Lapunk ünnepi számához keresve sem lehetett volna alkalmasabb interjúalanyt választani, mint Bródy Jánost, aki az István, a király keletkezéséről, a sikersorozatról és a mikrobarázdás lemezek adta lehetőségekről beszélt. Az interjúban van egy rejtjelesnek tűnő mondat, amely megengedi, hogy bárki bármit gondoljon róla. Bródy arról szólt, hogy mivel a rockopera a magyar történelem egyik alapkonfliktusát állította színpadra, ezért „minden korban lesz üzenete, amit a nézők időről időre másképp értékelnek és magyaráznak majd, de mindig hatással lesz rájuk”.
Az idősebbek azonban, akik átélték az István, a király első bemutatóját, emlékezhetnek rá, hogy a rockoperával a pártállam igen sokat foglalkozott, sőt, népszerűségéből megpróbált hasznot kovácsolni. Mindent összevetve, s emlékezve a közös eufóriában énekelt Himnuszra, a hatalom valószínűleg törököt fogott, amikor az István, a király bemutatását engedélyezte. De az 1983-as év már annyira színültig volt elégedetlenséggel, hogy a pártállamnak el kellett gondolkodnia azon, nem kellene-e lazítania a szoros politikai gyeplőn. Szelepet kerestek tehát annak, amit ők nacionalizmusnak neveztek, s ami valójában a magyarok egészséges nemzettudta volt. Azok, akik elérték, hogy a rockopera előtt ne legyen gát, egyúttal szerették volna, ha az akkori értelmiségben lévő lázadó energiákat elfojthatják vagy saját vitorlájukba foghatják.
Lehet, hogy szentségtörésnek hat, de 1983-ban az István, a királynak a hatalom részéről volt egy olyan olvasata, hogy „na, látjátok, a lázadók hogyan végzik?” És keresztény király ide vagy oda, István erős hatalmát olyan példának szerették volna láttatni, amely az ő veszélybe kerülő pozíciójukat némileg erősíti. István és Koppány konfliktusában tehát az ellenállás értelmetlenségét szerették volna láttatni – mert ’56 óta soha annyira nem volt lázadással terhes a levegő, mint a 80-as években. Hogy ez így van, hadd idézzem föl Szörényi Levente egyik 1998-as, a Népszabadságban megjelent interjúját. „A Városligetben személyesen mondta nekem az egyik feltörekvő politikus, hogy jó-jó, örül a sikernek, de mitől lett Koppány erősebb, mint István? Mondtam, nyilván azért, mert Vikidál Gyula baromi jól énekelt. Nem sokkal utána pedig a Köztársaság térről kihírlett, hogy ők úgy gondolták, István az ő emberük, a Koppány pedig egy Nagy Imre-féle elbukott figura, aki adott történelmi helyzetben rosszul döntött.”















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!