Tekintsünk el az aktuálpolitikai keretektől – elvégre mindenki hozta a várhatót: a hazai baloldali sajtó és Kovács László volt szocialista külügyminiszter is Ponta mellett állt ki, a Jobbik médiája pedig azt vetette előbbiek, illetve a románok szemére, hogy mellettük „még Orbán is jó fejnek tűnik”. Ne foglalkozzunk azzal se, hogy mennyire vehetők komolyan a plágiumbotránytól korrupciós botrányig bukdácsoló, Mesterházy Attila kampányindító rendezvényén sztárvendégként szónokló román szociáldemokrata miniszterelnök szavai, de tekintsünk el az egész történet vélt vagy valós politikai hasznától is.
Viktor és Victor pengeváltása ugyanis ezerszer elmondott párbeszéd, ezerszer eljátszott színdarab, amely minden ízében visszaadja a román–magyar viszony elmúlt hetven évének alakulását. Tulajdonképpen újabb díszletek között vívják meg ugyanazt a szimbolikus operettcsatát, amelyben a hiperérzékeny, paranoid román öntudat csap össze az ezt érthetetlen okokból legitim kiindulási pontként elfogadó, nagylelkű és békülékeny fél szerepében tetszelgő – valójában ez ügyben inkább konfliktuskerülő – Budapesttel, amely a hazai széplelkek szerint még így is túl messzire ment.
Ez a furcsa szereposztás történelmileg alakult így: a II. világháború után kiépülő kommunista diktatúrák egyenlőségjelet tettek a „fasiszta” Horthy-rendszer, a trianoni békediktátum határai elleni fellépés, illetve az azon kívül rekedt magyarok jogai mellett való bármiféle kiállás közé, így negyven éven keresztül a határ mindkét oldalán gyakorlatilag tabutéma volt minden sérelem, amit az erdélyi magyarok elszenvedtek. Az erőszakos kitelepítés, a román tömegek mesterséges betelepítése színmagyar városokba, a kirekesztés, a napi szintű zaklatás és az erőszakos asszimiláció. Mindez sem a magyar, sem a román politikában nem létezett, elhallgatták, együtt kiszorították a közbeszédből.
Bár mindkét ország Hitler oldalán harcolt, Románia még időben átállt a szovjetek mellé, ezért a keleti blokkban ’45 után nem sütötték rá a „bűnös nemzet” bélyegét, amelyet mi megkaptunk. Így míg Magyarországon a kommunisták a nemzeti jelleg eltörlése érdekében szó szerint vették a „nemzetközi szocializmus” építését, és minden kritikát igaznak, minden büntetést megérdemeltnek tekintettek, a román oldalon tovább folytatódhatott a hisztérikus nemzetépítés egy sajátos nacionalista szocializmus keretein belül. Bukarest kénytelen volt a nemrég még erős kulturális elkülönülésben élő havasalföldi, moldvai, dobrudzsai és erdélyi román tömegek számára valamiféle közös identitást kreálni, ennek pedig két fontos része volt: egyrészt a XIX. századból átemelt, a sumér–magyar rokonságnál is elrugaszkodottabb római és dák eredet hagymázas álma, másrészt egy jóval praktikusabb elem, a közös ellenségkép megtalálása a magyarokban, akik ’45 után már az anyaország támogatására sem számíthattak. A romániai kisebbségpolitika alapigazsága lett, hogy az „ezeréves magyar elnyomásért” a magyarság mindennemű büntetést és kirekesztést megérdemel – ezzel igazolták és igazolják ma is kétszáz év minden kegyetlenkedését a Closca és Horea vezette magyarellenes pogromtól a marosvásárhelyi véres márciusig.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!