Az előző rész tartalmából: Gabit gazdasági igazgatónak nevezi ki egy kereskedelmi tévénél Andy, miközben Gabi a konkurenciának gyárt műsorokat. Zoli megrója Lacit, mert régebben szabálytalanul adta kölcsönbe a múzeum képeit Gabi cégének. Gabi a céget barátja, Árpi húgától vette meg, míg a képeket Árpi volt anyósának bérelt lakásába szállították. Andy és Árpi régóta barátok. Laci és Árpi is. Árpinak persze sok barátja van.
Tömény ízléstelenség vagy eszement ámokfutás? Nehéz eldönteni, melyik megállapítás illik jobban a köztévé gyorsan megbukott szappanoperájára, a Marslakókra. Maradjunk annyiban, hogy mindkettő. Ahogy arra a szappanoperára is, amely épp a való életben zajlik, részben pedig a Marslakók folytatása – titkolt szerződésekkel, kölcsönadott múzeumi festményekkel.
Történt 2011 augusztusában, hogy az MTVA bejelentette: három évadra szerződést kötött egy napi sorozat forgatására az egy hónappal korábban alapított Marslakók Kft.-vel. A Marslakók szinopszisára már 2009 májusában rábólintott a köztévé kuratóriuma, így a kft. többségi tulajdonosa, Jáksó László, valamint ügyvezetője, Halkó Gabriella – Jáksó egykori élettársa, gyermekének édesanyja – végre örülhetett, hogy olyan műfajt teremthet, ami szerintük még nem volt: a szappanoperát keresztezik a bulvárhíradóval. 2012 márciusában fel is csendült a műsor főcímzenéje: „Beleégsz a címlapba, te leszel a nézők pitypangja ” – s az azt követő percek sem voltak ennél különbek. Jáksó örömét talán még az sem árnyékolta be, hogy többen azzal vádolták: az MTVA megbízását befolyásos barátjának, Habony Árpádnak köszönheti. A jól értesültek azt is tudni vélték, hogy az informális miniszterelnöki tanácsadó mentora a Marslakóknak. Annyi bizonyos, Jáksó és Habony barátsága nem átlagos: a Heti Hetes műsorvezetőjének egykori barátnője, Kaminski Fanny – aki többek között Orbán Viktor miniszterelnök honlapjának gondozója – korábban Habony felesége volt, valamint gyermekének az édesanyja.
De nem volt átlagos a Marslakók nézettsége sem. Még a köztévé nézőszámaihoz képest is átlag alattinak bizonyult: akadt olyan epizód, amelyre mintegy ötezren kapcsoltak. A történet, amely egy online bulvárújság szerkesztőségének hétköznapjairól szólt, feltehetően csak Habony agyába égett bele: tavaly bulvárlapot indított, amely bizonyította, hogy a kormányzati hirdetések jól megférnek az olyan tanácsokkal, hogyan pörgessük fel szerepjátékokkal a szexuális életünket. Az MTVA 2011 augusztusában levette műsoráról a Marslakókat, döntését némi cinizmussal így indokolva: „A nézettségi adatokból a sorozat elvitathatatlan filmművészeti értékei sajnos nem tükröződnek vissza.” Míg Jáksó a bukásért – egyes politikusoktól már ismert észjárással – a sajtót tette felelőssé. Miután a kezdetekkor úgy hírlett, a Marslakók három évadjára mintegy kétmilliárd forintot szánt a közmédia, az Átlátszó oknyomozó portál még 2011 szeptemberében megtudakolta a sorozat költségvetését, végtére is az adófizetők nyolcvanmilliárdjából működik a köztévé. Ám az MTVA üzleti titokra hivatkozva megtagadta az Átlátszó kérését, mire a portál pert indított. (Persze a köztévé mintája a BBC, csak épp az 1980-as évekből, ami az átláthatóságot illeti.) A bíróságoknak köszönhetően két évvel később, 2013 szeptemberében hozták nyilvánosságra: Jáksóék műfajteremtése bruttó 1,14 milliárdjába került az adófizetőknek.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!