Marslakók a múzeumban

A Szépművészeti botránya egy silány szappanopera jellegzetes epizódja.

Tölgyesi Gábor
2016. 02. 18. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előző rész tartalmából: Gabit gazdasági igazgatónak nevezi ki egy kereskedelmi tévénél Andy, miközben Gabi a konkurenciának gyárt műsorokat. Zoli megrója Lacit, mert régebben szabálytalanul adta kölcsönbe a múzeum képeit Gabi cégének. Gabi a céget barátja, Árpi húgától vette meg, míg a képeket Árpi volt anyósának bérelt lakásába szállították. Andy és Árpi régóta barátok. Laci és Árpi is. Árpinak persze sok barátja van.

Tömény ízléstelenség vagy eszement ámokfutás? Nehéz eldönteni, melyik megállapítás illik jobban a köztévé gyorsan megbukott szappanoperájára, a Marslakókra. Maradjunk annyiban, hogy mindkettő. Ahogy arra a szappanoperára is, amely épp a való életben zajlik, részben pedig a Marslakók folytatása – titkolt szerződésekkel, kölcsönadott múzeumi festményekkel.

Történt 2011 augusztusában, hogy az MTVA bejelentette: három évadra szerződést kötött egy napi sorozat forgatására az egy hónappal korábban alapított Marslakók Kft.-vel. A Marslakók szinopszisára már 2009 májusában rábólintott a köztévé kuratóriuma, így a kft. többségi tulajdonosa, Jáksó László, valamint ügyvezetője, Halkó Gabriella – Jáksó egykori élettársa, gyermekének édesanyja – végre örülhetett, hogy olyan műfajt teremthet, ami szerintük még nem volt: a szappanoperát keresztezik a bulvárhíradóval. 2012 márciusában fel is csendült a műsor főcímzenéje: „Beleégsz a címlapba, te leszel a nézők pitypangja ” – s az azt követő percek sem voltak ennél különbek. Jáksó örömét talán még az sem árnyékolta be, hogy többen azzal vádolták: az MTVA megbízását befolyásos barátjának, Habony Árpádnak köszönheti. A jól értesültek azt is tudni vélték, hogy az informális miniszterelnöki tanácsadó mentora a Marslakóknak. Annyi bizonyos, Jáksó és Habony barátsága nem átlagos: a Heti Hetes műsorvezetőjének egykori barátnője, Kaminski Fanny – aki többek között Orbán Viktor miniszterelnök honlapjának gondozója – korábban Habony felesége volt, valamint gyermekének az édesanyja.

De nem volt átlagos a Marslakók nézettsége sem. Még a köztévé nézőszámaihoz képest is átlag alattinak bizonyult: akadt olyan epizód, amelyre mintegy ötezren kapcsoltak. A történet, amely egy online bulvárújság szerkesztőségének hétköznapjairól szólt, feltehetően csak Habony agyába égett bele: tavaly bulvárlapot indított, amely bizonyította, hogy a kormányzati hirdetések jól megférnek az olyan tanácsokkal, hogyan pörgessük fel szerepjátékokkal a szexuális életünket. Az MTVA 2011 augusztusában levette műsoráról a Marslakókat, döntését némi cinizmussal így indokolva: „A nézettségi adatokból a sorozat elvitathatatlan filmművészeti értékei sajnos nem tükröződnek vissza.” Míg Jáksó a bukásért – egyes politikusoktól már ismert észjárással – a sajtót tette felelőssé. Miután a kezdetekkor úgy hírlett, a Marslakók három évadjára mintegy kétmilliárd forintot szánt a közmédia, az Átlátszó oknyomozó portál még 2011 szeptemberében megtudakolta a sorozat költségvetését, végtére is az adófizetők nyolcvanmilliárdjából működik a köztévé. Ám az MTVA üzleti titokra hivatkozva megtagadta az Átlátszó kérését, mire a portál pert indított. (Persze a köztévé mintája a BBC, csak épp az 1980-as évekből, ami az átláthatóságot illeti.) A bíróságoknak köszönhetően két évvel később, 2013 szeptemberében hozták nyilvánosságra: Jáksóék műfajteremtése bruttó 1,14 milliárdjába került az adófizetőknek.

A fenti történetre sokban emlékeztet a Szépművészeti Múzeum most kipattant botránya. A szereplők részben ugyanazok, bár ezúttal a közpénz elköltése helyett a közvagyon kölcsönbe adását titkolták, üzleti érdek helyett magánérdekre hivatkozva. Ráadásul a parlamenti törvénygyár is segítette, hogy késő reneszánsz és barokk festmények kerülhessenek Habony Árpád feltételezett otthonába, ahol ezúttal nem gyulladt ki a szauna.

