Nem túlzás ez a cím? – kérdezhetné az olvasó. A totalitárius rezsimeket épp a magukat „liberális demokráciának” tekintő államok győzték le, hogyan lehetne ugyanazzal a jelzővel ellátni mindkettőt? Nagyjából ugyanezt a meghökkenést váltotta ki a legkevésbé sem liberális Hannah Arendtből Eric Voegelin azon megjegyzése, hogy a liberálisok és a totalitáriusok a frontvonal ugyanazon oldalán foglalnak helyet. Az írás végére talán sikerül tisztáznom, miért tekintem mégis totalitáriusnak a kortárs liberalizmust.
Az eddigi vitából számomra az derült ki, hogy pontosan nem meghatározható, mi is a liberalizmus. Volt szó „metaideológiáról”, valamiféle magasban szárnyaló eszméről, és volt szó a jelenlegi európai politikai-értelmiségi establishmentről. A kettőt állítólag érdemes élesen elválasztani. Akik az eszmére hivatkoznak, azok a liberalizmus ideológiai cölöpjeihez kívánnak visszatérni, az egyén szabadságának, autonómiájának elsőbbségét emelik ki. Ezzel szembeállítják például a menekültválságban tanúsított, liberálisnak nevezett nyugati vélemény kommunitárius szellemiségét. Csakhogy ezek a szerzők elfelejtik, hogy liberalizmus nem csak egyféle van, és már kialakulásakor sem volt egységes. Az eszme számtalan permutációjának elemzése ezt a felületet messze kimerítené. Legyen elég most annyit megjegyeznem, hogy a liberalizmusnak van individualista és kommunitárius (közösségelvű) változata is, és amit ma a multikulturalizmus ideológiájának nevezünk, az a kommunitárius liberalizmusból nőtt ki. Így akik a multikultit összefüggésbe hozzák a liberalizmussal, egyáltalán nem tévednek, akár ismerik ezt az összefüggést, akár nem.
Metaideológiának – amúgy találó módon – Szent-Iványi István nevezte a liberalizmust mint a nyugati civilizáció normáinak, alapelveinek összességét. A metaideológia tétele valójában Fukuyama 1989-es – jóllehet, keserédes – győzelmi indulójának kivonata. A „liberális demokrácia” győzelmet aratott a konkurens rezsimekkel szemben, a lényegi, húsbavágó politikai kérdések tekintetében a vita eldőlt. Az egyetlen elfogadható rezsim a (liberális) demokrácia, amely hangsúlyozza és kikényszeríti az emberi jogokat, biztosítja a szabad kereskedelem feltételeit, fékekkel és ellensúlyokkal van ellátva. A nyugati metaideológia a status quo ideológiája, így semmi meglepő nincs abban, hogy képviselői, hívei és haszonélvezői riadtan veszik védelmükbe. Mint minden kiüresedett status quo védelmének esetében, a védelmezők erkölcsileg vállalhatatlannak nyilvánítják a kihívókat – populistának, nacionalistának nevezik őket. Bár nem mai műből való, talán sosem volt aktuálisabb Molnár Tamás megjegyzése: „A liberalizmus [ ] mindenütt jelenlévő ideológiává vált, minden újítást ellenző ortodoxia lett belőle. Alig két évszázaddal ezelőtt a liberalizmusnak még széles látókörű, bátor szellemű, nagy képzelőerővel megáldott bajnokai voltak; ma már csak képzeletszegény és gyáva bürokratái vannak, akik szorongva kémlelik a horizontot, hogy felfedezzék az eretnekséget.”















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!