldal olyan lenne, amely az igazán fontos kérdésekben a mostani baloldalnak ad igazat, és vice versa. Így viszont már végképp nem könnyű megállapítani, milyen bal- és jobboldalra lenne szükség mifelénk, és hogy mitől jobb a bal, illetve mitől bal a jobb. Akarom mondani, mitől bal a bal, és jobb a jobb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.