Történt 2013 szeptemberében, hogy a fideszes L. Simon László és Gyimesi Endre a múzeumi törvény módosítását kezdeményezte. Az ezt megszavazó képviselőknek köszönhetően 2013 októberétől magánszemélyek és gazdasági társaságok is kölcsönözhetnek állami tulajdonban lévő műkincseket, amiről az emberi erőforrások minisztere dönthet. Két hónappal később, 2013 decemberében Jáksó és Halkó cége, a Brand Lab Tanácsadó Kft. – amelyet Habony húgától vettek meg – kikölcsönözte a Szépművészeti tíz festményét. A 292,5 millió forintra biztosított műalkotásokért egyenként tizenötezer forintot fizettek havonta, a képeket pedig elszállították a belvárosi Szerb utca 9.-be, ahol Habony Árpád volt anyósa, Kaminski Fanny édesanyja bérel lakást, ám a környékbeliek sűrűn látták arrafelé Habony Árpádot, s feltételezik, hogy ott lakik.

Az épület gyakran szerepelt a médiában: miután a belvárosi önkormányzat több százmilliót költött a házra, itt bérelhetett lakást kedvezményesnek mondható áron Rogán Antal kerületi utódja, Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester, amit aztán töredékáron meg is vett, majd csendben megvált tőle. A Habonyhoz köthető 182 négyzetméteres hajlékról pedig azt írták: évekkel ezelőtt kigyulladt benne a szauna, de a tűzoltók jó munkát végeztek, az önkormányzat pedig 50 millióból felújíttatta a lakást. Megnyugtató hely ez egy privát kiállításnak, ahogy a téli időszak is ideális: a múzeumokban nagy ilyenkor a tolongás, még meglöknék a képeket. Igaz, a festmények ekkor kényesek. A restaurátorok szerint ugyanis igencsak nehézkes egy lakásban biztosítani a 18–22 fokos hőmérsékletet, az 50–55 százalékos páratartalmat, a műtárgyakat pedig óvni a sugárzó hőtől. A képek nemcsak a napfényt nem szeretik, de a radiátort, a kályhát, a szaunát sem. Nem is beszélve azoknak a lámpáknak a közeli hősugaráról, amelyeket filmforgatásokon használnak.

Márpedig Jáksóék azt állítják, filmforgatásra kellettek a festmények. Ha egy barát, ismerős ingatlanját bérlik ki forgatásra, az számlázáskor szép történet tud lenni, de a Szépművészeti ellenőrei csak a képek biztonságát nézték, és nem emeltek kifogást. Igaz, Halkó utóbb úgy nyilatkozott, hogy elmaradt a forgatás, ezért vissza is adták a festményeket – három hónappal később. A szakszerű csomagolásról, biztonságos szállításról, arról, hogy fizettek-e pénzügyi biztosítékot a Szépművészetinek, nem esett szó. Ahogy arról sem, ki és milyen szempontok alapján választotta ki ezt a tíz képet.

A történet már szinte kerekké is vált az elmúlt napokban, de ehhez közel két év kellett – egy blogon már 2014 májusában szó esett arról, hogy Habony állítólag korábban szemezgetett a Szépművészeti raktárában, s folyt arról is pletyka, hogy képeket kölcsönzött neki a múzeum. A VS.hu és az Átlátszó ennek a nyomába eredt, utóbbi kiperelte a Szerb utca 9-es címet is a Szépművészetiből, amit az „a magánérdek védelmében” titkolt – ennyit a közvagyonról. A múzeum főigazgatója, Baán László amúgy Habony esküvői tanúja volt – utóbbi az első menyegzőjét is a Szépművészetiben tartotta, ingyen és bérmentve –, jó viszonyt ápolnak egymással, de ez állítólag a festmények kölcsönbe adását nem befolyásolta.

Az epizód zárása is tipikus. Halkó Gabriellát, aki cégein keresztül a köztévé egyik legnagyobb beszállítója, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos (Habony Árpád barátja) a TV2 gazdasági igazgatójának nevezte ki január végén, bár állítólag a két tévétársaság egymás versenytársa. S noha a VS.hu már 2014 októberében megírta, hogy a képek kölcsönzése miniszteri engedély nélkül történt, Balog Zoltán tárcavezető csak idén februárban rendelt el vizsgálatot, és részesítette figyelmeztetésben Baánt. Folytatás hamarosan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.