Ha a „munkaalapú társadalom” létrehozása azt jelenti, hogy az állampolgárok többsége saját keresetéből tartja fenn magát, nem pedig állami segélyekből vagy egyéb juttatásokból, akkor az Orbán-kormány e törekvése feltétlenül támogatásra érdemes. Ezt az értelmezést támasztja alá a miniszterelnök több nyilatkozata, amelyekben a munkaalapú társadalmat a jóléti állammal állította szembe. A gyakorlatban viszont az ebbe az irányba tett lépések a közmunkán és a szakmunkán keresztül vezetnek, vagyis olyan tartalmat adnak ennek a fogalomnak, amely azt inkább a „tudásalapú társadalom” ellentétévé teszi. Ez a viszonylag elvont dilemma az oktatás területén válik igazán kézzelfoghatóvá, sőt adott esetben húsba vágóvá: vajon mit kell jobban támogatnia az államnak: a közoktatás általános műveltséget – hivatalos kimenetként pedig érettségit – kínáló formáit vagy a szakképzést? Gimnáziumból vagy szakiskolából kell több?
Erre a kérdésre látszólag az a válasz, hogy ezt a tanulók élethelyzetének kell eldöntenie. Hiszen másfajta képzési formára van szüksége mondjuk egy fővárosi középosztálybeli csemetének és egy borsodi faluból útnak induló kisdiáknak. Az előbbinek nyilvánvalóan érettségiznie érdemes, hogy aztán egyetemen tanuljon tovább, míg az utóbbi valószínűleg csak az idejét fecsérli az általános műveltség kényszerű hajszolásával. Sokkal jobban jár, ha inkább szakmát kap a kezébe, méghozzá a munkaerőpiac aktuális elvárásainak megfelelően. Így lehetősége nyílik arra, hogy mielőbb munkához és önálló keresethez jusson, és ezáltal kilépjen a nyomor lefelé húzó spiráljából, amely az ország elmaradottabb térségeire, leszakadó kistelepüléseire jellemző.
Ez azonban csak akkor lenne ilyen egyszerű, ha a közoktatásnak mindössze ez a két fő funkciója lenne, vagyis kizárólag általános műveltség vagy szakmai ismeretek átadására szolgálna, képzési formától függően. Ebben az esetben valóban az volna az alapkérdés, vajon képesítést szerezzen-e vagy inkább „művelődjön” a gyerek. A helyzet azonban ennél jóval összetettebb, és ezt nemcsak szobatudósok állítják, hanem olyan szakemberek is, akik terepen szerezték a tapasztalataikat. Olyanok, akik közelről ismerik az elmaradott térségek nyomorát, mert évek, évtizedek óta küzdenek annak enyhítéséért, az ott felnövekvő fiatalok társadalmi integrálásáért. Ilyen például Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke, akivel kapcsolatban azt is érdemes megemlíteni, hogy Tarnai Zoltánnal közösen ő jegyzi a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége által nemrégiben közrebocsátott Idők jelei című vitairat szociális ügyekkel kapcsolatos fejezetét. A Magyarország jövőjével foglalkozó dokumentumra egyébként éppen Orbán Viktor irányította rá a figyelmet, amikor méltató beszédet mondott annak októberi bemutatóján.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!